Το νέο Δημόσιο με 8 τομές σε δομή, στελέχωση & λειτουργία

Το 2017 θα είναι έτος σαρωτικών αλλαγών στο Δημόσιο, καθώς μετά την ψήφιση του νόμου για την κινητικότητα, το υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης έχει θεσμοθετήσει το σύνολο των μεταρρυθμίσεων που έχουν συμφωνηθεί με τους δανειστές για τον κρατικό μηχανισμό και περνάει στη φάση της υλοποίησης.


Η υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης Ολγα Γεροβασίλη και οι συνεργάτες της προετοιμάζουν τις εγκυκλίους εφαρμογής του νέου θεσμικού πλαισίου που θα εφαρμοστεί από το νέο έτος και θα αλλάξει συθέμελα τον χάρτη του Δημοσίου. Ο κρατικός μηχανισμός θα τεθεί σε μία φάση διαρκών αλλαγών η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2018. Συγκεκριμένα οι τομές αυτές θα επικεντρωθούν στα εξής:

Οργανογράμματα: Θα καταγραφούν ανάγκες και πλεονάζον δυναμικό

Μέχρι τα τέλη του Δεκεμβρίου θα πρέπει να ολοκληρωθούν τα οργανογράμματα σε όλα τα υπουργεία και τους φορείς του στενού και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, μεταξύ των οποίων και στους δήμους, προκειμένου να αποτελέσουν τη βάση πάνω στην οποία θα ξεκινήσει ο μόνιμος μηχανισμός κινητικότητας για την κάλυψη όλων των αναγκών σε ανθρώπινο δυναμικό. Σε αυτό το πλαίσιο θα διαμορφωθούν και τα περιγράμματα θέσεων εργασίας για όλο το προσωπικό όπου θα χαρτογραφούνται οι υποχρεώσεις και τα καθήκοντα ανά θέση και ειδικότητά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μετά την ολοκλήρωση των οργανογραμμάτων θα διαμορφωθούν τα περιγράμματα θέσεων εργασίας των γενικών διευθυντών και θα ξεκινήσει η διαδικασία επιλογής τους. Με βάση τα νέα οργανογράμματα θα καταγραφούν οι ανάγκες και τα πλεονάσματα σε ανθρώπινο δυναμικό σε όλο το Δημόσιο, ενώ στους νέους οργανισμούς θα στηριχθεί η εκκίνηση του συστήματος κινητικότητας. Στο υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης έχει ξεκινήσει η προεργασία για τη διαμόρφωση νέου κλαδολογίου όπου θα πραγματοποιηθούν συγχωνεύσεις και καταργήσεις κλάδων και ειδικοτήτων. Σύμφωνα με πληροφορίες, η επιτροπή εργασίας στο υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης επεξεργάζεται το σχέδιο κατάργησης και συγχώνευσης 1.040 κλάδων από το σύνολο των 1.440 περίπου.

Επιλογή προϊσταμένων: Οι τέσσερις άξονες της μοριοδότησης

Το νέο σύστημα επιλογής προϊσταμένων αναμένεται να ξεκινήσει το 2017 με την επιλογή των γενικών διευθυντών μετά τον προσδιορισμό των περιγραμμάτων θέσεων εργασίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι επί 7 χρόνια δεν έχει γίνει επιλογή προϊσταμένων αλλά ορισμός προϊσταμένων στο πλαίσιο της εφαρμογής μεταβατικών διατάξεων. Για να ξεκινήσει η επιλογή των προϊσταμένων ολοκληρώθηκε αρχικά η βαθμολογική κατάταξη με την τελευταία εκκρεμότητα της αναγνώρισης 7 ετών από τον ιδιωτικό τομέα. Θα ακολουθήσουν τα περιγράμματα θέσεων εργασίας των γενικών διευθυντών και η επιλογή τους με το νέο σύστημα που περιλαμβάνει μοριοδότηση σε:

• Τυπικά προσόντα και προσόντα επαγγελματικής κατάρτισης.

• Εμπειρία και άσκηση καθηκόντων ευθύνης.

• Αξιολόγηση.

• Δομημένη συνέντευξη.

Η επιλογή των γενικών διευθυντών αναμένεται μέχρι την άνοιξη και εντός του 2018 θα προχωρήσει η επιλογή διευθυντών και προϊσταμένων.

Σύστημα Κινητικότητας: Τρεις φορές τον χρόνο θα προκηρύσσονται οι θέσεις

Το 2017 θα ξεκινήσει το νέο σύστημα κινητικότητας σύμφωνα με το οποίο οι φορείς υποδοχής θα επιλέγουν τους υποψήφιους προς μετακίνηση με βάση την εμπειρία τους και συνέντευξη. Με το νέο Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας θεσμοθετούνται τρεις κύκλοι ανά έτος όπου θα προκηρύσσονται οι κενές θέσεις και θα μπορούν να διεκδικηθούν από υπαλλήλους της ίδιας ειδικότητας. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, μετά την εφαρμογή των μεταβατικών διατάξεων με τον πρώτο κύκλο που αναμένεται να ανακοινωθεί τον Απρίλιο εκτιμάται ότι θα συμμετέχουν περισσότεροι από 50.000 υπαλλήλους που επιθυμούν να μετακινηθούν σε άλλες θέσεις.

Συνέντευξη-αξιολόγηση: Οι προδιαγραφές για την επιλογή

Για πρώτη φορά θα εφαρμοστεί η δομημένη συνέντευξη σε όλες τις διαδικασίες επιλογής προσωπικού, είτε αφορά την επιλογή προϊσταμένων είτε την κινητικότητα. Τις επόμενες ημέρες αναμένεται η υπουργική απόφαση της αρμόδιας υπουργού Ολγας Γεροβασίλη που θα θέτει τις προδιαγραφές της δομημένης συνέντευξης.

Σκοπός της δομημένης συνέντευξης είναι να διαμορφωθεί γνώμη για την προσωπικότητα, την ικανότητα και την καταλληλότητα του υποψηφίου για την άσκηση των καθηκόντων της θέσης ευθύνης ή της θέσης στην οποία επιθυμεί να μετακινηθεί. Για πρώτη φορά καθιερώνεται η διαδικασία της συγκριτικής αξιολόγησης, δηλαδή της αιτιολογημένης αξιολόγησης από την επιτροπή σε σχέση με τους συνυποψηφίους του.

Διοικητικοί γραμματείς: Θα προέρχονται από την ιεραρχία

Τις επόμενες ημέρες αναμένεται η εγκύκλιος του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης για την τοποθέτηση διοικητικών γραμματέων στα υπουργεία που θα προέρχονται από την ιεραρχία της Δημόσιας Διοίκησης, η οποία αλλάζει ουσιαστικά τη δομή των υπουργείων. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο που έχει ψηφιστεί στη Βουλή προβλέπεται ότι ο ορισμός διοικητικών γραμματέων στα υπουργεία θα γίνεται ύστερα από επιλογή από το Μητρώο Επιτελικών Στελεχών. Αναλυτικά το χρονοδιάγραμμα των δραστηριοτήτων που επεξεργάζεται η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης προβλέπει την πλήρη λειτουργία της εφαρμογής πληροφοριακού συστήματος για το Μητρώο Επιτελικών Στελεχών και την έκδοση προκήρυξης με σκοπό να καταθέσουν αιτήσεις συμμετοχής όσοι δημόσιοι υπάλληλοι διαθέτουν τα προσόντα και έχουν ενταχθεί στο Μητρώο Επιτελικών Στελεχών.

Μητρώο Επιτελικών Στελεχών: Μένουν εκτός… οι πελατειακές σχέσεις

Στην πλήρη εφαρμογή του Μητρώου Επιτελικών Στελεχών που έχει συγκροτηθεί στο ΑΣΕΠ θα επιδιώξει η κυβέρνηση τη νέα χρονιά προκειμένου να στελεχωθούν οι διοικητικές γραμματείες των υπουργείων αλλά και τα ΔΣ φορέων του Δημοσίου. Μέσω του Μητρώου αναμένεται να καλυφθούν επιτελικές θέσεις, γενικοί, ειδικοί, διοικητικοί, τομεακοί γραμματείς και οι αναπληρωτές τους, καθώς και διοικητές Οργανισμών. Στόχος του υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης είναι η στελέχωση των επιτελικών θέσεων της Διοίκησης με διαφανείς διαδικασίες.

Με την εφαρμογή του Μητρώου επιδιώκεται η εξάλειψη των κάθε είδους πελατειακών σχέσεων μεταξύ πολιτικού συστήματος και της ανώτατης βαθμίδας της φυσικής ιεραρχίας της Δημόσιας Διοίκησης. Παράλληλα η αξιοκρατική τοποθέτηση των διοικήσεων θα έχει ως αποτέλεσμα συνολική αλλαγή προσέγγισης της σχέσης κράτους – πολίτη, ενώ αναδεικνύει τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα καθώς συνδέεται ευθέως με την αξιολόγηση και με την παραγωγή αποτελεσμάτων, σύμφωνα με το υπουργείο.

Ηλεκτρονική διακυβέρνηση: 400 εκατ. όφελος με ψηφιακή διακίνηση εγγράφων

Η θεσμοθέτηση της ηλεκτρονικής διακίνησης εγγράφων, η αποτύπωση των οργανογραμμάτων σε διαδικτυακή εφαρμογή αλλά και η ενίσχυση των ηλεκτρονικών εφαρμογών για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών αναμένεται να αλλάξουν ριζικά τη σχέση πολίτη – κράτους και να εξοικονομήσουν τεράστια ποσά.

Συγκεκριμένα το Δημόσιο, σύμφωνα με το Έθνος, μόνο από την ψηφιακή διακίνηση εγγράφων αναμένεται να εξοικονομήσει για τα έτη 2017-2018 περίπου 800 εκατ. ευρώ από την ηλεκτρονική διαδικασία έκδοσης και διακίνησης διοικητικών πράξεων και εγγράφων, δηλαδή 400 εκατ. ευρώ κατ’ έτος. Στόχος της κυβερνητικής επιλογής είναι η αναγκαιότητα μείωσης των γραφειοκρατικών δομών, της ανάγκης εξοικονόμησης κόστους και ανθρωποωρών εργασίας, του γενικού αιτήματος για διαφάνεια στη Δημόσια Διοίκηση και της ανάγκης να καταστεί η Δημόσια Διοίκηση πιο φιλική προς το περιβάλλον, λαμβανομένων υπ’ όψιν και των τεχνικών δυνατοτήτων υλοποίησης.

7.000 προσλήψεις: Στην Υγεία οι 5.000 – Ειδική μέριμνα για ΑμεΑ

Η υλοποίηση 7.000 προσλήψεων το 2017 θα ενισχύσει τις κρατικές δομές που αντιμετωπίζουν προβλήματα στη λειτουργία τους λόγω έλλειψης προσωπικού.

Συγκεκριμένα αναμένεται να πραγματοποιηθούν μόνο 5.000 προσλήψεις γιατρών και νοσηλευτών στην Υγεία για την ενίσχυση των νοσοκομείων και των δομών πρωτοβάθμιας Υγείας. Παράλληλα στο πλαίσιο άσκησης κοινωνικής πολιτικής θα τοποθετηθούν παλαιοί επιτυχόντες διαγωνισμών του ΑΣΕΠ, ενώ για πρώτη φορά από το σύνολο των προσλήψεων το 15% θα αφορά ΑμεΑ, δηλαδή περίπου 1.050 προσλήψεις.

Ο αριθμός αυτός είναι σχεδόν τριπλάσιος από τον αριθμό ατόμων με αναπηρία που προσελήφθησαν στο Δημόσιο από το 1998 έως και το 2016 με τον νόμο 2643/1998. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα προηγούμενα 18 χρόνια με το θεσμικό πλαίσιο περί προστατευόμενων κοινωνικών ομάδων υπολογίζεται ότι προσλήφθηκαν από 1.400 έως 1.600 άτομα στους οποίους περιλαμβάνονται πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, ΑμεΑ κ.ά. Από το σύνολο των προσλήψεων ατόμων ειδικών κοινωνικών κατηγοριών υπολογίζεται ότι περίπου 500-600 είναι άτομα με αναπηρία.

Το ποσοστό αντιστοιχεί στο 0,25% των δημοσίων υπαλλήλων και καταγράφει αναντιστοιχία με βάση την αναλογία των ατόμων με αναπηρία στο σύνολο των πολιτών που υπολογίζονται στο 10% του ενεργού πληθυσμού, δηλαδή περίπου 1 εκατ. πολίτες.

Exit mobile version