Ανακοίνωση εξέδωσε η FedHATTA σχετικά με τη διακοπή λειτουργίας του ιστορικού βρετανικού tour operator Thomas Cookχαρακτηρίζοντάς την ως “πολύ δυσάρεστη είδηση”.
Στην ίδια ανακοίνωση αναφέρει τι ισχύει για τους ταξιδιώτες μετά την εξέλιξη αυτή με βάση και την Οδηγία της Ε.Ε. 2015/2302 στην οποία υπόκειται η Thomas Cook όπως και κάθε τουριστικό γραφείο και tour operator που λειτουργεί νόμιμα στην Ε.Ε.
Ολόκληρη η ανακοίνωση της FedHATTA αναφέρει τα εξής:
“Μια πολύ δυσάρεστη είδηση έπληξε σήμερα την παγκόσμια οικογένεια του τουρισμού, εκείνη της διακοπής λειτουργίας -λόγω πτώχευσης- του ιστορικού βρετανικού tour operator THOMAS COOK, ενός από τους πρώτους δημιουργούς των οργανωμένων ταξιδιών.
Υπάρχει διάχυτη ανησυχία για την τύχη των ταξιδιωτών της εταιρείας που βρίσκονται σε προορισμούς παγκοσμίως, και στη χώρα μας, την οποία σπεύδουμε να καθησυχάσουμε.
Η THOMAS COOK, όπως και κάθε tour operator και τουριστικό γραφείο που λειτουργεί νόμιμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, υπόκειται στην Οδηγία (ΕΕ) 2015/2302 σχετικά με τα οργανωμένα ταξίδια και τους συνδεδεμένους ταξιδιωτικούς διακανονισμούς και διαθέτει τις εγγυήσεις που απαιτούνται από αυτήν. Έτσι, οι πελάτες της είναι απόλυτα προστατευμένοι.
Σύμφωνα με την συγκεκριμένη Οδηγία, οι εγγυήσεις που παρέχουν οι διοργανωτές οργανωμένων ταξιδιών (με τη μορφή είτε ασφαλιστηρίων συμβολαίων είτε εγγυητικών ταμείων είτε άλλων εγγυήσεων) εξασφαλίζουν:
-την επιστροφή του συνόλου των ποσών που έχουν καταβληθεί από ή για λογαριασμό των ταξιδιωτών, στον βαθμό που οι σχετικές υπηρεσίες δεν εκτελούνται λόγω αφερεγγυότητας των διοργανωτών˙
-τον επαναπατρισμό των ταξιδιωτών, εφόσον η μεταφορά επιβατών περιλαμβάνεται στη σύμβαση του οργανωμένου ταξιδιού˙ και
-ενδεχομένως και την δυνατότητα συνέχισης του ταξιδιού, εφόσον οι σχετικές εγγυήσεις της συγκεκριμένης εταιρείας την παρέχουν.
Οι ταξιδιώτες ωφελούνται από την προστασία κατά της αφερεγγυότητας του διοργανωτή ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας τους, τον τόπο αναχώρησης ή τον τόπο πώλησης του πακέτου, καθώς και ανεξάρτητα από το κράτος μέλος στο οποίο βρίσκεται η οντότητα που παρέχει την προστασία κατά της αφερεγγυότητας.
Όταν η εκτέλεση του οργανωμένου ταξιδιού (πακέτου) επηρεάζεται από την αφερεγγυότητα του διοργανωτή, η εγγύηση ενεργοποιείται χωρίς επιβάρυνση για να διασφαλιστούν οι επαναπατρισμοί και, εφόσον είναι αναγκαίο, για τη χρηματοδότηση της διαμονής πριν από τον επαναπατρισμό”.
Οι οδηγίες από την Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας της Βρετανίας
Ο όμιλος Thomas Cook κατέρρευσε εγκλωβίζοντας εκατοντάδες χιλιάδες ταξιδιώτες σε ολόκληρο τον κόσμο και δημιουργώντας την ανάγκη για την οργάνωση της μεγαλύτερης επιχείρησης επαναπατρισμού εν καιρώ ειρήνης στην βρετανική ιστορία.
Τι θα συμβεί τώρα;
*Ποιοι πλήττονται;
Ο όμιλος διαχειρίζεται ξενοδοχεία, θέρετρα και αεροπορικές εταιρείες με 19 εκατομμύρια πελάτες ετησίως σε 16 χώρες, με κύκλο εργασιών 9,6 δισεκατομμύρια στερλίνες. Αυτήν την στιγμή, 600.000 τουρίστες βρίσκονται στο εξωτερικό, περιλαμβανομένων 150.000 βρετανών πολιτών ή πελατών με σημείο εκκίνησης των διακοπών τους το Ηνωμένο Βασίλειο.
Ο Thomas Cook απασχολεί 21.000 εργαζομένους και είναι η παλαιότερη εταιρεία ταξιδίων στον κόσμο, με έτος ίδρυσης το 1841. Ο όμιλος βαρύνεται με χρέη 1,7 δισεκατομμυρίου λιρών.
Τι θα συμβεί στους τουρίστες;
Η βρετανική κυβέρνηση ζήτησε από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (CAA) να πραγματοποιήσει πρόγραμμα επαναπατρισμού τις επόμενες δύο εβδομάδες, από σήμερα μέχρι τις 6 Οκτωβρίου, για να φέρει πίσω στο Ηνωμένο Βασίλειο τους πελάτες του Thomas Cook.
«Εξαιτίας των μεγάλων διαστάσεων του προβλήματος, ορισμένες δυσλειτουργίες είναι αναπόφευκτες, αλλά η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα καταβάλει κάθε προσπάθεια να επαναπατρίσει τους ανθρώπους κατά το δυνατόν πιο κοντά στις προγραμματισμένες ημερομηνίες», αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Στόλος αεροσκαφών θα χρησιμοποιηθεί για τον επαναπατρισμό των βρετανών πολιτών ή όσων έχουν ως σημείο εκκίνησης το Ηνωμένο Βασίλειο.
Περί τους 50.000 τουρίστες είναι εγκλωβισμένοι στην Ελλάδα, κυρίως στα νησιά, σύμφωνα με αξιωματούχο του ελληνικού υπουργείου Τουρισμού.
Η CAA έχει θέσει σε λειτουργία ειδική ιστοσελίδα, την thomascook.caa.co.uk, όπου οι τουρίστες θα μπορούν να βρουν λεπτομέρειες και πληροφορίες για τις πτήσεις επιστροφής τους.
Για τους τουρίστες που δεν είχαν ως σημείο εκκίνησης το Ηνωμένο Βασίλειο, θα πρέπει να υπάρξουν εναλλακτικές διευθετήσεις. Στην Γερμανία, για παράδειγμα, ασφαλιστικές εταιρείες θα συντονίσουν την επιχείρηση.
Ποια είναι η συμβουλή προς τους επιβάτες;
«Οι πελάτες που βρίσκονται στο εξωτερικό δεν πρέπει να μετακινηθούν προς το αεροδρόμιο μέχρι να επιβεβαιωθεί η πτήση τους προς το Ηνωμένο Βασίλειο στην ειδική ιστοσελίδα», σύμφωνα με την βρετανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
«Οι πελάτες του Thomas Cook που βρίσκονται στο Ηνωμένο Βασίλειο και δεν έχουν ξεκινήσει το ταξίδι τους καλούνται να μην μεταβούν στο αεροδρόμιο, καθώς όλες οι πτήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν ακυρωθεί».
Ποιος θα πληρώσει το κόστος των ξενοδοχείων;
Η CAA ανακοίνωσε ότι βρίσκεται σε επαφή με ξενοδοχεία και άλλες εταιρείες που πλήττονται από την κατάρρευση του Thomas Cook για να τους δοθεί η διαβεβαίωση ότι θα πληρωθούν.
Η Υπηρεσία τονίζει ότι οι τουρίστες που τους ζητείται να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους πρέπει να έρχονται σε επαφή με την CAA.
Οι πελάτες του Thomas Cook που έχουν πακέτα διακοπών καλύπτονται από την ATOL -Air Travel Organiser’s Licence- η οποία διασφαλίζει την διαμονή και τις πτήσεις επιστροφής. Ωστόσο, η CAA διευκρινίζει ότι είναι πιθανόν να ζητηθεί από ορισμένους πελάτες να μετακινηθούν σε άλλα καταλύματα.
Τι θα συμβεί με τα μελλοντικά πακέτα διακοπών;
Η CAA διευκρινίζει ότι, εάν οι πελάτες δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει το ταξίδι τους, τα περισσότερα πακέτα και οι αεροπορικές πτήσεις που έχει κλείσει ο Thomas Cook έχουν ακυρωθεί και, κατά συνέπεια, δεν πρέπει να μεταβούν στο αεροδρόμιο.