Quantcast
Βέμπερ: Με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 2,2% προβλέπεται να «τρέξει» το λιανεμπόριο στην Ελλάδα - enikonomia.gr
share

Βέμπερ: Με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 2,2% προβλέπεται να «τρέξει» το λιανεμπόριο στην Ελλάδα

δημοσιεύτηκε:

Την εκτίμηση ότι, για πρώτη φορά μετά από χρόνια, τα μεγέθη στη λιανική αγορά ειδών παντοπωλείου (grocery retail) της Ελλάδας αναμένεται να αυξηθούν μετρίως το 2018, διατυπώνει, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο Γερμανός αναλυτής Μπιορν Βέμπερ (Björn Weber), επικεφαλής της LZ Retailytics, γραφείου εξειδικευμένων ερευνών αγοράς με έδρα τη Φρανκφούρτη.

Ο κ. Βέμπερ επισημαίνει ότι το οργανωμένο λιανεμπόριο στη χώρα μας προβλέπεται να αναπτυχθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) της τάξης του 2,2% μέχρι το 2022. Σημειώνει ότι στην ελληνική αγορά παραμένει θολό το τοπίο ώς προς το ποιοι θα είναι μακροπρόθεσμα οι νικητές στο παιχνίδι με τις “μουσικές καρέκλες”, που βρίσκεται σε εξέλιξη μεταξύ των λιανεμπορικών αλυσίδων (retailers).

Όπως επισημαίνει, το ποιοι θα επικρατήσουν δεν είναι ξεκάθαρο για αρκετούς λόγους: αφενός, οι μεγάλες εξαγορές συνεπάγονται σημαντικά κόστη και υψηλές επενδύσεις. Αφετέρου, η ελληνική αγορά παραμένει κατακερματισμένη εν συγκρίσει με άλλες, γεγονός που αφήνει πολύ χώρο για την ανάδυση νέων παικτών στο λιανεμπόριο ή και καινούργιων συμμαχιών. Τρίτον, η τιμολόγηση παραμένει στο επίκεντρο του σχεδιασμού των λιανεμπορικών αλυσίδων, που επιδιώκουν να διατηρήσουν τα μερίδια αγοράς τους και μια άμεση αναμέτρηση σε αυτό το πεδίο γίνεται ολοένα δυσκολότερο να αποφευχθεί (με ό,τι αυτό σημαίνει για τους χαμένους).

Στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Βέμπερ μιλάει ακόμη για τις αλλαγές που αναμένεται να κομίσει στην ευρωπαϊκή αγορά τα επόμενα χρόνια η “Amazon Fresh”, η οποία μπορεί προς το παρόν να έχει περιορισμένη παρουσία στη “γηραιά ήπειρο”, αλλά δημιουργεί συνθήκες που “κανένας ανταγωνιστής δεν έχει την πολυτέλεια να αγνοήσει”. Διατυπώνει την εκτίμηση ότι γίνεται ολοένα πιο ξεκάθαρο ότι “δεν υπάρχει θεραπεία απέναντι στις εκπτωτικές αλυσίδες που εφαρμόζουν επιθετική τιμολογιακή πολιτική”, ενώ εκφράζει την πεποίθηση ότι θα δούμε μεγαλύτερη συγκέντρωση στην ευρωπαϊκή αγορά.

Ο ίδιος προσθέτει ότι μέχρι το τέλος του 2018 η εκπτωτική αλυσίδα “Aldi” αναμένεται να γίνει η δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα λιανεμπορίου στην Ευρώπη σε όρους πωλήσεων, αμέσως μετά τη μητρική των “Lidl”, “Schwartz Group”. Αυτό σημαίνει, ξεκαθαρίζει, ότι οι δύο μεγαλύτεροι παίκτες του λιανεμπορίου στην Ευρώπη, θα είναι σύντομα αμφότεροι εκπτωτικές αλυσίδες.

Επιπρόσθετα, κατά τον κ. Βέμπερ, το να είναι μια αλυσίδα μεγάλη δεν είναι πλέον αρκετό για την επιτυχία, αφού από το διαχρονικό μότο των hypermarkets, “Όλα κάτω από μια στέγη”, η αγορά μεταβαίνει σταδιακά στη νέα εποχή του “Όλα πίσω από μια οθόνη”.

Η συνέντευξη με τον κ. Βέμπερ έγινε με αφορμή την παρουσία του στη Θεσσαλονίκη, όπου θα είναι σήμερα ένας από τους κεντρικούς ομιλητές σε εκδήλωση με τίτλο “Προκλήσεις στο ευρωπαϊκό λιανεμπόριο”, που διοργανώνουν ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), η Αμερικανική Γεωργική Σχολή (ΑΓΣ) και το Σωματείο ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ (έναρξη 9.30 π.μ, στο Κολλέγιο Περρωτής της ΑΓΣ).

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Βέμπερ στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ακολουθεί:

ΕΡ. Η Amazon Fresh, θυγατρική του αμερικανικού κολοσσού ηλεκτρονικού εμπορίου Amazon.com, θα διεκδικήσει σημαντικό μερίδιο στην αγορά λιανεμπορίου ειδών παντοπωλείου της Ευρώπης. Πώς αναμένετε ότι θα αναπτυχθεί το online εμπόριο τροφίμων στην Ευρώπη την επόμενη δεκαετία;

Η Amazon Fresh, στην οποία αντιστοιχεί λιγότερο από το 1% των συνολικών εσόδων της Amazon στην Ευρώπη (σύμφωνα με στοιχεία της LZ Retailytics), είναι -μέχρι στιγμής- παρούσα μόνο στην περιοχή του Λονδίνου και σε τρεις γερμανικές πόλεις (Βερολίνο, Μόναχο, Αμβούργο). Ωστόσο, με την “Amazon Fresh” και την υπηρεσία “Amazon Prime Now”, που κάνει delivery εντός μίας-δύο ωρών κι είναι ήδη διαθέσιμη σε 16 ευρωπαϊκές πόλεις (…) επαναπροσδιορίζονται οι προσδοκίες των καταναλωτών και δημιουργείται πίεση σε άλλους retailers. Κανένας ανταγωνιστής δεν έχει την πολυτέλεια να το αγνοήσει αυτό. Σε αγορές όπου οι πωλήσεις ειδών παντοπωλείου είναι καλά ανεπτυγμένες, οι επιχειρήσεις εξαναγκάζονται ήδη να προσφέρουν υπηρεσίες αντίστοιχες με τα υψηλά επίπεδα υπηρεσίας της Amazon. Στο Ηνωμένο Βασίλειο η Tesco προσφέρει τώρα παράδοση αυθημερόν και υπηρεσίες “click & collect” σε πάνω από το 90% του πληθυσμού. Τόσο η Tesco, όσο και η Sainsbury’s ανταγωνίζονται με την υπηρεσία “Prime Now” της Amazon στο κεντρικό Λονδίνο, προσφέροντας delivery εντός μιας ώρας με ποδήλατα. Σε αγορές όπου οι πωλήσεις online είναι λιγότερο καλά ανεπτυγμένες, βλέπουμε τους ανταγωνιστές της Amazon να δοκιμάζουν και να λανσάρουν με ολοένα μεγαλύτερη ένταση νέες υπηρεσίες online. Αυτή είναι κι η περίπτωση της Γερμανίας, όπου ο αριθμός των retailers που προσφέρουν online τα είδη τους αυξάνεται διαρκώς, παρότι η δραστηριότητα αυτή επικεντρώνεται κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα όπως το Βερολίνο και το Μόναχο. Στην επόμενη δεκαετία αναμένουμε το “online grocery” να γίνει ένα πιο σημαντικό κανάλι πωλήσεων στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών αγορών (…).

ΕΡ. Η αλλαγή του τοπίου στην ευρωπαϊκή λιανεμπορική αγορά είναι τεράστια. Εξαιρουμένου του online εμπορίου τροφίμων, που ήδη συζητήσαμε, ποιες είναι οι κυρίαρχες τάσεις σήμερα και για τα επόμενα πέντε έως δέκα χρόνια;

Το τοπίο του λιανεμπορίου πράγματι γνωρίζει τεράστια αλλαγή. Οι παραδοσιακοί retailers έχουν να αντιμετωπίσουν από τη μία όσους λειτουργούν με βάση την (χαμηλή) τιμή και από την άλλη τους online παίκτες, οι οποίοι προσφέρουν δαπανηρές υπηρεσίες υψηλού επιπέδου. Γίνεται ολοένα πιο ξεκάθαρο, χρόνο με τον χρόνο, ότι δεν υπάρχει θεραπεία απέναντι στις εκπτωτικές αλυσίδες, που εφαρμόζουν επιθετική τιμολογιακή πολιτική, οι οποίες θα συνεχίζουν να αναπτύσσονται υιοθετώντας περαιτέρω το concept τους. Την ίδια στιγμή, η Amazon επιβεβαιώνει τον ρόλο της ώς παίκτης που ταράζει τα νερά (“disruptor”) στη συγκεκριμένη αγορά. Αυτός ο ρόλος θα εντείνεται, καθώς θα πολλαπλασιάζει τις συνεργασίες της, θα δημιουργεί καταστήματα με φυσική μορφή και τα δικά της προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Ως αποτέλεσμα, τα περιθώρια θα μικρύνουν, και οι μικρότεροι retailers θα είναι δυστυχώς ο πρώτοι που θα αισθανθούν την πίεση. Αυτό θα έχει ώς αποτέλεσμα τη συγκέντρωση της αγοράς, σε μια περίοδο που πέρυσι περίπου το 70% του λιανεμπορίου στον κλάδο στην Ευρώπη το διεκπεραίωναν οι 50 κορυφαίες αλυσίδες.

ΕΡ. Οι μεγάλοι παίκτες του λιανεμπορίου φαίνεται ότι σταδιακά χάνουν έδαφος. Κατά τη γνώμη σας γιατί συμβαίνει αυτό;

Το να είσαι μεγάλος δεν είναι πλέον αρκετό για να πετύχεις. Η ευελιξία και η συνάφεια είναι ολοένα σημαντικότεροι παράγοντες στο να συμβαδίσεις με τους καταναλωτές. Το “όλα κάτω από μια στέγη” ήταν το μότο των υπεραγορών (…) αλλά πλέον πλησιάζουμε στην εποχή του “Ολα πίσω από μια οθόνη”, ένα πραγματικό πλήγμα για αυτό (το πρώτο) κανάλι (διανομής), που οξύνεται από το τέλος της εποχής του μοντέλου “One size fit all”. Αλυσίδες όπως οι Carrefour, Auchan, Tesco και Metro Group, που κυριάρχησαν στην αγορά λιανεμπορίου επί δεκαετίες, χάρη σε αυτά ακριβώς τα “μεγάλα κουτιά” (τα μεγάλα καταστήματα), πρέπει τώρα να αναζητήσουν νέα εφέδρανα. Θα μπορούσαν να πετύχουν, μπορεί να πάρει χρόνο, αλλά στο μεταξύ οι επιδόσεις τους είναι αδύναμες.

ΕΡ.Πώς αναμένετε ότι θα κινηθεί η λιανική αγορά τροφίμων στην Ελλάδα το 2018 και μέχρι το 2025;

Μια από τις πιο δριμείς υφέσεις στην πρόσφατη ιστορία της Ευρώπης έχει ανασχηματίσει το τοπίο του ελληνικού λιανεμπορίου. Η κατάρρευση αρκετών παικτών, μεταξύ των οποίων και ο ιστορικός ηγέτης της αγοράς “Carrefour Mαρινόπουλος”, λειτούργησε προς όφελος νέων ταχέως αναπτυσσόμενων retailers, όπως ο “Σκλαβενίτης” και η “Metro AEBE”, για να αναφέρω μόνο λίγους. Για πρώτη φορά εδώ και χρόνια, οι όγκοι (λιανικών πωλήσεων) ειδών παντοπωλείου αναμένεται να αναπτυχθούν μετρίως το 2018, με το οργανωμένο λιανεμπόριο να προβλέπεται να αναπτυχθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 2,2% ως το 2022. Ακόμη και έτσι όμως, παραμένει για αρκετούς λόγους μη ξεκάθαρο το ποιοι θα είναι μακροπρόθεσμα οι νικητές στο συνεχιζόμενο παιχνίδι με τις μουσικές καρέκλες. Πρώτον, οι μεγάλες εξαγορές συνεπάγονται σημαντικά κόστη και υψηλές επενδύσεις για την ομαλή ενσωμάτωση (των εξαγορασθέντων), με κίνδυνο (…) την απίσχνανση των οργανισμών. Δεύτερον, η ελληνική αγορά παραμένει κατακερματισμένη εν συγκρίσει με άλλες, γεγονός που αφήνει πολύ χώρο για την ανάδυση νέων παικτών στο λιανεμπόριο ή και καινούργιων συμμαχιών. Μπορούμε να σκεφτούμε για παράδειγμα, τη Spar International να προσπαθεί να εγκαθιδρύσει ξανά παρουσία στην ελληνική αγορά. Τρίτον, η τιμολόγηση παραμένει στο επίκεντρο του σχεδιασμού των λιανεμπορικών αλυσίδων, που επιδιώκουν να διατηρήσουν τα μερίδια αγοράς τους και μια άμεση αναμέτρηση σε αυτό το πεδίο γίνεται ολοένα δυσκολότερο να αποφευχθεί (…)

ΕΡ. Οι εμπορικές αλυσίδες χαμηλού κόστους όπως οι Lidl και Aldi φαίνεται να βρίσκονται ολοένα περισσότερο στο προσκήνιο στην Ευρώπη. Εκτιμάτε ότι αυτή η τάση θα ενισχυθεί;

Ναι, πράγματι. Μέχρι το τέλος του 2018, αναμένουμε ότι η Aldi θα γίνει η δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα λιανεμπορίου στην Ευρώπη σε όρους πωλήσεων, αμέσως μετά τη μητρική των Lidl, Schwartz Group. Αυτό σημαίνει, ότι οι δύο μεγαλύτεροι retailers στην Ευρώπη, θα λειτουργούν καταστήματα με τη μορφή του discount shop.

Πηγή Πληροφοριών: ΑΠΕ


share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.