Αλλαγές στις καταναλωτικές μας συνήθειες έχουν επιφέρει τα capital controls. Οι αλλαγές εκδηλώθηκαν από τις πρώτες κιόλας ώρες επιβολής των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων.
Η περιορισμένη ρευστότητα ανάγκασε τους Ελληνες να εξοικειωθούν ταχύτατα με νέες μεθόδους πληρωμής αναφέρει σε δημοσίευμά της η Καθημερινή.
Οι χρεωστικές κάρτες μπήκαν ξαφνικά στην πλειονότητα των πορτοφολιών, ακόμη και ατόμων μεγαλύτερης ηλικίας που είχαν μια φυσική συστολή – φόβο απέναντι στη συναλλαγή με μηχανήματα.
Η έκδοση χρεωστικών καρτών έφτασε το 1.000.100, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, Βασίλη Κορκίδη, ο αριθμός νέων εγγραφών στις ηλεκτρονικές τραπεζικές υπηρεσίες έχει εκτοξευθεί, ενώ ακόμη και τα κέντρα τηλεφωνικής εξυπηρέτησης των τραπεζών πήραν φωτιά.
Ο Ελληνας βρίσκει τις εναλλακτικές του όταν πρόκειται για κατανάλωση, επιδεικνύοντας μάλιστα ταχύτατα αντανακλαστικά. Κατά το πρώτο Σαββατοκύριακο (4-5 Ιουλίου) μετά την επιβολή του ελέγχου κεφαλαίων παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση στα online σούπερ μάρκετ, αλλά και τα ηλεκτρονικά καταστήματα που πωλούν είδη πρώτης ανάγκης και βρεφικής φροντίδας.
Σύμφωνα με μετρήσεις της Convert Group eBusiness Consulting, οι καταναλωτές προχώρησαν σε μαζικές παραγγελίες, κυρίως την Κυριακή 28 Ιουνίου, για να εξασφαλίσουν αποθέματα σε βασικά είδη. Πέραν της αύξησης του συνολικού αριθμού αγορών παρατηρήθηκε σημαντική άνοδος στο μέσο καλάθι, στον αριθμό δηλαδή των προϊόντων ανά αγορά.
Από την άλλη, τις πρώτες εκείνες ημέρες οι καταναλωτές «γύρισαν την πλάτη» σε είδη που δεν εμπίπτουν στην κατηγορία της πρώτης ανάγκης. Συγκεκριμένα, η πτώση των αγορών από e-shops ήταν 40% σε κλάδους όπως ένδυση, ομορφιά, είδη οικιακής χρήσης, φαρμακεία.
Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία των τεσσάρων τραπεζών της χώρας όσον αφορά τις συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν το διάστημα 29 Ιουνίου – 17 Ιουλίου, που διήρκεσε η τραπεζική αργία. Η στροφή των Ελλήνων στις μη παραδοσιακές –για τα ελληνικά τουλάχιστον δεδομένα– υπηρεσίες ήταν τεράστια, γεγονός που αποδεικνύεται από την αύξηση των νέων χρεωστικών καρτών. Πολλοί, επίσης, ήταν εκείνοι που μυήθηκαν στον κόσμο του e-banking, παρά το γεγονός ότι το 60% των πολιτών εξακολουθεί να φοβάται να αγοράσει και να πουλήσει κάτι ηλεκτρονικά.
Αναλυτικά στην Εθνική Τράπεζα εκδόθηκαν, το παραπάνω διάστημα, 400.000 νέες χρεωστικές κάρτες (κάρτες αναλήψεων ΑΤΜ), ενώ συνδέθηκαν 55.000 νέοι χρήστες στο σύστημα ηλεκτρονικής τραπεζικής της Εθνικής. Το πλήθος μάλιστα των τραπεζικών συναλλαγών στο Διαδίκτυο αυξήθηκε κατά 50% και σε αξία κατά 100%. Το τηλεφωνικό κέντρο της τράπεζας είχε πενταπλάσια πελατεία, καθώς δέχθηκε 30.000 κλήσεις την ημέρα.
Στο σύστημα ηλεκτρονικής τραπεζικής της Eurobank πραγματοποιήθηκαν 7.408.326 συναλλαγές, εγγράφηκαν 26.000 νέοι χρήστες, ενώ εκδόθηκαν 124.500 νέες χρεωστικές κάρτες.
Το πλήθος των συνδρομητών που κατέγραψαν οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες της Alpha Bank δεκαπλασιάστηκε, ενώ αυξήθηκε κατά 30% ο αριθμός των ενεργών χρηστών σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες.
Οι εγχρήματες συναλλαγές μέσω Διαδικτύου αυξήθηκαν κατά 45%, ενώ εκδόθηκαν 150.000 νέες χρεωστικές. Παράλληλα, κατά το εν λόγω διάστημα μέσω καρτών της Alpha Bank πραγματοποιήθηκαν αγορές αυξημένες κατά 50%.
Το τηλεφωνικό κέντρο της Τράπεζας Πειραιώς δέχθηκε 120.674 κλήσεις που αφορούσαν τραπεζικές συναλλαγές και υφιστάμενους πιστοποιημένους πελάτες.
Οι συναλλαγές (εγχρήματες και μη) που πραγματοποιήθηκαν μέσω του συστήματος ηλεκτρονικής τραπεζικής έφτασαν τα 7.236.622, ενώ εγγράφηκαν συνολικά 48.000 νέοι χρήστες. Οι νέες χρεωστικές κάρτες που εκδόθηκαν από την Τράπεζα Πειραιώς έφτασαν τις 257.000.