Οι προκλήσεις και ο ρόλος που καλείται να παίξει ο
ελληνικός τουρισμός τα επόμενα χρόνια συζητούνται στο Forum “Next is Νow, Ελληνικός Tουρισμός,
μια Eθνική Yπόθεση! Δυνατότητες και
Προοπτικές”, που διοργανώνεται με πρωτοβουλία του Νίκου Χατζηνικολάου και
του enikonomia.gr, με τη συμμετοχή κορυφαίων
προσωπικοτήτων της παγκόσμιας και εγχώριας τουριστικής βιομηχανίας.
Ανοίγοντας τις εργασίες του Forum, ο πρόεδρος της Ελληνικής
Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος υπογράμμισε ότι για τους Έλληνες η προσέλκυση
τουριστών δεν είναι μόνο ζήτημα οικονομικό. “Την Ελλάδα όταν τη γνωρίσει
κανείς από κοντά, όταν μιλήσει με τον λαό της, μπορεί να εκπέμψει μηνύματα πανανθρώπινα.
Είμαστε μικρή χώρα σε έκταση και μικρός λαός σαν αριθμό, αλλά διαθέτουμε μια
μεγάλη ιστορία, μια βαριά κληρονομιά και ξέρουμε ότι θα ανταποκριθούμε στο
μέλλον που μας αναλογεί σύμφωνα με την κληρονομιά που κουβαλάμε”,
σημείωσε.
Δεν είναι τυχαίο ότι μεγάλοι ηγέτες διάλεξαν την Ελλάδα και
την Αθήνα για να μιλήσουν πέρα κι έξω από τα σύνορα τους, δεν το έκαναν από την
χώρα τους, αλλά το έκαναν από αυτήν εδώ την πόλη, την Αθήνα, (Μπάρακ Ομπάμα,
Εμμανουέλ Μακρόν), και αυτό θα συνεχιστεί και στην πορεία του. Κάτι αντίστοιχο,
επεσήμανε ο κ. Παυλόπουλος «το έκανε ο Πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας
της Γερμανίας Frank-Walter Steinmeier”.
Όπως είπε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας “καλούμε στην
Ελλάδα, εδώ στην Αθήνα, εκείνους που θέλουν να περάσουν λίγες ημέρες διακοπών,
αλλά τους καλούμε για να σκεφτούμε όλοι μαζί σε αυτή τη Μεσόγειο, που πρέπει να
παραμείνει σταυροδρόμι πολιτισμών κοιτίδα και λίκνο πολιτισμού, να δούμε όλοι
μαζί τι είναι εκείνο που πρέπει να κάνουμε. Είναι η κοινή δημιουργία», όπως
είπε. Για εμάς τους Ευρωπαίους, συμπλήρωσε ο κ. Παυλόπουλος, έχει μεγαλύτερη
σημασία ότι δουλεύοντας με αυτό το
πνεύμα, δουλεύουμε και για την Ευρώπη μας και συγκεκριμένα για τη δυνατότητα
της να παίξει τον πλανητικό ρόλο που της αναλογεί σε αυτούς τους δύσκολους
καιρούς.
Στην παρέμβαση της, η
υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά στάθηκε στα πεπραγμένα της πολιτικής
ηγεσίας, σημειώνοντας ότι τα διαδοχικά
ρεκόρ αφίξεων δεν ήλθαν τυχαία, αλλά ήταν το αποτέλεσμα στρατηγικής και
συγκεκριμένων δράσεων από το 2015 που ανέλαβε. Ειδικά για εκείνη την «δύσκολη
χρονιά του 2015», η κ. Κουντουρά στάθηκε στην πρώτη συνεργασία ιδιωτικού και
δημοσίου τομέα και την τότε επικοινωνιακή καμπάνια που στόχευε στην αλλαγή της
εικόνας, με στόχο να κερδηθεί η εμπιστοσύνη των αγορών, όπως είπε. Η κ.
Κουντουρά επανέλαβε τη στρατηγική της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, που
πλέον έχει επιτευχθεί με τουρισμό 365 μέρες το χρόνο και έφερε τα παραδείγματα της
Σαντορίνης, της Κρήτηςκαι της Ηπείρου.
Η υπουργός Τουρισμού αναφέρθηκε στη φιλολογία ότι το
“Succes Story” του ελληνικού τουρισμού οφείλεται στα γεωπολιτικά
γεγονότα που έχουν επηρεάσει Τουρκία και Αίγυπτο, σημειώνοντας ότι ο τουρισμός
αναπτύσσεται εκεί όπου υπάρχει “ασφάλεια”. Κι όσο ασφαλή είναι τα
κράτη αυτά και αυξάνουν τα μερίδια τουριστών, ωφελημένη θα είναι και η Ελλάδα.
Άλλωστε και φέτος που η Τουρκία αύξησε τα τουριστικά της μερίδια, η Ελλάδα δεν
αντιμετώπισε πρόβλημα, πρόσθεσε η υπουργός.
Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και ο γενικός γραμματέας του
Παγκοσμίου Οργανισμού Τουρισμού Ηνωμένων Εθνών (UNWTO) Ταλέμπ Ριφάι, ο οποίος υπογράμμισε
ότι η ανάκαμψη της Τουρκίας και της Αιγύπτου δεν θα επηρεάσει αρνητικά την
Ελλάδα και σημείωσε: “Ότι είναι καλό για τον έναν γείτονα θα είναι καλό
και για τον άλλον”.
Αφού εξήρε το έργο της υπουργού Τουρισμού, στο μέτωπο της αύξησης των
τουριστικών μεριδίων της Ελλάδας, χαρακτηρίζοντας το εκπληκτικό, ο κ. Ριφάι
στάθηκε στις προκλήσεις της παγκόσμιας τουριστικής βιομηχανίας που εντοπίζονται
μεταξύ άλλων στην καθιέρωση του τουρισμού στην κορυφή της ατζέντας των κυβερνήσεων
παγκοσμίως. Πρέπει να λάβουν σοβαρά τον τουρισμό οι κυβερνήσεις των κρατών και
να τον εντάξουν σε όλη την αλυσίδα της διακυβέρνησης, είπε, προσθέτοντας:
“Πιο σημαντικό από μια ξενοδοχειακή μονάδα για έναν προορισμό, είναι ο
δρόμος για να φτάσεις σε αυτήν”.
Το ρόλο των υποδομών ανέδειξε στην παρέμβαση της η
περιφερειάρχης Αττικής, Ρένα Δούρου, η οποία ανάφερε ότι δεν μπορούμε να μιλάμε
για βαριά τουριστική βιομηχανία, όταν δεν έχουν λυθεί ζητήματα υποδομών, όπως
αυτά της διαχείρισης απορριμμάτων και αποχετεύσεων, ζητώντας ταυτόχρονα ο
πρώτος και δεύτερος βαθμός τοπικής αυτοδιοίκησης να έχουν έναν διαφορετικό ρόλο
από τον σημερινό. Με δεδομένες τις δυσκολίες, η περιφέρεια Αττικής, όπως
τονίστηκε, ζήτησε από τους 66 δήμους να εκθέσουν τις προτάσεις τους στο μέτωπο
του τουρισμού, προκειμένου να καταρτιστεί ένα περιφερειακό σχέδιο για τον
τουρισμό. Η κ. Δούρου στάθηκε στην ανάπλαση του φαληρικού μετώπου, στις δράσεις
για διαχείριση απορριμμάτων αλλά και στο κέντρο καινοτομίας στον Πειραιά, που
αναβαθμίζουν το ελληνικό τουριστικό προϊόν.
Οι προκλήσεις της τουριστικής βιομηχανίας για το 2019 αλλά και
τα επόμενα χρόνια, όπως είπε ο Μάικλ Φρένζεν, πρώην Πρόεδρος και Διευθύνων
Σύμβουλος του Παγκοσμίου Συμβουλίου Τουρισμού και Ταξιδίων (WTCC & TUI),
περνάνε μέσα από τη διαχείριση του Brexit, την οικονομία της Γερμανίας, που
εμφανίζει σημάδια κόπωσης, αλλά και από την είσοδο νέων αγορών στην ταξιδιωτική
βιομηχανία. Όπως τονίστηκε, η ισοτιμία ευρώ/αγγλικής λίρας είναι αυξημένη κατά
20%, με ότι αυτό συνεπάγεται για την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού προϊόντος.
Η Ελλάδα, αν θέλει να συνεχιστεί το Success Story στον τουριστικό τομέα, επεσήμανε ο
κ. Φρένζεν, θα πρέπει να βελτιώσει τις υποδομές της και την ποιότητα των υπηρεσιών της, ενώ,
απευθυνόμενος στους ξενοδόχους, τους σύστησε να συγκρατήσουν σε ανταγωνιστικά
επίπεδα τις τιμές.
Μια ακόμη πρόκληση που θα πρέπει να αντιμετωπίσει η ελληνική
τουριστική βιομηχανία στο μέλλον είναι και η είσοδος των Ασιατών τουριστών στην
Ευρώπη. Η κ. Ντανιέλα Βάγκνερ, επικεφαλής για την Ευρώπη της Ένωσης Ταξιδίων
Ασίας-Ειρηνικού (PATA), τόνισε ότι κάθε χρόνο μέχρι το 2031 και για κάθε χρόνο
επιπλέον, 43 εκατομμύρια τουρίστες θα επισκέπτονται την Ευρώπη με ό,τι αυτό
συνεπάγεται για την προσέλκυση μερίδας τους και στην Ελλάδα.
Μιλώντας για την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού
προϊόντος, ο τομεάρχης τουρισμού της
Νέας Δημοκρατίας, Μάνος Κόνσολας, χαρακτήρισε υψηλή την φορολόγηση που
υφίστανται οι ελληνικές επιχειρήσεις, στηλιτεύοντας την, ενώ αναφέρθηκε και
στην έλλειψη χωροταξικού σχεδιασμού που, όπως είπε, αποτελεί τροχοπέδη για την
ανάπτυξη τουριστικών επενδύσεων.