Τι αποφάσισαν οι υπουργοί Μεταφορών Ελλάδας- Βουλγαρίας- Σκοπίων- Αλβανίας

Η αναβάθμιση των οδικών και σιδηροδρομικών δικτύων, η προώθηση των συνδυασμένων μεταφορών, αλλά και νέες συνδέσεις, μέσα από τη δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων βρέθηκαν στο επίκεντρο των συνομιλιών των υπουργών Μεταφορών, οι οποίοι συμμετείχαν στην 3η Υπουργική Συνάντηση Ελλάδας, Αλβανίας, Βουλγαρίας, ΠΓΔΜ, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη.

“Στόχος μας είναι σε λίγα χρόνια τα Βαλκάνια να αποκτήσουν τα χαρακτηριστικά που υπάρχουν και στις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, δηλαδή οι πολίτες να κινούνται από τη μία χώρα στην άλλη χωρίς να αντιλαμβάνονται πού είναι τα σύνορα, να μην υπάρχουν εμπόδια στη συνεργασία των εταιρειών, να μην υπάρχουν καθυστερήσεις στις συνδυασμένες μεταφορές – και τις οδικές και τις σιδηροδρομικές – να υπάρχουν συνεργασίες καθημερινές και παραγωγικές, προκειμένου η περιοχή των Βαλκανίων να αφήσει πίσω στην ιστορία τις διαφωνίες και να προχωρήσει σε μία άλλη εποχή, που θα επιτρέψει να μην είναι τα σύνορα της χώρας μας οι εσχατιές της χώρας μας, αλλά να είναι η αρχή της ενδοχώρας των Βαλκανίων και οι γείτονές μας να έχουν πρόσβαση στα λιμάνια του Αιγαίου ή να μπορούν να μετακινούνται και οι πολίτες τους και τα προϊόντα τους ευκολότερα”, δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, δίνοντας το πλαίσιο των συμπερασμάτων, στα οποία κατέληξε η υπουργική σύνοδος.

“Θεωρώ ότι αυτά είναι κοινός τόπος πλέον των λαών των Βαλκανίων”, πρόσθεσε ο υπουργός, εκτιμώντας πως “εφόσον υπάρχει η πολιτική διάθεση, υπάρχει κι η βούληση των λαών, πρέπει να υλοποιηθούν οι υποδομές και τα δίκτυα, που θα μας βάλουν σε μια τέτοια λογική”. Στο πλαίσιο αυτό, όπως διευκρίνισε, “εκτός από τις διμερείς συμφωνίες, που περιλαμβάνουν τις σιδηροδρομικές διασυνδέσεις με τη Βουλγαρία, την ΠΓΔΜ και τη Σερβία και με τις διαπραγματεύσεις γίνονται και με τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων για το δυτικό σιδηροδρομικό άξονα”.

Σε ό,τι αφορά τους οδικούς άξονες, ο κ. Σπίρτζης, διευκρίνισε ότι “με τη Βουλγαρία τελειώνουμε φέτος τον άξονα στον Έβρο, τέλειωσε ο άξονας στη Ροδόπη και ξεκινάμε τον άξονα στην Ξάνθη”, ενώ για τις σιδηροδρομικές συνδέσεις, σημείωσε, πως το φθινόπωρο θα έχει ολοκληρωθεί η ηλεκτρική γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, και “μόλις τελειώσει και αυτή η γραμμή ο συνολικός χρόνος από τον Πειραιά, ή τη Θεσσαλονίκη για την Κεντρική Ευρώπη, θα είναι πλέον πολύ ανταγωνιστικός για τα λιμάνια της δυτικής Ευρώπης”. Εντός του επόμενου τριμήνου, εξάλλου, εκτιμάται πως θα γίνει η συντήρηση στην παλιά σιδηροδρομική σύνδεση της Φλώρινας με το Μοναστήρι (Μπίτολα). “Εκεί θα κάνουμε ένα κτίριο στη δική μας πλευρά ανακαίνιση για να λειτουργήσει τελωνείο και θα είναι και το δικό τους τελωνείο σε αυτό το κτίριο μαζί και δείχνει και αυτό καλή διάθεση, ενώ θα γίνει και οδική σύνδεση”, είπε ο υπουργός, ενώ σε σχέση με την Αλβανία, εκτίμησε πως “μπορούμε να προχωρήσουμε με τη σιδηροδρομική σύνδεση που πάει για Ειδομένη, στην Κοζάνη περίπου να κάνει διασύνδεση για Κρυσταλλοπηγή”.

“Ώθηση στον τουρισμό με τη δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων”

Η ελληνική πλευρά, εξάλλου, πρόκειται να παρέχει τεχνογνωσία στις δύο χώρες. που είναι υπό ένταξη στην Ευρωπαϊκή Ένωση. σε σχέση με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, τις οδηγίες, τη νομοθεσία που υπάρχει και τις διαδικασίες για τα δημόσια έργα και τις μεταφορές.

“Είπαμε ότι μόλις ψηφιστεί το σχέδιο νόμου για τα υδατοδρόμια, που είναι στη Βουλή, στη συνέχεια να μεταφραστεί σε όλες τις γλώσσες, για να υπάρχει ένα αντίστοιχο θεσμικό πλαίσιο και να προχωρήσουμε τη διασύνδεση των χωρών μας μέσω ενός δικτύου υδατοδρομίων. Αυτό θα έχει πλεονεκτήματα για τον τουρισμό και για τις καθημερινές σχέσεις μεταξύ των χωρών μας”, εξήγησε ο κ. Σπίρτζης.

Στη λογική της διαλειτουργικότητας συζητήθηκε η δημιουργία κοινών ηλεκτρονικών συστημάτων, τα οποία, όπως διευκρίνισε, θα είναι χρήσιμα “τόσο για τη διαχείριση της κυκλοφορίας, για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών, για να έχουμε έλεγχο στους αυτοκινητόδρομους, να έχουμε κοινές βάσεις δεδομένων ή να έχουμε αυτόματα διασυνδεδεμένα δεδομένα, για να μπορούν όλες οι εθνικές Αρχές και οι δικές μας και των γειτόνων μας να κάνουν τους απαραίτητους ελέγχους χωρίς να έχουμε καθυστερήσεις και χωρίς να έχουμε αθέμιτες καταστάσεις”.

Τέλος, συμφωνήθηκε οι τηλεπικοινωνιακές συνδέσεις και η εγκατάσταση οπτικών ινών να ενταχθούν στα σιδηροδρομικά και στα οδικά έργα, για να υπάρχει διασύνδεση, που θα επιτρέψει να υπάρχει μεταφορά εικόνας και δεδομένων και για τα συστήματα διαχείρισης και γενικότερα να υπάρχει διασύνδεση. “Για να υπάρχει και ένας κοινός στρατηγικός σχεδιασμός να ανταλλάξουμε απόψεις, να ανταλλάξουμε τεχνογνωσία, θα διοργανωθεί ένα κοινό συνέδριο, το φθινόπωρο στη Θεσσαλονίκη, όπου θα μετέχουν και εκπαιδευτικά Ιδρύματα – θα είναι και επιστημονικό και πολιτικό – θα είναι και ένα συνέδριο που θα μετέχουν δυνάμεις της αγοράς σε σχέση με τις συνδυασμένες μεταφορές και τη λειτουργικότητα στα συστήματα”, γνωστοποίησε ο κ. Σπίρτζης.

Ερωτηθείς, εξάλλου, για τους στόχους του υπουργείου μεταφορών μετά την προκήρυξη του διεθνούς διαγωνισμού της ΓΑΙΑΟΣΕ για τη δημιουργία του Εμπορευματικού Κέντρου, στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Σπίρτζης, είπε: “Το εμπορευματικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, όπως και το εμπορευματικό κέντρο της Αθήνας στο Θριάσιο, είναι δύο κεντρικό εμπορευματικά κέντρα, όχι μόνο της χώρας μας, αλλά των διεθνών μεταφορών και μπορούν να προσελκύσουν, εκτός από τις εταιρείες που ασχολούνται με τις μεταφορές παραγωγικές επενδύσεις, παραγωγικές δραστηριότητες και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Πιστεύω ότι είναι κρίσιμες υποδομές, είναι απαραίτητες υποδομές για να πετύχουμε τον στόχο μας”.


Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

Exit mobile version