«Discover north Athens», μια πρόσκληση προς τους τουρίστες

Discover north Athens. Μια πρόσκληση προς τους τουρίστες να επισκεφθούν και να ανακαλύψουν τα βόρεια προάστια της Αττικής. Μια πρόκληση για τους φορείς που συμμετέχουν στην προσπάθεια να αναδειχθεί η περιοχή σε τουριστικό-πολιτιστικό προορισμό.

Το «Discover North Athens», προβάλλεται ως ο πρώτος συνεργατικός σχηματισμός στον κλάδο του τουρισμού-πολιτισμού και υλοποιείται με πρωτοβουλία της Περιφερειακής Ενότητας Βόρειου Τομέα Αθηνών.

Στηρίζεται στην ιδέα ότι οι 12 δήμοι της βόρειας Αττικής αποτελούν μια γεωγραφική ενότητα, ζωντανή, γεμάτη ιστορία και πολιτισμό: Ολυμπιακές εγκαταστάσεις, μοναδικές πράσινες διαδρομές, μουσειακοί χώροι, κτίρια μοναδικής αρχιτεκτονικής αξίας και αισθητικής, πολύβουοι δρόμοι και εμπορικές οδοί, σημαντική επιχειρηματική και καινοτομική δραστηριότητα, συνεδριακά κέντρα και ξενοδοχειακές μονάδες.

Αυτή την προίκα του περιβάλλοντος και της ανθρώπινης δημιουργίας φιλοδοξεί να αξιοποιήσει το εγχείρημα για την ενίσχυση της απασχόλησης και της τοπικής επιχειρηματικότητας στη βόρεια Αθήνα. «Εργαζόμαστε εντατικά εδώ και έξι μήνες για το συγκεκριμένο εγχείρημα, στόχος είναι η διεκδίκηση μεριδίου της αγοράς τουρισμού των πόλεων που κατευθύνεται στην Αττική, η τόνωσης της επιχειρηματικότητας και της απασχόλησης σε κλάδους με δυνατότητες», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αντιπεριφερειάρχης Γιώργος Καραμέρος.

Και προσθέτει: «Θέλαμε να αξιοποιήσουμε μεθόδους, ανθρώπους και πρακτικές, που καμία επιμέρους μονάδα δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει, αφού δεν υπάρχουν πόροι και κίνητρα για marketing και branding του τοπικού αυτού προορισμού. Δημιουργήσαμε λοιπόν, μια συλλογικότητα που θα μπορούσε να συνομιλήσει ισότιμα και να συνεργαστεί με φορείς του δημόσιου τομέα, που διαθέτουν αναξιοποίητους σχετικούς πόρους».

Στο κάλεσμα αυτό η ανταπόκριση είναι μεγάλη. «Ο βόρειος τομέας, τα βόρεια προάστια, όπως στερεότυπα συνηθίζουμε να λέμε, που είναι leader στον τριτογενή τομέα, δηλαδή στην επιχειρηματικότητα, διψούσαν για μια τέτοια πρωτοβουλία», τονίζει.

Είναι μια προσπάθεια που αφορά όλους και όλοι ενώνουν τις δυνάμεις τους: ξενοδοχεία και καταλύματα, επαγγελματίες του κλάδου της εστίασης, μεγάλες δημόσιες εγκαταστάσεις που χαρακτηρίζουν τον βόρειο τομέα, όπως το Ολυμπιακό Στάδιο, το δάσος Συγγρού με το Ινστιτούτο Γεωπονικών Επιστημών, το Μουσείο Γουλανδρή, τους κεραμιστές και τους μαρμαράδες στο Μαρούσι, τα μεγάλα εμπορικά κέντρα αλλά και αγορές όπως της Νέας Ιωνίας κ. άλ.

«Έχουμε σαν πλεονέκτημα το φυσικό περιβάλλον, τις υψηλού επιπέδου, υπηρεσίες, τις καλής αισθητικής υποδομές, τις πολύ καλές συγκοινωνιακές συνδέσεις. Σκοπός είναι αυτός που έρχεται από το αεροδρόμιο αντί να στρίψει στο δαχτυλίδι της Κηφισίας αριστερά προς το κέντρο, να μείνει στα βόρεια προάστια, να κοιμηθεί εκεί, να φάει εκεί, να κάνει τις αγορές του, και να γνωρίσει τον πολιτισμό και την ιστορία των βορείων προαστίων», επισημαίνει ο κ. Καραμέρος.

Και στην ερώτηση, τι μπορεί να κάνει ένας τουρίστας αν βρεθεί στα βόρεια προάστια, ο κατάλογος με τις δυνατότητες που υπάρχουν είναι μακρύς:

«Από τις εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες που επισκέπτονται την Ακρόπολη κάθε χρόνο, εμείς μπορούμε να ανεβάσουμε πολλούς από αυτούς στην Πεντέλη και τα λατομεία της, ώστε να γνωρίσουν από πού και πώς βγήκαν αυτά τα μάρμαρα, πώς λαξεύτηκαν και πώς μεταφέρθηκαν για να οικοδομηθεί ο Παρθενώνας κι όχι μόνο», λέει ο κ. Καραμέρος.

Και προσθέτει: «πορεί να γνωρίζουν για το Χρυσό Αιώνα του Περικλή, αλλά δεν ξέρουν ότι ο Περικλής γεννήθηκε στον Χολαργό. Μπορούν λοιπόν, να επισκεφθούν τον Χολαργό, να δουν το άγαλμα του Περικλή, να δουν την περιοχή του Παπάγου, τις υπώρειες του Υμηττού… όπως κάποιος που πηγαίνει να δει το Λονδίνο, επισκέπτεται και το Τσέλσι για να δει πώς ζουν στα προάστια κι όχι μόνο στο κέντρο της βρετανικής πρωτεύουσας. Κάτι αντίστοιχο μπορούμε να κάνουμε κι εμείς, με ευεργετικά αποτελέσματα για τις υπάρχουσες υποδομές και τους κλάδους της επιχειρηματικότητας».

Και τα σχέδια για την τουριστική αξιοποίηση μιας περιοχής που βρίσκεται κοντά στο κέντρο της Αθήνας, αλλά δεν είναι τόσο γνωστή στους τουρίστες που το επισκέπτονται, συνεχίζεται: «Συνεργαζόμαστε με τους τουριστικούς πράκτορες που μπορούν, σε συνεργασία με εμάς, να δημιουργήσουν πακέτα για τουρίστες που θα περιλαμβάνουν για παράδειγμα, μια βόλτα στα βόρεια προάστια, στα μεγάλα εμπορικά κέντρα ή στις ανοιχτές αγορές της Νέας Ιωνίας, του Αμαρουσίου, του Χαλανδρίου και της Κηφισιάς. Στις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις για να δει κάποιος πώς έγιναν εδώ οι Ολυμπιακοί Αγώνες – να μην έρχονται μόνο μεμονωμένοι τουρίστες, αλλά οργανωμένα γκρουπ τουριστών από την Ασία, τη βόρεια Ευρώπη, την Αμερική».

«Μπορούν επίσης, οι τουρίστες να απολαύσουν μια βόλτα με τα αμαξάκια της Κηφισιάς και στη συνέχεια, να πάνε στη Φιλοθέη και στο ρέμα Σαπφούς για να δουν τους πράσινους παπαγάλους, να κάνουν bird watching, όσο κι αν ακούγεται παράξενο για την Ελλάδα. Επίσης, στο δάσος Συγγρού, γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια στη μελισσοκομία, υπάρχει μία σημαντική βιοποικιλότητα, υπάρχουν ποικιλίες αμπελιών που δε συναντώνται στην υπόλοιπη Ευρώπη. Υπάρχουν πολλές δυνατότητες γι αυτό που ονομάζουμε “θεματικό τουρισμό”. Παραδοσιακές μορφές δραστηριότητας, με ιδιαίτερη διαδρομή και ιστορία, όπως οι κεραμιστές και οι μαρμαράδες στο Μαρούσι, θέλουν σε συνεργασία με τα ξενοδοχεία να προωθήσουν τα προϊόντα τους και να κάνουν πιο επισκέψιμες τις δομές τους», επισημαίνει ο κ. Καραμέρος.

Ο γαστροτουρισμός παραμένει το 2017 μία από τις ισχυρές τάσεις στον τομέα του τουρισμού: «Έχουμε καλή ποιότητα, υψηλού επιπέδου φυσικό περιβάλλον και, φυσικά, ανάλογη εστίαση και ψυχαγωγία. Στο Χολαργό, το Χαλάνδρι και την Κηφισιά υπήρξε μια έκρηξη στο χώρο της εστίασης, βέβαια, με κάποιες στρεβλώσεις. Δεν θέλουμε να κάνουμε ένα νέο Ψυρρή τις συγκεκριμένες γειτονιές, αλλά μπορούμε να αξιοποιήσουμε τον ανταγωνισμό που υπάρχει εκεί, την υψηλή ποιότητα στις παρεχόμενες υπηρεσίες και να δημιουργήσουμε ένα “brand” για τους συγκεκριμένους χώρους εστίασης, προσκαλώντας τους τουρίστες να τα επισκεφθούν».

Υπάρχει εταίρος στο «cluster» που αξιοποιεί τον τριήμερο τουρισμό, «που ανθεί κυρίως στους νέους της βόρειας και ανατολικής Ευρώπης, οι οποίοι επισκέπτονται για τρεις μέρες την Αττική με αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους. Θέλουμε αυτό τον τουρισμό να τον αξιοποιήσουμε. Αυτοί είναι νέοι άνθρωποι, 30-35 ετών, έρχονται, διασκεδάζουν και αγοράζουν. Μας ενδιαφέρει αυτός ο τουρισμός και νομίζω ότι τα βόρεια προάστια μπορούν να δώσουν στους επισκέπτες αυτό που ζητούν».

Μπορεί να μην υπάρχει θάλασσα, όμως όπως λέει ο κ. Καραμέρος «έχουμε όλα τα άλλα που συγκεντρωμένα δεν υπάρχουν αλλού. Δεν λειτουργούμε όμως, ανταγωνιστικά στις άλλες περιοχές. Μπορούμε κάποιον που θέλει να ταξιδέψει στην υπόλοιπη χώρα αντί να πάει απευθείας στο λιμάνι του Πειραιά ή να μείνει transit στο αεροδρόμιο Βενιζέλος να τον κρατήσουμε στα βόρεια προάστια. Και θέλουμε να βάλουμε όλα αυτά τα χαρακτηριστικά της περιοχής σε ένα brand, κάτι που είναι πολύ βασικό για τους κανόνες της αγοράς. Είναι διαφορετικό να μιλάς για κάποια περιοχή στα βόρεια και διαφορετικό να τον καλείς να ανακαλύψει την βόρεια Αθήνα». Άρα, λοιπόν, η ιδέα του «Discover North Athens» συνίσταται, τελικά, στην ανακάλυψη από τους τουρίστες της «μητροπολιτικής» Αθήνας στο σύνολό της.

Το εγχείρημα μπορεί να μοιάζει φιλόδοξο αλλά «εδράζεται σε πραγματικές ανάγκες και σε συγκεκριμένες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες που ή ήταν σε ύφεση λόγω της κρίσης, ή είχαν μια δυναμική και ερχόμαστε με τη συνένωση αυτή να προχωρήσουμε. Σκοπός δεν είναι να δημιουργήσουμε μόνο το συνεργατικό σχηματισμό, αλλά κι ένα νομικό πρόσωπο που θα μπορεί να αξιοποιεί κοινοτικές χρηματοδοτήσεις και ως συνεργατικός σχηματισμός να διεκδικήσει δανειοδοτήσεις και από τις τράπεζες. Είναι προτεραιότητα και της κεντρικής πολιτικής διοίκησης, με συγκεκριμένες αναφορές του πρωθυπουργού στην πρόσφατη ΔΕΘ. Θέλουμε να είμαστε έτοιμοι να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες που θα έρθουν στα βόρεια προάστια στο εγγύς μέλλον, για παράδειγμα η γραμμή 4 του μετρό», υπογραμμίζει ο κ. Καραμέρος.

«Μέχρι τώρα οι διοικήσεις τόσο στο β’ βαθμό αλλά και στον α’ βαθμό, σε μερικές περιπτώσεις, θεωρούσαν έργο το μπετόν και τις σταθερές υποδομές. Εμείς μπαίνουμε σε μια λογική, όπως κάνει όλη η Ευρώπη, σε αυτήν της ευφυούς εξειδίκευσης, της άυλης επιχειρηματικότητας, των συνεργατικών σχηματισμών, της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας που χρειάζεται πολύ καλή δικτύωση, συνεργασία, ιδέες και πρωτοβουλίες. Αυτό που κάνουμε είναι ο ορισμός της βιώσιμης ανάπτυξης και μπορεί να δώσει σημαντική υπεραξία στις πόλεις και στην περιοχή μας», καταλήγει ο κ. Καραμέρος.


Exit mobile version