Στη δημοσίευση ενός οδικού χάρτη για την επανεκκίνηση των πτήσεων και των αερομεταφορών προχώρησε η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA). Επί της ουσίας δίνει οδηγίες και συστάσεις για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να γίνονται τα ταξίδια με αεροπλάνα και τα μέτρα προστασίας που πρέπει να λαμβάνονται εν μέσω της επιδημιολογικής κρίσης του κορονοϊού. Μεταξύ άλλων αναφέρει συγκεκριμένα τα εξής:
Πριν από την πτήση
Η IATA προβλέπει την ανάγκη να συλλέγονται δεδομένα επιβατών από τις κυβερνήσεις πριν το ταξίδι, όπως πληροφορίες υγείας, που πρέπει να αποκτώνται μέσα από δοκιμασμένα κανάλια όπως εκείνα που χρησιμοποιούνται για την eVisa ή τα ηλεκτρονικά προγράμματα εξουσιοδότησης ταξιδίων.
Στα αεροδρόμια αναχώρησης:
Μέτρα: -H πρόσβαση στον τερματικό σταθμό (αφίξεις, αναχωρήσεις) θα πρέπει να περιορίζεται στους εργαζομένους στο αεροδρόμιο/ αερομεταφορέα και τους ταξιδιώτες. Μοναδική εξαίρεση πρέπει να είναι οι συνοδοί επιβατών με αναπηρίες ή ανηλίκους.
-Καταγραφή της θερμοκρασίας στα σημεία εισόδου στον τερματικό σταθμό, από προσωπικό που έχει εκπαιδευτεί από κυβερνητικό φορέα.
-Τήρηση αποστάσεων σε όλες τις διαδικασίες που ακολουθούν οι επιβάτες, όπως στις σειρές («ουρές») Χρήση καλυμμάτων προσώπου για τους επιβάτες και μασκών για το προσωπικό, όπως ορίζει η τοπική νομοθεσία Να δοθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερη δυνατότητα self-service για το check-in επιβατών, ώστε να μειωθούν τα σημεία επαφής και οι ουρές.
-Η IATA συστήνει απομακρυσμένο check-in (ηλεκτρονικά ή με boarding pass που έχει τυπωθεί στο σπίτι), αυτοματοποιημένα σημεία παράδοσης αποσκευών (bag drops) και boarding δίχως την επαφή με υπάλληλο.
-Η επιβίβαση θα πρέπει να γίνεται με ανασχεδιασμένες πύλες, προτεραιότητες επιβίβασης που μειώνουν το συνωστισμό και περιορισμούς στις χειραποσκευές.
– Ο καθαρισμός και η απολύμανση των σημείων/περιοχών με τα οποία έρχεται σε επαφή πολύς κόσμος θα πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τις οδηγίες των τοπικών Αρχών.
– Πρέπει να είναι ευρέως διαθέσιμα τα αντισηπτικά χεριών.
Μέτρα κατά τις πτήσεις
– Απαραίτητο να υπάρχουν καλύμματα προσώπου (σ.σ. και υφασμάτινα) για τους επιβάτες και μάσκες για το πλήρωμα του αεροπλάνου.
– Απλοποιημένες υπηρεσίες καμπίνας και προσυσκευασμένα γεύματα, ώστε να μειωθεί η επαφή ανάμεσα στους επιβάτες της πτήσης και το προσωπικό
– Πρέπει να περιορίζεται ο συνωστισμός επιβατών στην καμπίνα. Για παράδειγμα, να μην επιτρέπονται οι ουρές για τις τουαλέτες.
– Να χρησιμοποιούνται βελτιωμένες μέθοδοι καθαρισμού της καμπίνας.
Επαναφορά πτήσεων και αφίξεις επιβατών στα αεροδρόμια
– Θερμομετρήσεις από εκπαιδευμένο προσωπικό
-Αυτοματοποιημένες διαδικασίες τελωνειακού και διασυνοριακού ελέγχου.
– Συστήνεται η χρήση εφαρμογών κινητών τηλεφώνων και βιομετρικών τεχνολογιών (ήδη χρησιμοποιούνται από κάποιες κυβερνήσεις)
– Επιτάχυνση των διαδικασιών και συλλογής αποσκευών ώστε να επιτυγχάνεται η κοινωνική αποστασιοποίηση, μέσω της μείωσης συνωστισμού και των ουρών
– Αναμένεται να λαμβάνονται δηλώσεις υγείας από τους επιβάτες και να διεξάγεται ενδελεχής ιχνηλάτηση – ανίχνευση επαφών από τις κυβερνήσεις για τη μείωση του κινδύνου εισαγόμενων αλυσίδων μετάδοσης κορονοϊού. Να σημειωθεί ότι η ΙΑΤΑ θεωρεί ότι το μέτρο του κενού μεσαίου καθίσματος στις πτήσεις καθίσταται περιττό από τη χρήση μασκών.
Τεστ προ πτήσεων
Η IATA εγκρίνει και συμφωνεί με το μέτρο των τεστ πριν από της πτήσεις. Η ΙΑΤΑ επισημαίνει ότι αυτά τα μέτρα για τις πτήσεις πρέπει να είναι προσωρινά, να επανεξετάζονται τακτικά και να αντικαθίστανται όταν προκύπτουν πιο αποδοτικές επιλογές.
Η IATA προβλέπει την ανάγκη να συλλέγονται δεδομένα επιβατών από τις κυβερνήσεις πριν το ταξίδι, όπως πληροφορίες υγείας, που πρέπει να αποκτώνται μέσα από δοκιμασμένα κανάλια όπως εκείνα που χρησιμοποιούνται για την eVisa ή τα ηλεκτρονικά προγράμματα εξουσιοδότησης ταξιδίων.
Στα αεροδρόμια αναχώρησης:
Μέτρα: -H πρόσβαση στον τερματικό σταθμό (αφίξεις, αναχωρήσεις) θα πρέπει να περιορίζεται στους εργαζομένους στο αεροδρόμιο/ αερομεταφορέα και τους ταξιδιώτες. Μοναδική εξαίρεση πρέπει να είναι οι συνοδοί επιβατών με αναπηρίες ή ανηλίκους.
-Καταγραφή της θερμοκρασίας στα σημεία εισόδου στον τερματικό σταθμό, από προσωπικό που έχει εκπαιδευτεί από κυβερνητικό φορέα.
-Τήρηση αποστάσεων σε όλες τις διαδικασίες που ακολουθούν οι επιβάτες, όπως στις σειρές («ουρές») Χρήση καλυμμάτων προσώπου για τους επιβάτες και μασκών για το προσωπικό, όπως ορίζει η τοπική νομοθεσία Να δοθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερη δυνατότητα self-service για το check-in επιβατών, ώστε να μειωθούν τα σημεία επαφής και οι ουρές.
-Η IATA συστήνει απομακρυσμένο check-in (ηλεκτρονικά ή με boarding pass που έχει τυπωθεί στο σπίτι), αυτοματοποιημένα σημεία παράδοσης αποσκευών (bag drops) και boarding δίχως την επαφή με υπάλληλο.
-Η επιβίβαση θα πρέπει να γίνεται με ανασχεδιασμένες πύλες, προτεραιότητες επιβίβασης που μειώνουν το συνωστισμό και περιορισμούς στις χειραποσκευές.
– Ο καθαρισμός και η απολύμανση των σημείων/περιοχών με τα οποία έρχεται σε επαφή πολύς κόσμος θα πρέπει να γίνεται σύμφωνα με τις οδηγίες των τοπικών Αρχών.
– Πρέπει να είναι ευρέως διαθέσιμα τα αντισηπτικά χεριών.
Μέτρα κατά τις πτήσεις
– Απαραίτητο να υπάρχουν καλύμματα προσώπου (σ.σ. και υφασμάτινα) για τους επιβάτες και μάσκες για το πλήρωμα του αεροπλάνου.
– Απλοποιημένες υπηρεσίες καμπίνας και προσυσκευασμένα γεύματα, ώστε να μειωθεί η επαφή ανάμεσα στους επιβάτες της πτήσης και το προσωπικό
– Πρέπει να περιορίζεται ο συνωστισμός επιβατών στην καμπίνα. Για παράδειγμα, να μην επιτρέπονται οι ουρές για τις τουαλέτες.
– Να χρησιμοποιούνται βελτιωμένες μέθοδοι καθαρισμού της καμπίνας.
Επαναφορά πτήσεων και αφίξεις επιβατών στα αεροδρόμια
– Θερμομετρήσεις από εκπαιδευμένο προσωπικό
-Αυτοματοποιημένες διαδικασίες τελωνειακού και διασυνοριακού ελέγχου.
– Συστήνεται η χρήση εφαρμογών κινητών τηλεφώνων και βιομετρικών τεχνολογιών (ήδη χρησιμοποιούνται από κάποιες κυβερνήσεις)
– Επιτάχυνση των διαδικασιών και συλλογής αποσκευών ώστε να επιτυγχάνεται η κοινωνική αποστασιοποίηση, μέσω της μείωσης συνωστισμού και των ουρών
– Αναμένεται να λαμβάνονται δηλώσεις υγείας από τους επιβάτες και να διεξάγεται ενδελεχής ιχνηλάτηση – ανίχνευση επαφών από τις κυβερνήσεις για τη μείωση του κινδύνου εισαγόμενων αλυσίδων μετάδοσης κορονοϊού. Να σημειωθεί ότι η ΙΑΤΑ θεωρεί ότι το μέτρο του κενού μεσαίου καθίσματος στις πτήσεις καθίσταται περιττό από τη χρήση μασκών.
Τεστ προ πτήσεων
Η IATA εγκρίνει και συμφωνεί με το μέτρο των τεστ πριν από της πτήσεις. Η ΙΑΤΑ επισημαίνει ότι αυτά τα μέτρα για τις πτήσεις πρέπει να είναι προσωρινά, να επανεξετάζονται τακτικά και να αντικαθίστανται όταν προκύπτουν πιο αποδοτικές επιλογές.
Δείτε εδώ ολόκληρο τον οδικό χάρτη της IATA