Για τις απάτες που γίνονται με δελεαστικές προσφορές ταξιδιωτικών πακέτων, αλλά και για τους κλώνους ιστοσελίδων κράτησης καταλυμάτων μίλησε σήμερα ο ηλεκτρολόγος μηχανικός, μηχανικός υπολογιστών και εμπειρογνώμονας Ηλεκτρονικού εγκλήματος, Κωνσταντίνος Mάντες στο Mega.
«Συνήθως όταν οι επιτήδειοι χρησιμοποιούν τα social media για τις απάτες προσφορών ταξιδιωτικών πακέτων είναι περιορισμένου χρονικού διαστήματος. Δηλαδή βλέπουμε ένα χρονόμετρο το οποίο λέει ότι η προσφορά ισχύει για 2 λεπτά. Τι γίνεται σε αυτήν την περίπτωση; Για 2 λεπτά είναι το αναδυόμενο παράθυρο και μετά χάνονται τα ίχνη. Οπότε εάν κάποιος προσπαθήσει να τους εντοπίσει δεν μπορεί διότι έχουν χαθεί τα ίχνη μέσω της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης», είπε .
Ο ίδιος επεσήμανε πως οι επίσημες ιστοσελίδες χρησιμοποιούν 1 κανάλι πληρωμών για τα ταξιδιωτικά πακέτα και εξήγησε και πώς μπορούν να το καταλάβουν οι πολίτες. «Πριν βάλουμε τα στοιχεία μας στην πλατφόρμα για το πακέτο μπορούμε να κάνουμε μια προσομοίωση της πληρωμής με ένα πολύ μικρότερο ποσό. Οπότε βλέπουμε ότι η ιστοσελίδα μας οδηγεί σε ένα ασφαλές περιβάλλον πληρωμών. Μας το γνωστοποιεί η επίσημη ιστοσελίδα, οπότε εάν έχουμε κάνει την προσομοίωση της πληρωμής μπορούμε να καταλάβουμε ότι είναι ασφαλές. Αλλά και να μην έχουμε κάνει την προσομοίωση της πληρωμής, όταν μου γνωστοποιούν ότι οδηγούμαστε σε ασφαλές περιβάλλον πληρωμών και ζητάει συγκεκριμένα στοιχεία τα οποία δεν θα τα ζητούσε επίσημα η τράπεζα. Δηλαδή μας ζητάει στοιχεία τα οποία τα χρησιμοποιούν επίσημα οι πλατφόρμες πληρωμής και όχι Pin που χρησιμοποιούμε σε κάρτες και όχι κωδικούς», είπε.
Τι κάνει κάποιος αν έχει ήδη πέσει θύμα απάτης;
Τέλος ρωτήθηκε τι πρέπει να κάνει κάποιος, εάν έχει ήδη πέσει θύμα απάτης:
- «Kαλό είναι να επικοινωνήσει με την τράπεζά του έτσι ώστε να γνωστοποιήσει το συγκεκριμένο φαινόμενο. Και πολλές φορές επειδή χρειάζεται λίγος χρόνος για να γίνει η εκκαθάριση της συναλλαγής θα μπορούσε να το προλάβει, εάν πάρει την τράπεζα του.
- Και θα μπορούσε να κάνει και μια επίσημη ηλεκτρονική καταγγελία στην ιστοσελίδα της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος», απάντησε.
«Καλό να μην χρησιμοποιούμε κάρτες που έχουν υψηλά όρια σε τέτοιες περιπτώσεις», συμπλήρωσε.
Τι να προσέξουν οι ταξιδιώτες πριν «κλείσουν» τις διακοπές τους
Σύμφωνα με το Mega, οι ταξιδιώτες πριν «κλείσουν» τις διακοπές τους θα πρέπει :
- Να διασταυρώνουν το όνομα του καταλύματος στην επίσημη πλατφόρμα κράτησης
- Να ελέγχουν την πιστοποίηση της ιστοσελίδας – μέσω διακριτικών σημάτων για την ασφάλεια πληρωμών
- Οι επίσημες ιστοσελίδες χρησιμοποιούν ένα κανάλι πληρωμών
- Οι επίσημες ιστοσελίδες την στιγμή της πληρωμής σε ενημερώνουν ότι κατευθύνεσαι σε ασφαλές περιβάλλον πληρωμών
- Να προτιμούν την άμεση επικοινωνία με το κατάλυμα (ΠΡΟΣΟΧΗ: Μπορεί να έχει κατεύθυνση του σταθερού τηλεφώνου του καταλύματος σε αριθμό τηλεφώνου που ανήκει στον επιτήδειο)
- Υπάρχει και η επιλογή για πληρωμή στο κατάλυμα
- Να χρησιμοποιούν προπληρωμένη κάρτα με συγκεκριμένο όριο, όπου θα δίνεται έγκριση με κωδικό από το κινητό του χρήστη