Της Εύας Οικονομάκη
Στο μεγάλο στοίχημα του ελληνικού τουρισμού ανάγεται ο τομέας της κρουαζιέρας, με τους φορείς από τη μία να προσδοκούν πως η πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς στην Cosco θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη για τον κλάδο και από την άλλη να ανησυχούν για τις επιπτώσεις που θα έχουν οι αναταραχές που πλήττουν τη λεκάνη της Μεσογείου.
Η μία μετά την άλλη οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας τροποποιούν τα δρομολόγιά τους και αναστέλλουν τις προσεγγίσεις των πλοίων τους στα τουρκικά λιμάνια αντικαθιστώντας τα με ελληνικά, γεγονός που βραχυπρόθεσμα φαίνεται πως λειτουργεί ευνοϊκά για τον ελληνικό τουρισμό. Συγκεκριμένα, μετά την Disney και την Crystal Cruises, και η MSC Cruises ακύρωσε τις προσεγγίσεις των κρουαζιερόπλοιών της στη γειτονική Τουρκία για το επόμενο χρονικό διάστημα, εξαιτίας του τρομοκρατικού χτυπήματος του Ισλαμικού Κράτους στο ιστορικό κέντρο της Κωνσταντινούπολης. Ετσι, η μεν Crystal Cruises ανακοίνωσε πως επαναδρομολογεί τις κρουαζιέρες του πλοίου Crystal Symphony, το οποίο θα καταπλεύσει σε λιμάνια στην Ελλάδα και η δε MSC Cruises, με το MSC Magnifica θα καταπλέει στην Αθήνα και τη Μύκονο, αντί της Κωνσταντινούπολης και της Σμύρνης.
Μάλιστα, οι αρμόδιοι φορείς εκτιμούν πως με τις extra προσεγγίσεις που προγραμματίζουν οι μεγάλες εταιρείες, οι αφίξεις τόσο των κρουαζιερόπλοιων όσο και των επιβατών θα κινηθούν στα ίδια επίπεδα που κινήθηκαν το 2015. «Ο ρυθμός για τις προκρατήσεις στην κρουαζιέρα ήταν υποτονικός, δεν υπήρχε μεγάλη ζήτηση και προβλεπόταν μείωση σε σχέση με το 2015. Με τις επιπλέον προσεγγίσεις των εταιρειών που φεύγουν από τα τουρκικά λιμάνια ευελπιστούμε πως θα φτάσουμε στα περσινά επίπεδα», σημειώνει στο Enikonomia ο Θεόδωρος Κόντες, πρόεδρος Ενωσης Εφοπλιστών κρουαζιερόπλοιων και φορέων Ναυτιλίας.
Πονοκέφαλο, ωστόσο, στους φορείς προκαλεί η απόφαση της Disney Cruise Line να αντικαταστήσει Ελλάδα, Τουρκία και Μάλτα στην κρουαζιέρα της που ήταν προγραμματισμένη το ερχόμενο καλοκαίρι -λόγω των αναταραχών και της αβεβαιότητας στην περιοχή, όπως αναφέρεται-, και στη θέση τους να εισάγει την Ιταλία, την Ισπανία και τη Γαλλία. «Μπορεί βραχυπρόθεσμα η Ελλάδα να επωφεληθεί από την ακύρωση των κρουαζιερών στην Τουρκία, ωστόσο, μακροπρόθεσμα ίσως αντιμετωπίσει πρόβλημα. Και αυτό διότι οι μεγάλες εταιρείες κατευθύνονται πια στη δυτική Μεσόγειο και στις Ασία και Αυστραλία. Μετατοπίζεται σταδιακά η δυναμική της κρουαζιέρας», υπογραμμίζει ο project manager του δικτύου υδατοδρομίων στο νότιο Αιγαίο, Ιωάννης Μπρας. «Είναι μία ανάσταση χρονιά, έχουν συμβεί πολλές ανακατατάξεις», συμπληρώνει.
Προτεραιότητα η κρουαζιέρα
Την ίδια στιγμή, θετικά αποτιμάται από τους φορείς του τουρισμού η πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ στην COSCO, αφού σηματοδοτεί μία περίοδο επενδύσεων με βασικό άξονα τον τομέα της κρουαζιέρας. «Πρόκειται για μία θετική εξέλιξη τόσο για την κρουαζιέρα όσο και για τον ελληνικό τουρισμό στο σύνολό του. Πιστεύουμε πως θα αναβαθμιστούν οι υποδομές στον ΟΛΠ και θα βοηθηθεί σημαντικά ο τουρισμός με την έλευση των Κινέζων», λέει ο Θ. Κόντες και συμπληρώνει: «Αν ακολουθηθεί το πρόγραμμα, χωρίς να σπαταληθούν μεγάλα ποσά άσκοπα, θεωρούμε πως θα έχουμε αρκετά θετικά αποτελέσματα».