Η δεύτερη δοκιμαστική πτήση του τουρκικής ανάπτυξης μαχητικού ΚΑΑΝ συνοδεύτηκε από τραγικά συμπεράσματα, αναδεικνύοντας με τον πιο εκκωφαντικό τρόπο ότι η κατασκευή ενός μαχητικού 5ης γενιάς κάθε άλλο παρά εύκολη υπόθεση είναι.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Το τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος KAAN πραγματοποίησε τη Δευτέρα με επιτυχία τη δεύτερη επιτυχημένη δοκιμαστική πτήση του, δήλωσε ο επικεφαλής της Υπηρεσίας Αμυντικής Βιομηχανίας της χώρας.
«Το εθνικό μας μαχητικό αεροσκάφος, το οποίο πραγματοποίησε με επιτυχία την πρώτη του πτήση στις 21 Φεβρουαρίου, απογειώθηκε από τον διάδρομο στις 08.46 σήμερα το πρωί, παρέμεινε στον αέρα για 14 λεπτά και έφτασε σε ύψος 10.000 ποδιών», δήλωσε ο Χαλούκ Γκοργκούν, επικεφαλής του οργανισμού στο Χ (πρώην Twitter).
Οι επιδόσεις κάθε άλλο παρά αισιοδοξία μπορούν να γεμίζουν τους Τούρκους μηχανικούς, αφού στην ουσία πέταξε σε ύψος… ελικοπτέρου και σε καμία περίπτωση με ταχύτητες που απαιτούνται για ένα μαχητικό και δη 5ης γενιάς.
Παρόλα αυτά, σε μία προσπάθεια να κρύψουν τα απογοητευτικά αποτελέσματα, ο Gorgun εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του που έζησε αυτή την «ιστορική στιγμή», όπως την χαρακτήρισε.
«Συγχαίρω ολόψυχα όλες τις εταιρείες, τους υπαλλήλους και το θεσμικό προσωπικό που συνέβαλαν στο έργο, ιδιαίτερα τους μηχανικούς, τους πιλότους και την τεχνική ομάδα της Τουρκικής Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας (TAI)», είπε, προσθέτοντας ότι κάνουν σταθερά βήματα προς τη μαζική παραγωγή.
Μία μαζική παραγωγή, η οποία βάσει του αισιόδοξου χρονοδιαγράμματος θα ξεκινήσει το 2030, αν και έμπειροι αεροναυπηγοί αναφέρουν στο enikos.gr ότι δεν πρόκειται να γίνει νωρίτερα από το 2032 ακόμη κι αν υπάρξει ξένη βοήθεια.
Συνεχίζοντας τις διθυραμβικές του ευχαριστίες, ο επικεφαλής της τουρκικής βιομηχανίας έκανε ιδιαίτερη μνεία στις προσπάθειες του Τούρκου Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για την επίτευξη μιας τέτοιας επιτυχίας και είπε ότι οι τουρκικοί ουρανοί βρίσκονται σε «ασφαλή χέρια» με τοπικές και εθνικές τεχνολογίες.
Το KAAN, το οποίο οι Τούρκοι χαρακτηρίζουν ως το πρώτο μαχητικό αεροσκάφος 5ης γενιάς που κατασκευάζεται εγχώρια, στοχεύει να αντικαταστήσει τον γηρασμένο στόλο της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας.
Πριν από την παρθενική του πτήση, πραγματοποιήθηκαν δοκιμές καθισμάτων εκτόξευσης, σε επιφάνειες ελέγχου, εξοπλισμό προσγείωσης, ηλεκτρονικά συστήματα, καύσιμα, εκκίνηση κινητήρα και τροχοδρόμηση του KAAN.
Το KAAN λένε οι Τούρκοι, πώς θα είναι ικανό για μάχη αέρος-αέρος με όπλα επόμενης γενιάς και χτυπήματα ακριβείας από εσωτερικές βάσεις όπλων με υπερηχητική ταχύτητα και θα παρέχει αυξημένη ισχύ μάχης με τεχνητή νοημοσύνη και υποστήριξη νευρωνικών δικτύων.
Η Τουρκία ισχυρίζεται ότι αυτή η τελευταία εξέλιξη την καθιστά μία από τις λίγες χώρες που κατέχουν αυτήν την τεχνολογία. Το αεροσκάφος πέταξε για πρώτη φορά τον περασμένο Φεβρουάριο.
Κι αν οι Τούρκοι προσπαθούν να πείσουν ότι έχουν την τεχνογνωσία για να επιτύχουν κάτι τέτοιο, ο δρόμος είναι πολύ μακρύς ακόμη. Το αεροσκάφος δεν έχει πετάξει ακόμη σε υπερηχητικές ταχύτητες, δεν έχει ξεπεράσει τις πιέσεις των 9G, δεν έχει κάνει προσομοίωση αερομαχιών. Δεν έχει δοκιμάσει τα ηλεκτρονικά και τα οπλικά του σε εμπλοκές με άλλου τύπου μαχητικά.
Αξίζει να αναφερθεί ότι στη σχεδίαση, ανάπτυξη και κατασκευή του F-35 που άρχισε την δεκαετία του ’90, η πτήση του πρωτότυπου έγινε το 2000 και η παραγωγή του άρχισε το 2014 με την συμμετοχή 8 χωρών.
Η Τουρκία διατείνεται ότι όλα αυτά τα κάνει σε 6 χρόνια… μόνη της!
Όπως έχουμε επισημάνει στο enikos.gr, πρόκειται για δικινητήριο που μοιάζει στο F-35, αν και οι Τούρκοι το συγκρίνουν με το F-22, αλλά σύμφωνα με έμπειρους πιλότους οι ομοιότητες σταματούν εκεί.
Οι κινητήρες του προέρχονται από κανιβαλισμό μαχητικών F-16, σε καμία περίπτωση το αεροσκάφος δεν είναι stealth (άρα δεν είναι 5ης γενιάς) ενώ τα ηλεκτρονικά του είναι αγνώστου ικανότητας.