Συνέδριο «Ελληνικός Τουρισμός 2024: Μια Εθνική Υπόθεση»: Οι προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει το υπουργείο Τουρισμού και η στρατηγική του

Για τις προσκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει την επόμενη ημέρα και τη στρατηγική του υπουργείου Τουρισμού με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος μίλησε κατά την εισήγησή της στο 6ο συνέδριο «Ελληνικός Τουρισμός 2024: Μία Εθνική Υπόθεση» η υφυπουργός Τουρισμού, Έλενα Ράπτη.

Των Κωνσταντίνας Χελιδώνη, Εύας Οικονομάκη

«Ο ελληνικός τουρισμός καλείται να αντιμετωπίσει μεγάλες και σύνθετες προκλήσεις που απαιτούν νέα προοπτική. Δημιουργούμε συνθήκες για μια νέα αρχή και έναν νέο κύκλο τουριστικής ανάπτυξης με στόχο τη βιωσιμότητα», τόνισε η Έλενα Ράπτη.

Εστίασε δε στους άξονες της στρατηγικής του υπουργείου Τουρισμού αναφερόμενη στη βιώσιμη ανάπτυξη, στη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος, στην ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού και στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος. «Μεριμνούμε επίσης για τη βελτίωση προσβασιμότητας στην τουριστική δραστηριότητα», επεσήμανε και προσέθεσε πως «ζητούμενο δεν είναι η ποσότητα, αλλά κυρίως η ποιότητα. Στόχος να προσελκύσουμε τουρίστες με υψηλό οικονομικό αποτύπωμα».

Η Έλενα Ράπτη αναφέρθηκε στο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό, το οποίο, όπως είπε, δίνει κατευθύνσεις και εργαλεία για την βιώσιμη και οικονομική ανάπτυξη του τουρισμού με όρους περιβαλλοντικού χαρακτήρα.

Εστίασε, μάλιστα, στο νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση και επικεντρώθηκε στις διατάξεις για ποιοτική αναβάθμιση των τουριστικών λιμένων, για εξοικονόμηση ύδατος και προώθηση ειδικών μορφών τουρισμού, όπως ο ιαματικός.

«Η ορθή διαχείριση φυσικών πόρων αποτελεί στρατηγική επιλογή έτσι ώστε να αναδείξουμε την Ελλάδα ως προορισμό παγκόσμιου ενδιαφέροντος που προσφέρει εμπειρίες στον επισκέπτη», κατέληξε η υφυπουργός Τουρισμού.

Το μέλλον του τουρισμού είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το χαρτοφυλάκιο των μεταφορών, ανέφερε η πρόεδρος Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ευρωβουλευτής ΝΔ, Ελίζα Βόζεμπεργκ από το βήμα του συνεδρίου επισημαίνοντας ότι οι προοπτικές αναβάθμισης και των δύο τομέων εντοπίζονται στις περιβαλλοντικές συνθήκες. «Η κλιματολογική αλλαγή που θέλουμε να πετύχουμε με τη μείωση των ρύπων και την απαναθρακοποίηση δεν μπορεί να γίνει χωρίς τις μεταφορές» επεσήμανε η ίδια.

Παράλληλα η κυρία Βόζεμπεργκ, περιέγραψε πώς θα μπορέσουν οι μεταφορές να συμβάλλουν στη μείωση ρύπων και πώς ένας ολόκληρος σχεδιασμός με τη μείωση των ρύπων θα συμβάλλει εν συνεχεία στο τουριστικό προϊόν. «Είμαι αισιόδοξη και μέσα από την νέα επιτροπή της Ε.Ε. ότι θα μπορέσουμε να βάλουμε ένα λιθαράκι για τους τομείς που συζητήσαμε και για την γενικότερη οικονομία» κατέληξε.

«Ο τουρισμός είναι πολλαπλασιαστής της οικονομίας», τόνισε από την πλευρά της η Έλενα Κουντουρά, ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, πρώην υπουργός Τουρισμού, εστιάζοντας στη στρατηγική που ακολούθησε το υπουργείο Τουρισμού επί των ημερών της.

Όπως επεσήμανε, μεταξύ άλλων, η Έλενα Κουντουρά, η δημιουργία ενός βιώσιμου και ανθεκτικού τουριστικού προϊόντος είναι θέμα διαχείρισης. Στο πλαίσιο αυτό, τόνισε πως επί την ημερών της το υπουργείο είχε προχωρήσει σε συμφωνίες με τις εταιρείες κρουαζιέρας έτσι ώστε να μην προσεγγίζουν όλα τα κρουαζιερόπλοια ταυτόχρονα σε έναν προορισμό επιβαρύνοντάς τον. «Αυτό που λείπει από τον ελληνικό και ευρωπαϊκό τουρισμό είναι ένα σύστημα μέτρησης της βιωσιμότητας των τουριστικών προορισμών, έτσι ώστε να διαπιστωθεί πού υπάρχει περιβαλλοντική επιβάρυνση», είπε χαρακτηριστικά.

Η Έλενα Κουντουρά έδωσε, μεταξύ άλλων, ιδιαίτερη έμφαση στην ανάγκη διασφάλισης αξιοπρεπών συνθηκών εργασίας για τους εργαζομένους, ενώ επεσήμανε πως πολλές είναι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δεν μπορούν να δανειοδοτηθούν λόγω των «απαγορευτικών», όπως τα χαρακτήρισε, κριτηρίων που θέτον οι τράπεζες.

Στις προκλήσεις που τίθενται στη χώρα μας από την ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας αναφέρθηκε η βουλευτής Λασιθίου του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, τομεάρχης Τουρισμού, Κατερίνα Σπυριδάκη τονίζοντας ότι η βασικότερη πρόκληση για έναν τουρισμό που θα έχει διάρκεια είναι να αναδεικνύει την μοναδικότητα του κάθε προορισμού διασφαλίζοντας τον. Η κυρία Σπυριδάκη υπογράμμισε ότι μπορεί να έχουμε χρονιές με ρεκόρ αυξήσεων αλλά οι προκλήσεις όπως είναι η κλιματική αλλαγή, οι κρίσεις που ταλανίζουν τη χώρα κ.α. δεν αφήνουν να πάει τον τομέα στην επόμενη μέρα τονίζοντας ότι «το πιο σημαντικό είναι να δώσουμε προτεραιότητα στη προστασία των προορισμών μας, οι οποίοι καλούνται να διαχειριστούν και το αποτύπωμα που αφήνουν πίσω οι τουρίστες. Άρα η βιωσιμότητα δεν είναι επιλογή είναι μονόδρομος και θα πρέπει να μπει στον πυρήνα του σχεδιασμού».

Επιπλέον, η ίδια μιλώντας για την εξασφάλιση της αειφορίας των νησιωτικών προορισμών δήλωσε πώς η γαλάζια οικονομία μαζί με την πράσινη οικονομία μπορεί να δώσει περισσότερες προοπτικές στον τομέα αυτό. «Η τουριστική βιομηχανία θα πρέπει να είναι αποκεντρωμένη. Φέτος το 79% του τουρισμού ήταν σε τέσσερις Περιφέρειες αυτό δεν είναι βιώσιμο. Πρέπει να αποκεντρώσουμε τον τουρισμό» ανέφερε η κ. Σπυριδάκη, ενώ κλείνοντας την ομιλία της αναφέρθηκε στην Κρήτη και ειδικότερα στο Λασίθι υπογραμμίζοντας ότι: «αυτός ακριβώς θα πρέπει να είναι ο στόχος και για τον τόπο μου. Το κάθε χωριό να έχει την δική του ταυτότητα».

Στις «πράσινες» πρωτοβουλίες που έχουν λάβει κάποια από τα νησιά της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου αναφέρθηκε από την πλευρά του ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, Γιώργος Χατζημάρκος, εστιάζοντας στην Αστυπάλαια, τη Χάλκη και την Τήλο. «Στην Αστυπάλαια έχουμε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στη Χάλκη “τρέχει” το πρόγραμμα Greco island με στόχο το νησί να έχει zero carbon footprint. Στην Τήλο πετύχαμε να φτιάξουμε το πρώτο zero waste νησί στον κόσμο. Στόχος μας είναι επίσης η Ρόδος να μετατραπεί στον πρώτο αειφόρο τουριστικό προορισμό στον κόσμο. Αντιμετωπίζουμε τον τουρισμό ως συνθήκη για το μέλλον», είπε χαρακτηριστικά.

Αναφερόμενος στη συζήτηση γύρω από τις υποδομές, ο Γ. Χατζημάρκος, κάνοντας λόγο για υποκρισία, τόνισε: «Υπάρχει υποκρισία σε ό,τι αφορά τις υποδομές. Ενώ υπάρχει η «κραυγή» ότι λείπουν υποδομές, κάθε φορά που γίνεται νομοθετική παρέμβαση, αυξάνονται τα εμπόδια να αποκτήσουμε αυτές τις υποδομές. Σήμερα το προσδόκιμο της ζωής ενός αιρετού δεν φτάνει για την ολοκλήρωση ενός μεγάλου έργου».

Για την ανάγκη «πολιτικής συμφωνίας» σε ό,τι αφορά τα μεγάλα έργα υποδομών, προς επίρρωση όσων είπε ο Γ. Χατζημάρκος, μίλησε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας και πρόεδρος HOTREC, Αλέξανδρος Βασιλικός.

Εστίασε, δε, στο νέο Ειδικό Χωροταξικό για τον τουρισμό, λέγοντας πως «υπάρχουν πράγματα που γίνονται και υπάρχουν και πολλά για να γίνουν. Το χωροταξικό ήταν η μεγάλη χαμένη ευκαιρία των προηγούμενων ετών και είναι η μεγάλη υποχρέωση για την επόμενη δεκαετία. Αυτό που καλούμαστε είναι να μην κάνουμε το ίδιο λάθος, το έγκλημα, που κάναμε στις δεκαετίες του ’60 και του ’70, μη σχεδιάζοντας ένα βιώσιμο περιβάλλον».

Στη σημασία της «πράσινης» ατζέντας για το τραπεζικό σύστημα αναφέρθηκε από την πλευρά του ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής, επικεφαλής Structured FinanceCorporate & Investment BankingEurobank, Σπύρος Βενετσιάνος. «Το δύσκολο ζήτημα είναι να αποτυπώσουμε το χαρτοφυλάκιό μας και τι ενεργειακή κλίμακα έχουν τα κτίρια που έχουμε ως εξασφάλιση. Δεύτερο ζήτημα είναι να σκεφτόμαστε τι θα αφήσουμε στις επόμενες γενιές. Μια επένδυση που σέβεται το περιβάλλον, έχει σκεφτεί ότι θα είναι σχετική για τα επόμενα 20 χρόνια. Και όταν χρηματοδοτούμε ένα ξενοδοχείο φιλοδοξούμε ότι το ξενοδοχείο θα συνεχίσει να λειτουργεί, δεν αποπληρωνόμαστε σε βάθος διετίας, άρα λαμβάνουμε κατ’ ουσία υπόψη μας την “πράσινη” ατζέντα. Το θέμα είναι πώς υφιστάμενες μονάδες θα βελτιώσουν το αποτύπωμά τους. Αυτό είναι ένα δύσκολο στοίχημα», είπε.

Το πάνελ συντόνισε ο αρχισυντάκτης της Realnews, Αλέξανδρος Κόντης.

Το συνέδριο πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του υπουργείου Τουρισμού και με την υποστήριξη του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ), της Περιφέρειας Αττικής, της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Αττικής και του Δήμου Αθηναίων.

Ασημένιος χορηγός είναι ο ΟΛΘ και χορηγοί οι: Eurobank, Aegean, Everest, Piraeus, Manessis Travel, Lamda Development, Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών, Cosmote, Fraport, AIA και Helliniq Energy.

Exit mobile version