Στο χειρότερο σημείο, συγκριτικώς με όσα συνέβησαν τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια, βρέθηκε χθες η νομοθετική διαδικασία, με ευθύνη της κυβερνώσας πλειοψηφίας: Με «όχημα» το τελευταίο νομοσχέδιο του 2016, υπουργοί και βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ επιδόθηκαν σε ένα βομβαρδισμό της εθνικής αντιπροσωπείας με τροπολογίες, στο σύνολό τους εκπρόθεσμες και άσχετες με το συζητούμενο νομοσχέδιο (για το χωροταξικό) και με τις οποίες τακτοποιούνται υποθέσεις, κλείνουν εκκρεμότητες και εξυπηρετούνται συμφέροντα μικρών ή μεγαλύτερων κοινωνικών ομάδων.
Την τελευταία διετία, το φαινόμενο αυτό δεν είναι σπάνιο, πλην όμως χθες στο Κοινοβούλιο, κατά γενική ομολογία, ξεπεράστηκαν όλα τα όρια: Κατατέθηκαν 19 υπουργικές τροπολογίες, ορισμένες εκ των οποίων συνιστούσαν αυτόνομα νομοσχέδια με πολλές διατάξεις, και 27 βουλευτικές, οι περισσότερες εκ των οποίων ανήκαν σε βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και έγιναν αποδεκτές.
Σε μια προσπάθεια να διασκεδάσει τις αρνητικές εντυπώσεις, ο υπουργός Περιβάλλοντος Γ. Σταθάκης υποστήριξε πως βάσει στατιστικών στοιχείων που διέθετε, η προηγούμενη συγκυβέρνηση είχε αρνητικότερο του σημερινού «ρεκόρ» και υπό την έννοια αυτή χαρακτήρισε τις διαμαρτυρίες της αντιπολίτευσης, που ήδη ήταν πολλές και διαρκείς, ως υποκριτικές και αδικαιολόγητες.
Οπως, όμως, στελέχη της αντιπολίτευσης σχολίασαν αμέσως μετά, ακόμη και από τα εν λόγω «στατιστικά» προκύπτει ότι στο τελευταίο νομοσχέδιο του 2014, επί πρωθυπουργίας Αντ. Σαμαρά, είχαν κατατεθεί 12 υπουργικές τροπολογίες, ενώ αυτήν τη φορά κατατέθηκαν επτά περισσότερες.
«Εχουμε έναν όγκο τροπολογιών. Διαβάζουμε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και το συγκρίνουμε με την τροπολογία και βλέπουμε ότι η τροπολογία πολλές φορές υπερβαίνει και σε άρθρα το ίδιο το νομοσχέδιο», σχολίασε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ν.Δ., Ιω. Κεφαλογιάννης, για να προσθέσει: «Εμείς θεωρούμε αυτήν την πρακτική μια κακή νομοθέτηση. Δυστυχώς, είναι μια συνέχεια της κακής νομοθέτησης που γινόταν τα προηγούμενα χρόνια. Αντί, μάλιστα, να τα υπερβούμε αυτά, βλέπουμε ότι στην ουσία όχι μόνον το παρατείνει, αλλά πολλές φορές γίνεται και με τρόπο πολύ χειρότερο απ’ αυτόν που είδαμε με τις προηγούμενες κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια».
Νωρίτερα, εκ μέρους της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ο κ. Ιω. Μανιάτης τόνιζε: «Εδώ γίνεται κάτι ντροπιαστικό. Το νομοσχέδιο έχει 17 άρθρα και έχουν κατατεθεί 19 τροπολογίες. Η Βουλή γίνεται “πλυντήριο” της ανικανότητας της κυβέρνησης. Το προεδρείο πρέπει να προφυλάξει το Κοινοβούλιο, την αξιοπρέπεια του σώματος, από αυτό τον εξευτελισμό». Για «κατάντια» και «τροπολογιομανία» μίλησε ο κ. Γ. Μαυρωτάς (Ποτάμι) και τόνισε ότι το κόμμα του αποχωρεί από τη διαδικασία σε ένδειξη διαμαρτυρίας: «Τα νομοσχέδια έχουν γίνει οι ξενιστές των τροπολογιών, για να συντηρήσει η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ το πελατειακό κράτος και να νομιμοποιήσει το ρουσφέτι».
Υπενθυμίζεται πως δύο ημέρες πριν, νέο κύμα τροπολογιών «πλαισίωσε» άλλο νομοσχέδιο αρμοδιότητας του υπ. Δικαιοσύνης.
Τακτοποίηση εργαζομένων στην καθαριότητα
Πρόκειται για τροπολογία της υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης Ολγας Γεροβασίλη, η οποία μάλιστα όταν καταγράφηκαν αντιδράσεις από την αντιπολίτευση, είπε μεταξύ άλλων ότι δεν δικαιολογείται η έντονη αντίδραση: «Αντικειμενικά δεν δημιουργείται κανένα πρόβλημα. Είναι εργαζόμενοι άνθρωποι στην καθαριότητα. Δεν μιλάμε για θέσεις σε υψηλή ιεραρχία».
Αναφερόμενος στην ουσία της ρύθμισης, ο κ. Μ. Βορίδης είπε: «Εγιναν προσλήψεις σε διάφορους φορείς του Δημοσίου και στους ΟΤΑ. Οι προσλήψεις αυτές παρατάθηκαν μέχρι το 2016. Κρίθηκαν οι προσλήψεις αυτές μη σύννομες, από απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να πληρώσουν οι Οργανισμοί. Το γεγονός, λοιπόν, αυτό οδήγησε στο να καταγγέλλονται πλέον οι συμβάσεις, να λήγουν οι συμβάσεις αυτές, ακριβώς γιατί δεν μπορούν να πληρωθούν. Προσέφυγαν οι εργαζόμενοι στα δικαστήρια. Υπάρχουν ήδη οι πρώτες κρίσεις διαδικασίας ασφαλιστικών μέτρων, που χάνουν τις υποθέσεις οι εργαζόμενοι, γιατί και τα δικαστήρια κρίνουν ότι δεν είναι σύννομες οι προσλήψεις αυτές.
Και έρχεται εδώ η κ. Γεροβασίλη και αντί να συμμορφωθεί και να δώσει λύσεις, τι κάνει; Παρατείνει αυτές τις συμβάσεις μέχρι τις 31/12/2017. Και έρχονται οι φορείς και λένε: “Μα, εμείς έχουμε κάνει διαδικασία ΑΣΕΠ και μπορούμε αυτούς που χρειαζόμαστε να τους προσλάβουμε συννόμως με τη διαδικασία του ΑΣΕΠ”. Και τι λέει η κ. Γεροβασίλη; “Να τους προσλάβετε, αλλά αφού έχει τελειώσει, μετά τις 31/12/2017, το 2018”. Με συγχωρείτε, είναι σοβαρή νομοθέτηση αυτή; Ερχεστε δηλαδή και λέτε βάλαμε τους δικούς μας, τώρα υπάρχει πρόβλημα, δεν μπορούν να πληρωθούν, οι άλλοι, οι οποίοι έχουν πάει με τη διαδικασία του ΑΣΕΠ, να περιμένουν, γιατί εμείς φέρνουμε ακόμη μια παράνομη παράταση αυτών των συγκεκριμένων θητειών».
«Νέα γενιά αυθαιρέτων»
Αλλη περίπτωση ικανοποίησης ιδιαίτερων συμφερόντων συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων, είναι εκείνη η οποία προκύπτει από βουλευτική τροπολογία, την οποία υπογράφει η κ. Ευαγγελία Καρακώστα και αφορά τη δυνατότητα να νομιμοποιήσουν αυθαίρετα πολίτες, ο αριθμός των οποίων δεν προσδιορίζεται. Για «νέα γενιά αυθαιρέτων» έκανε λόγο ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας Ι. Κεφαλογιάννης.
Αποδεκτή, επίσης, έγινε τροπολογία του κ. Γ. Μπαλαούρα, η οποία προβλέπει τη «διαγραφή βεβαιωθέντων ποσών» για τρία ΝΠΙΔ για πρόστιμα που τους είχαν επιβληθεί ως αποζημίωση «για αυθαίρετη κατάληψη χώρων του ελληνικού Δημοσίου (εντός της πρώην αμερικανικής βάσης του Ελληνικού, του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού και των αθλητικών εγκαταστάσεων του Αγίου Κοσμά).
«Μέριμνα» για αιρετούς Αυτοδιοίκησης
Ειδικό ενδιαφέρον για τους αιρετούς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης επιδεικνύεται εκ μέρους των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, μέσω των τροπολογιών που κατέθεσαν και οι οποίες έγιναν αμέσως αποδεκτές από την κυβέρνηση. Δύο είναι οι χαρακτηριστικότερες εξ αυτών:
• Η πρώτη, που υπογράφεται από τους βουλευτές Μαρία Θελερίτη, Σπ. Λάππα και Αν. Πρατσόλη, προβλέπει τη διαγραφή βεβαιώσεων που αφορούν πρόστιμα για παραβίαση της εκλογικής νομοθεσίας, τα οποία έχουν επιβληθεί με αποφάσεις των Επιτροπών Ελέγχου Δαπανών και Εκλογικών Παραβάσεων. Οι βουλευτές αιτιολογούν τη συγκεκριμένη κίνησή τους, υποστηρίζοντας πως πρέπει «να εξαλειφθούν αδικίες που προέκυψαν από περιπτώσεις ακραίας εφαρμογής του νόμου». Ωστόσο, ούτε το πόσες είναι αυτές οι περιπτώσεις αναφέρουν, ούτε τι ακριβώς θεωρείται «ακραία εφαρμογή του νόμου», διευκρινίζουν. Από μια πρώτη ανάγνωση της επίμαχης τροπολογίας, φαίνεται πως αφορά περιπτώσεις των περιφερειακών και όχι των γενικών εκλογών. Το κείμενό της έχει ως εξής: «Διαγράφονται από χρηματικούς καταλόγους βεβαιώσεις που αναφέρονται στη δημοσιοποίηση των στοιχείων στην Κεντρική Βάση Δεδομένων των άρθρων 9, 10 και 11 του ν. 3870/2010, συνυπολογιζομένων των προϋποθέσεων του άρθρου 22 του ν. 4147/2013, όπως έχει τροποποιηθεί και συμπληρωθεί με το άρθρο 72 του ν. 4257/2014». Φυσικά, απουσιάζει από το κείμενο της τροπολογίας και η «κοστολόγησή» της: Η διαγραφή προστίμων συνεπάγεται απώλεια εσόδων για το κράτος, αγνώστου ύψους. Στο Περιστύλιο ακούστηκαν σχόλια καυστικά, περί «εξυπηρέτησης πολιτικών φίλων των βουλευτών, από τον χώρο της Αυτοδιοίκησης».
• Η δεύτερη φέρει την υπογραφή 11 βουλευτών –με πρώτο υπογράφοντα τον κ. Σπ. Λάππα– και αφορά επίσης θέματα δημάρχων: συγκεκριμένα, ζητείται να παρασχεθεί (και με αναδρομική ισχύ) η δυνατότητα-ευχέρεια των ΟΤΑ να παραιτούνται από ένδικα μέσα, ή να συνάπτουν δικαστικούς ή εξωδικαστικούς συμβιβασμούς, στις εργατικές δίκες.
Αλλη τροπολογία, αυτή τη φορά υπουργική, προβλέπει αναδρομική ισχύ (από 1/1/2016) των αποφάσεων για καταβολή αποζημιώσεων υπερωριακής απασχόλησης στο προσωπικό των ΟΤΑ πρώτου και δεύτερου βαθμού, και των νομικών προσώπων αυτών.
Με τη διά τροπολογίας νομοθέτηση, επίσης για θέματα από τον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, διευθετούνται και ζητήματα σχετικά με την υλοποίηση του προγράμματος «Θησέας», «μέσω του οποίου χρηματοδοτούνται δράσεις ανάπτυξης και βελτίωσης των υποδομών οργάνωσης και λειτουργίας των ΟΤΑ, καθώς και των τεχνικών τους υποδομών». Ειδικότερα, με τη χθεσινή νέα ρύθμιση, παρατείνεται η διάρκεια του προγράμματος κατά έξι μήνες, δηλαδή έως τις 30 Ιουνίου του 2017.
Πέραν των προαναφερομένων, υπήρξαν και δύο βουλευτικές με ειδικότερο τοπικό ενδιαφέρον: η μία αφορά «έγκριση τοπικού ρυμοτομικού σχεδίου στην περιοχή της Φλώρινας», και η άλλη «χορτολιβαδικές εκτάσεις» στις Κυκλάδες. (Πάντως αμφότερες οι τελευταίες δεν έγιναν αποδεκτές.)
Και όμως, ορισμένες απορρίφθηκαν
Μόνον τέσσερις βουλευτικές τροπολογίες δεν έγιναν αποδεκτές από τον κ. Σταθάκη χθες στην Ολομέλεια, με τον υπουργό Περιβάλλοντος, πάντως, να λέει ότι για μία εξ αυτών στενοχωριέται που δεν την κάνει αποδεκτή, δεσμευόμενος να επιλύσει το ζήτημα πολύ σύντομα.
Πρόκειται για την τροπολογία που είχε καταθέσει ο βουλευτής Φλώρινας Κωνσταντίνος Σέλτσας (ΣΥΡΙΖΑ) και αφορούσε θέματα ρυμοτομίας στην εκλογική του περιφέρεια. Αξιοσημείωτο είναι ότι στο κείμενο της τροπολογίας είχε επισυναφθεί έως και διάγραμμα σε κλίμακα 1:500. «Δυστυχώς, δεν μπορώ να την κάνω αποδεκτή. Αφορά ένα θέμα το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό για τη Φλώρινα. Δεσμεύομαι δημόσια ότι θα επιταχύνουμε τα μέγιστα την έκδοση του αντίστοιχου προεδρικού διατάγματος για τη χωροθέτηση του Πανεπιστημίου και των σχολείων στη συγκεκριμένη περιοχή», είπε ο κ. Σταθάκης.
Η δεύτερη τροπολογία ήταν του κ. Ιωάννη Τραγάκη (Ν.Δ.) και προέβλεπε, μεταξύ άλλων, «αναγνώριση των χορτολιβαδικών εκτάσεων (στις Κυκλάδες) ως ιδιωτικών, εφόσον υπάρχουν τίτλοι κυριότητας τουλάχιστον 70 ετών και δεν προέρχονται από χρησικτησία».
Η τρίτη εκ των μη αποδεκτών τροπολογιών ήταν εκείνη των βουλευτών της αξιωματικής αντιπολίτευσης που αφορούσε το ζήτημα των διοικήσεων των αγροτικών συνεταιρισμών: «Εχει αποσυρθεί μία που είχε καταθέσει μία άλλη ομάδα βουλευτών. Δεν γίνεται αποδεκτή και αυτή που δεν έχει αποσυρθεί», είπε ο κ. Σταθάκης, αναφερόμενος προφανώς στην αναλόγου περιεχομένου τροπολογία των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ. Τέλος, απορρίφθηκε και η τροπολογία βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με «την προστασία της συνεταιριστικής περιουσίας».
Πηγή: Καθημερινή