Μέτρα προστασίας από υψηλές χρεώσεις στην κατανάλωση νερού προτείνει ο Συνήγορος του Καταναλωτή, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Νερού.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή υπενθυμίζει, μεταξύ άλλων, το πρόβλημα των διαρροών, οι οποίες αποτελούν μια από τις βασικές αιτίες για υψηλές χρεώσεις των καταναλωτών που προσφεύγουν στην Αρχή.
Πρόκειται για αφανείς διαρροές σε σημεία του εσωτερικού δικτύου ύδρευσης και ιδίως στο φρεάτιο ύδρευσης ή για μικρές, εμφανείς διαρροές ή για μη ορθολογική χρήση της ύδρευσης (όπως με το αυτόματο πότισμα).
Με σκοπό την αποτελεσματικότερη πρόληψη των υψηλών καταναλώσεων αλλά και τη διασφάλιση της διαθεσιμότητας των υδάτινων πόρων, ο Συνήγορος του Καταναλωτή εφιστά την προσοχή των προμηθευτών και των καταναλωτών, στη λήψη απλών μέτρων καθημερινής επιμέλειας.
Ειδικότερα:
Οι προμηθευτές νερού πρέπει ιδίως:
1. Να προβαίνουν σε πλήρη και έγκαιρη ενημέρωση των καταναλωτών, με κάθε πρόσφορο μέσο, ιδίως μέσω ευδιάκριτης, έγγραφης ειδοποίησης στην οικία τους, αλλά και τηλεφωνικά και με αποστολή σχετικού γραπτού τηλεφωνικού μηνύματος ή/και αποστολή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, σε κάθε περίπτωση όπου διαπιστώνεται ιδιαίτερα αυξημένη κατανάλωση νερού κατά την καταμέτρηση της παροχής.
Επιπλέον, και εφόσον η διαρροή είναι ορατή εντός του φρεατίου, να προχωρούν οι ίδιοι, χωρίς καθυστέρηση, στη διακοπή της υδροδότησης.
2. Να μειώνουν δραστικά τις ιδιαίτερα αυξημένες χρεώσεις από αφανείς διαρροές, μέσω της τιμολόγησης του νερού με χαμηλότερη τιμή χρέωσης (ιδίως οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης), καθώς και να μη χρεώνουν τέλη αποχέτευσης (τα οποία, σημειωτέον, για την ΕΥΔΑΠ Α.Ε., ανέρχονται σε 75% επί της αξίας της κατανάλωσης νερού).
3. Να προχωρούν σε αντίστοιχη μείωση του τιμήματος της ύδρευσης και στις περιπτώσεις μεγάλων καταναλώσεων, οι οποίες οφείλονται σε ελαφρά αμέλεια του καταναλωτή ως προς τον περιορισμό της κατανάλωσης (π.χ. όταν πρόκειται για δυσδιάκριτες διαρροές, για κακή χρήση ποτιστικού ή προκειμένου για ακατοίκητα ακίνητα ή εξοχικές κατοικίες), εφόσον διαπιστώνεται από το ιστορικό κατανάλωσης η διαχρονικά ορθή χρήση της ύδρευσης από τον καταναλωτή.
Οι καταναλωτές πρέπει, μεταξύ άλλων:
1. Να ελέγχουν τακτικά, τουλάχιστον μια φορά το μήνα, την καλή κατάσταση του φρεατίου ύδρευσης και ιδίως την ένδειξη του μετρητή ύδατος. Με τον τρόπο αυτό θα μπορέσουν να λάβουν, χωρίς καθυστέρηση, τα κατάλληλα μέτρα περιορισμού των μεγάλων καταναλώσεων, είτε λόγω διαρροών είτε λόγω ελαττωματικής λειτουργίας εξοπλισμού ή ασυνείδητης, αυξημένης χρήσης του ύδατος.
Ειδικά στους ιδιοκτήτες ακατοίκητων ή απομακρυσμένων ακινήτων προτείνεται να ελέγχουν τακτικά (ηλεκτρονικά από τις σχετικές ιστοσελίδες των προμηθευτών ύδατος, όπου υφίστανται ή με αίτηση για ταχυδρομική αποστολή των λογαριασμών στον τόπο κατοικίας τους) τις καταμετρήσεις των παροχών τους.
2. Να γνωστοποιούν στους προμηθευτές ύδατος τα στοιχεία επικοινωνίας τους και, σε περίπτωση αλλαγής, να τα επικαιροποιούν (βλ. και σχετικό πεδίο σε λογαριασμούς ΕΥΔΑΠ), ώστε να είναι δυνατή η έγκαιρη ενημέρωσή τους για τυχόν προβλήματα της παροχής ύδρευσης.
“Είναι υπόθεση και καθήκον όλων μας η ενεργός συμμετοχή στην προσπάθεια περιορισμού της σπατάλης του νερού” σημειώνεται, τέλος, στην ανακοίνωση.