Δεν υπάρχουν θαλάσσια σύνορα, αλλά ούτε και διεθνής συνθήκη σε ισχύ ανάμεσα σε Τουρκία και Ελλάδα, δήλωσε προκλητικά ο Τούρκος ΥΠΕΞ, Μεβλούτ Τσαβούσογλου.
Σύμφωνα με τον “Αντ1” ο επικεφαλής της τουρκικής διπλωματίας απαντώντας σε επερώτηση στην τουρκική βουλή είπε ότι υπάρχουν σειρά αλληλένδετων προβλημάτων στο Αιγαίο μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας.
“Μεταξύ των προβλημάτων αυτών είναι και το καθεστώς κυριαρχίας ορισμένων νησίδων και βραχονησίδων και το γεγονός ότι δεν υπάρχουν θαλάσσια σύνορα, καθορισμένα από μια διεθνή συμφωνία, η οποία να είναι σε ισχύ ανάμεσα σε Τουρκία και Ελλάδα”, είπε χαρακτηριστικά ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου.
Όπως ανέφερε, οι διεθνείς συνθήκες που αφορούν στην κυριαρχία των νησιών του Αιγαίου είναι η Συνθήκη της Λωζάννης του 1923 και η Συνθήκη των Παρισίων του 1947, ενώ υπογράμμισε πως οι συνθήκες αυτές περιέχουν αναλυτικές λεπτομέρειες σχετικά με τη κυριαρχία και τον αφοπλισμό των νησιών.
“Υπό την έννοια αυτή το πρόβλημα αφορά στην ερμηνεία των άρθρων που αναφέρονται στις συνθήκες της Λωζάννης και των Παρισίων”, είπε ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών και συνέχισε.
“Όπως είναι γνωστό, τα ζητήματα στο Αιγαίο συζητούνται στο πλαίσιο των υφιστάμενων διαύλων επικοινωνίας μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας. Η χώρα μας επιθυμεί να βρεθεί δίκαιη λύση σε όλα τα προβλήματα στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου και λαμβάνοντας υπόψη τα βασικά δικαιώματα και συμφέροντά της”.
Ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου υπογράμμισε πως από το 1996 το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών φέρνει στην επικαιρότητα τα ζητήματα αναφορικά με το Αιγαίο και τις θέσεις του για λύση με διάφορες ανακοινώσεις και σημείωσε.
“Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε εξαγγείλει ότι δεν πρόκειται να δεχτούμε ντε φάκτο καταστάσεις που θα επιχειρήσει να δημιουργήσει η Ελλάδα πάνω σε γεωγραφικούς σχηματισμούς με αμφισβητούμενο καθεστώς και ότι οι πρωτοβουλίες αυτές δεν μπορούν να έχουν κάποιο αποτέλεσμα από νομική άποψη.
Παράλληλα με τις εξαγγελίες αυτές, οι απόψεις μας διατυπώνονται σε κάθε επίπεδο προς τις ελληνικές αρχές ενώ διαβιβάζονται από το υπουργείο Εξωτερικών διαβήματα διαμαρτυρίας με σκοπό να καταγραφεί και γραπτώς η στάση μας”.