Τη στιγμή που ο χρόνος μετράει αντίστροφα για την έναρξη των δοκιμών εν όρμω της πρώτης φρεγάτας FDI Belharra του Πολεμικού Ναυτικού, τρέχουν παράλληλα οι διαδικασίες κατασκευής και του τρίτου πλοίου ΦΟΡΜΙΩΝ, που ήδη έχει αρχίσει να παίρνει σχήμα.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Με τη φρεγάτα ΚΙΜΩΝ να βρίσκεται ήδη στο νερό, ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την ολοκλήρωση των όρμω δοκιμών, που θα σημαίνουν και την αντίστροφη μέτρηση για την παράδοση του πλοίου στο Πολεμικό Ναυτικό, την πρώτη φρεγάτα που θα παραλάβει μετά το 1996, οπότε και παρέλαβε την ΣΑΛΑΜΙΣ, κλάσης ΜΕΚΟ.
Σε ό, τι αφορά τη δεύτερη φρεγάτα FDI – Belharra, ΝΕΑΡΧΟΣ, ήδη έχει μεταφερθεί στον χώρο του ναυπηγείου το PSIM (Panoramic Sensors and Intelligence Module), το οποίο θα δοκιμαστεί για τους επόμενους μήνες μέχρι να τοποθετηθεί στην ΝΕΑΡΧΟΣ, όταν αυτή καθελκυστεί, που υπολογίζεται περίπου το Φθινόπωρο.
Οι διαδικασίες για την ΚΙΜΩΝ, σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, τρέχουν με πέραν του προσδοκώμενου ικανοποιητικούς ρυθμούς, και δεν αποκλείεται οι δοκιμές να έχουν ολοκληρωθεί και πριν από το τέλος του Νοεμβρίου – εάν όλα έχουν πάει καλά διορθώνοντας τις όποιες ατέλειες ενδεχομένως προκύψουν – κάτι που μπορεί να φέρει πιο νωρίς τις ημερομηνίες παράδοσης.
Όμως, εξελίξεις υπάρχουν και σε ό, τι αφορά την πορεία ναυπήγησης της τρίτης φρεγάτας ΦΟΡΜΙΩΝ, τμήματα της οποίας έχουν κατασκευαστεί στην Ελλάδα.
Όπως έγινε γνωστό από τα γαλλικά ναυπηγεία στο Λοριάν, πριν από λίγα 24ωρα πραγματοποιήθηκε η τοποθέτηση τρόπιδας του πρώτου μπλοκ. Το βήμα αυτό αποτελεί ένα συμβολικό ορόσημο στο πρόγραμμα FDI HN για το ΠΝ, καθώς σηματοδοτεί την έναρξη της διαδικασίας συναρμολόγησης του τρίτου πλοίου, το οποίο θα έχει την πιο ολοκληρωμένη διαμόρφωση, βάσει της οποίας αμέσως μετά την παραλαβή της θα γίνουν και οι δύο πρώτες.
Η τοποθέτηση τρόπιδας της «Φορμίων», αποτελεί προϊόν της βιομηχανικής συνεργασίας Ελλάδας – Γαλλίας, αφού τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας έχουν ήδη παραδώσει τον προηγούμενο Φεβρουάριο πολλά προ εξοπλισμένα μπλοκ για το πλοίο, που κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα. Αυτά τα μπλοκ βρίσκονται τώρα στη διαδικασία συναρμολόγησης στο Lorient μαζί με τα άλλα μπλοκ της «Φορμίων».
Το πρόγραμμα FDI HN βρίσκεται εν πλήρη εξελίξει. Η Φ/Γ «ΚΙΜΩΝ» καθελκύσθηκε τον Οκτώβριο του 2023, ενώ το PSIM της εγκαταστάθηκε τον Νοέμβριο του ίδιου έτους. Οι δοκιμές εν όρμω του πλοίου έγιναν στις αρχές Μαρτίου, με την ενεργοποίηση του συστήματος διανομής ηλεκτρικής ενέργειας του πλοίου. Το CMS της έχει ενεργοποιηθεί επί του σκάφους από τα τέλη Μαρτίου, με την τελευταία έκδοση που διαθέτει πολλές ειδικές δυνατότητες που έχει επιλέξει το ΠΝ. Τα πρώτα 2 συστήματα κάθετης εκτόξευσης Aster 30 (A50 – Sylver), εγκαταστάθηκαν στις αρχές Απριλίου. Σημαντικά γεγονότα-ορόσημα για την εξέλιξη του προγράμματος θα πραγματοποιηθούν το δεύτερο εξάμηνο του 2024, όπως η έναρξη θαλάσσιων δοκιμών για την «ΚΙΜΩΝ» και την καθέλκυση της FDI HN 2 “NEAΡΧΟΣ».
Το PSIM της «ΝΕΑΡΧΟΣ» έχει ήδη μεταφερθεί στην περιοχή δοκιμών στην ξηρά για μια δοκιμαστική περίοδο 5 μηνών, κατά τη διάρκεια της οποίας θα πραγματοποιηθεί η ρύθμιση σε λειτουργία πολλών συστημάτων του PSIM. Στη συνέχεια, το PSIM θα εγκατασταθεί στη «ΝΕΑΡΧΟΣ», λίγες μέρες μετά την καθέλκυση της φρεγάτας.
Το PSIM της «ΦΟΡΜΙΩΝ» βρίσκεται ήδη σε φάση προετοιμασίας. Η καλωδίωση και ο προ-εξοπλισμός του τμήματος θα ξεκινήσει σύντομα. Το τελευταίο μπλοκ κύτους βρίσκεται υπό κατασκευή στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας και θα παραδοθεί τον Ιούλιο.
Οι τρεις φρεγάτες, βάσει του προγράμματος θα παραδοθούν το 2025 και το 2026, με την πρώτη να παραδίδεται περίπου τον Μάρτιο του 2025, τη δεύτερη στο τέλος του έτους και την τρίτη το δεύτερο εξάμηνο του 2026.
Η πρώτη «ψηφιακή» φρεγάτα
Η φρεγάτα FDI HS είναι ένα πολεμικό πλοίο ανοικτής θαλάσσης εκτοπίσματος 4.500 τόνων, πολλαπλών αποστολών, που χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη ανθεκτικότητα.
Διαθέτει υψηλού επιπέδου δυνατότητες σε όλους τους τομείς ναυτικής μάχης: αντιπλοϊκό, αντιαεροπορικό, ανθυποβρυχιακό και προβολή ειδικών δυνάμεων, με μοναδικές δυνατότητες έναντι ασύμμετρων απειλών. Επωφελείται από τις πιο πρόσφατες τεχνολογικές καινοτομίες της Thales σε ραντάρ, σόναρ και ηλεκτρονικό πόλεμο.
Εξαιρετικά ισχυρά οπλισμένη (αντι-επιφανείας βλήματα MBDA Exocet MM40 B3C, και αντιαεροπορικοί πύραυλοι Aster 30, πύραυλοι RAM, ανθυποβρυχιακές τορπίλες MU90, πυροβόλα), η φρεγάτα FDI ΗΝ έχει ακόμη τη δυνατότητα και τη χωρητικότητα να επιβιβάζει ταυτόχρονα ένα ελικόπτερο και ένα μη επανδρωμένο εναέριο οχήμα (UAV).
Τεχνικές προδιαγραφές:
- Εκτόπισμα: 4.500 τόνοι
- Μήκος: περίπου. 122 μέτρα
- Πλάτος: 18 μέτρα
- Μέγιστη ταχύτητα: 27 κόμβοι
- Εγκαταστάσεις για εναέρια Μέσα: ελικόπτερο κλάσης 10 τόνων, μη επανδρωμένο αεροσκάφος VTOL (UAV)
Κύριοι οπλισμοί:
- 32 πύραυλοι Aster
- 8 πύραυλοι Exocet MM40 B3C
- Πύραυλοι RAM
- Τορπίλες MU 90
- πυροβόλο 76 χλστ
- 4 τορπιλοσωλήνες
- Αντιμέτρα CANTO
Όπως ήδη έχουμε δημοσιεύσει στο enikos.gr, εξελίξεις έχουμε και σε ό,τι αφορά έναν σημαντικό τομέα έλλειψης των φρεγατών, που η Ελλάδα δεν είχε συμπεριλάβει στο αρχικό συμβόλαιο, με στόχο την συμπίεση του κόστους. Πρόκειται για την έλλειψη του Συστήματος Ηλεκτρονικού Πολέμου – ECM, που απουσιάζει από τον αρχικό σχεδιασμό του πλοίου.
Ήδη, οι Γάλλοι βρίσκονται σε ανάπτυξη του συστήματος, κάτι που τελεί εν γνώσει της ηγεσίας του Πολεμικού Ναυτικού.
Οι επιχειρήσεις στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν αναδείξει με τον πιο εμφατικό τρόπο την αδήριτη ανάγκη εγκατάστασης ECM στις φρεγάτες, κάτι που θα αυξήσει θεαματικά το επίπεδο επιβιωσιμότητας έναντι κυρίως των Μη Επανδρωμένων απειλών.
Σε ό,τι αφορά την έλλειψη STRALES στο πλωραίο πυροβόλο, η γαλλική πλευρά παρέπεμψε στο Πολεμικό Ναυτικό, με την ελληνική πλευρά να μην επιβεβαιώνει το ενδιαφέρον για την τοποθέτηση του συστήματος.