Μετά τις πρόσφατες εξελίξεις στο θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, το τμήμα ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει τα εξής:
1. Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αντιλαμβανόμενη την κρισιμότητα της διασύνδεσης και το πρόβλημα που κινδυνεύει να αντιμετωπίσει η Κρήτη με την παύση των ντιζελομηχανών για παραγωγή Ενέργειας, έδωσε με την πρόσφατη απόφαση 816/2018 τον έλεγχο του έργου στον υπό δημόσιο έλεγχο ΑΔΜΗΕ. Η ΡΑΕ αναγνώρισε ρητά ότι ο ΑΔΜΗΕ διαθέτει την αξιοπιστία, την τεχνογνωσία και την οικονομική φερεγγυότητα για να αναλάβει την κατασκευή του μεγαλύτερου έργου στην ιστορία του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Με την ιστορική της απόφαση η ΡΑΕ στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων, αποδεικνύοντας ότι ενδιαφέρεται:
-Για τον Έλληνα καταναλωτή, αφού η διασύνδεση θα οδηγήσει σε δραστική μείωση των ΥΚΩ συμβάλλοντας στην μείωση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας τόσο για τους οικιακούς καταναλωτές όσο και την παραγωγική / οικονομική δραστηριότητα.
-Για την επάρκεια του ηλεκτρικού εφοδιασμού της Κρήτης σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, με προφανή αναπτυξιακά οφέλη
-Για την προώθηση φιλικών προς το περιβάλλον μορφών ενέργειας
Πρόκειται για αποφασιστικό βήμα ολοκλήρωσης του Εθνικού δικτύου μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, αποδεικνύοντας έμπρακτα τα οφέλη για την κοινωνία από την αποτροπή της ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ.
2. Η θυγατρική εταιρία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ με την επωνυμία Αριάδνη Interconnection ορίζεται ως φορέας υλοποίησης της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής. Με τον τρόπο αυτό δημιουργούνται προϋποθέσεις για να προχωρήσει –σε δεύτερο χρόνο- η μεγαλύτερη διασύνδεση Κρήτης-Κύπρου, η οποία θα άρει την ηλεκτρική απομόνωση της Κύπρου και θα αναβαθμίσει την γεωστρατηγική της θέση, κάτι που εξυπηρετεί το αμοιβαίο εθνικό συμφέρον των δυο χωρών.
3. Η απόφαση της ΡΑΕ έθετε σαφείς όρους και προϋποθέσεις για τη συμμετοχή της κυπριακών συμφερόντων εταιρείας ΕuroasiaInterconnector στην θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ που θα υλοποιήσει τη διασύνδεση Αττικής- Κρήτης. Παρακολουθούμε με έντονο προβληματισμό τις τελευταίες κινήσεις της Κομισιόν και του EuroasiaInterconnector με τις οποίες επιχειρείται να τεθεί υπό αμφισβήτηση το ξεκάθαρο πλαίσιο και ο οδικός χάρτης που έθεσε η Εθνική Ρυθμιστική Αρχή της Ελλάδας για την υλοποίηση ενός στρατηγικής σημασίας έργου υποδομής για τη χώρα. Δημιουργείται τεχνηέντως υπόβαθρο για προσφυγές και περαιτέρω καθυστερήσεις, που θέτουν εν αμφιβόλω την επάρκεια εφοδιασμού της Κρήτης, δημιουργώντας μείζον εθνικό ζήτημα, όπως ανέδειξε πρόσφατα και ο Ευρωβουλευτής Στέλιος Κούλογλου με ερώτηση του στο Ευρωκοινοβούλιο.
Το τμήμα Ενέργειας της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι η δίκαιη λύση, αυτή που δεν θα δημιουργήσει περαιτέρω προβλήματα στην Κρήτη και θα αφήσει ανοιχτό τον ορίζοντα της διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, είναι η άμεση ανάθεση από την ΡΑΕ, στα πλαίσια του ρόλου της ως Ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή, της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής στην Αριάδνη Interconnection που δύναται – εάν ενεργοποιηθεί άμεσα – να ολοκληρώσει το έργο εντός του 2022, όπως προβλέπεται από τον οδικό χάρτη της Αρχής.