Επιπτώσεις στη δραστηριότητα πολλών επαγγελμάτων θα έχει η σημαντική μείωση του αριθμού των επιβατών κρουαζιέρας, που αναμένεται φέτος στη χώρα μας.
Σύμφωνα με τον κ. Ανδρέα Στυλιανόπουλο, εκπρόσωπο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων για την κρουαζιέρα και πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Navigator, διεθνούς αντιπροσώπου της Royal Caribbean, οι αφίξεις επιβατών με κρουαζιερόπλοια στην Ελλάδα θα μειωθούν από 25% έως και 30%.
Σε ό,τι αφορά το 2018, τα μέχρι στιγμής στοιχεία των δρομολογίων των διεθνών εταιρειών του κλάδου δείχνουν ότι η κίνηση, στην καλύτερη περίπτωση, θα σταθεροποιηθεί στα ίδια χαμηλά επίπεδα της φετινής σεζόν. Η μείωση οφείλεται, κατά κύριο λόγο, στην περικοπή των δρομολογίων στην Τουρκία και, κατ’ επέκταση, στους ελληνικούς προορισμούς που αποτελούσαν συνδυαστικούς σταθμούς μεταβιβάσεων με τη γειτονική χώρα.
Επίσης, σημαντικό ρόλο παίζει η ανάπτυξη αναδυόμενων προορισμών κρουαζιέρας στις ασιατικές αγοράς. Η συρρίκνωση της κρουαζιέρας, εκ των πραγμάτων, προκαλεί επιπτώσεις και σε άλλους κλάδους και δραστηριότητες, όπως, για παράδειγμα, στα λιμάνια, στους αρχαιολογικούς χώρους, στα μουσεία, στα πρατήρια καυσίμων, σε επιχειρήσεις τροφοδοσίας πάσης φύσεως προμηθειών, στα πούλμαν, στα ταξί, στα εστιατόρια, στα ταξιδιωτικά γραφεία και στα εμπορικά καταστήματα. Επίσης, επηρεάζεται η απασχόληση σε διάφορα επαγγέλματα, όπως στους ξεναγούς, στους σερβιτόρους, στους οδηγούς πούλμαν κ.ά.
Η λύση
Σύμφωνα με τον κ. Στυλιανόπουλο, η χώρα μας, υπό το βάρος των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Τουρκία ως προορισμός κρουαζιέρας, θα πρέπει να δώσει μεγαλύτερο βάρος στην αναπτυξιακή διασύνδεση του Ιονίου με την Αδριατική. Η εμπορικότητα ενός δρομολογίου κρουαζιέρας βασίζεται στην ποικιλία πολιτισμών και χωρών, προϋπόθεση που δεν μπορεί να προσφέρει έστω και προσωρινά η Ανατολική Μεσόγειος αυτήν την περίοδο.
Η Ελλάδα, επειδή έχει μείνει μόνη σε αυτήν την περιοχή, πρέπει να στραφεί προς Δυσμάς. Να επαναπροσδιορίσει, δηλαδή, την εμπορική της θέση, προβάλλοντας περισσότερο τη δυτική της πλευρά για το διάστημα που η Ανατολική Μεσόγειος θα βρίσκεται σε αυτήν την αρνητική θέση λόγω των δυσκολιών της Τουρκίας.
Η «άσκηση» αυτή όχι μόνο θα βοηθήσει στο να συγκρατηθεί η συγκυριακή φθορά της κρουαζιέρας στη χώρα μας, αλλά θα ενισχύσει και το προφίλ του Ιονίου, αναδεικνύοντας τη μεγάλη ποικιλία προορισμών του, πέρα από την Κέρκυρα ή το Κατάκολο, που είναι γνωστοί και πολύ δημοφιλείς. Αυτό θα χρειασθεί, πάντως, πολλή δουλειά και υλοποίηση ενός επικοινωνιακού σχεδίου.
Εξάλλου, ο κ. Στυλιανόπουλος επισημαίνει τη διαφήμιση και την προβολή που πραγματοποιούν οι διεθνείς εταιρείες κρουαζιέρας για τους προορισμούς στους οποίους δραστηριοποιούνται, μέσω των προωθητικών ενεργειών τους, είτε με έντυπο υλικό είτε με διαδικτυακή ενημέρωση. Παράλληλα, σημαντική προβολή έχουν οι προορισμοί από τους επισκέπτες κρουαζιέρας από τις δημοσιεύσεις σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η βιομηχανία
Αξίζει να σημειωθεί ότι η κρουαζιέρα είναι μια παγκοσμιοποιημένη βιομηχανία, η οποία αναπτύσσεται 20% ταχύτερα από τον γενικό τουρισμό. Μεσοπρόθεσμα έχει επιδείξει μεγάλη αντοχή στις οικονομικές και στις γεωπολιτικές αναταράξεις. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι από την οικονομική κρίση του 2008 έως σήμερα αυξήθηκε κατά 48%, παρά την αργή ανάκαμψη που μεσολάβησε στις ώριμες αγορές της, δηλαδή αυτές της Βόρειας Αμερικής και της Ευρώπης.
Σε ό,τι αφορά την οικονομία της Ευρωπαϊκής Ενωσης, οι άμεσες δαπάνες επιβατών και εταιρειών ξεπερνούν τα 17 δισ. ευρώ ετησίως, ενώ η συνολική επίπτωση της κρουαζιέρας κινείται σε επίπεδα άνω των 40 δισ. ευρώ. Σε αυτά περιλαμβάνονται όλα τα άμεσα και έμμεσα οφέλη της κρουαζιέρας, μαζί με τις πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις στις τοπικές κοινωνίες που την υποδέχονται. Επιπλέον, υπολογίζεται ότι η κρουαζιέρα έχει δημιουργήσει περίπου 350.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη, με σύνολο αποδοχών που ξεπερνά τα 11 δισ. ευρώ.
Πηγή: Καθημερινή