Στις δράσεις που προγραμματίζονται τα επόμενα χρόνια για την ενίσχυση της ελληνικής ναυτιλίας, αναφέρθηκε ο υπουργός Οικονομικών, Γκίκας Χαρδούβελης, κατά την ομιλία του στο 1ο Ναυτιλιακό Forum της Ναυτεμπορικής.
Σύμφωνα με τον κ. Χαρδούβελη, αυτές οι δράσεις περιλαμβάνουν:
– Ειδική νομοθετική ρύθμιση τον Σεπτέμβριο 2014, που κύρωσε το συνυποσχετικό για την οικειοθελή παροχή του ισόποσου ποσού με αυτό που αντιστοιχεί στον φόρο χωρητικότητας (τονάζ) των πλοίων με ελληνική και ξένη σημαία, για τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
– Εξομάλυνση των συνθηκών στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα- μετά την ανακεφαλαιοποίηση και τις επιτυχημένες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου του πρώτου εξαμήνου του 2014- ώστε να μπορέσει να επανέλθει απρόσκοπτα στην χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας.
– Δράσεις που περιέχονται στο εθνικό σχέδιο ανάπτυξης:
1. Η δημιουργία μιας εθνικής στρατηγικής για την προσέλκυση των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, καθώς και των συμπληρωματικών ως προς αυτές δραστηριοτήτων (χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, ναυλομεσίτες, ασφαλιστικές υπηρεσίες κλπ).
2. Η ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού όχι μόνο στους κλάδους των υπηρεσιών που προαναφέρθηκαν αλλά και στα καθαρά ναυτικά επαγγέλματα, όπως πχ στους αξιωματικούς γέφυρας και μηχανής, με σκοπό την περαιτέρω ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης.
Όπως δήλωσε ο υπουργός, η ελληνική ναυτιλία παρέμεινε και την προηγούμενη χρονιά στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης και ο ελληνόκτητος στόλος το 2014 αντιστοιχούσε περίπου στο 43% του ευρωπαϊκού στόλου και περίπου στο 15% του παγκόσμιου.
Οι κύριοι τομείς δραστηριότητας της ελληνικής ναυτιλίας περιλαμβάνουν τη μεταφορά πετρελαίου (25% του παγκόσμιου στόλου) και ξηρού φορτίου (18%), ενώ ακολουθούν οι κλάδοι μεταφοράς υγροποιημένου αερίου (6%) και εμπορευματοκιβωτίων (7%).
Η προστιθέμενη αξία του κλάδου της ναυτιλίας ανέρχεται σε περίπου 7% σε όρους 2012.
Η πρόσφατη σημαντική μείωση της τιμής του πετρελαίου, σύμφωνα με τον κ. Χαρδούβελη, αναμένεται βραχυπρόθεσμα να βελτιώσει τις επιδόσεις της ναυτιλίας, ιδιαίτερα στο ξηρό φορτίο, εξαιτίας τόσο της μείωσης του κόστους των καυσίμων, αλλά και της βραχυπρόθεσμης αύξησης στη ζήτηση μεταφορών που θα προέλθει εξαιτίας της αύξησης στο διαθέσιμο εισόδημα στις ανεπτυγμένες οικονομίες.
Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα, πρόσθεσε ο ίδιος, η τελική επίδραση της πτώσης της τιμής του πετρελαίου για τις προοπτικές της ναυτιλίας είναι είτε αρνητική είτε ουδέτερη. Θα εξαρτηθεί από το εάν αυτή τελικά οφείλεται:
– Στη μείωση της ζήτησης και άρα στην επιδείνωση των προοπτικών ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας, κάτι που είναι αρνητικό για τη ναυτιλία,
– ή στην αύξηση της προσφοράς από τη νέα τεχνολογία εξόρυξης πετρελαίου στις ΗΠΑ (shale gas), η οποία οδήγησε σε ακόμα μεγαλύτερη αύξηση από τις χώρες του ΟΠΕΚ, σε μια προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν την απειλή του shale gas.
Αυτό το φαινόμενο φαίνεται να είναι προσωρινό και αναμένεται να εξαλειφθεί μεσοπρόθεσμα.