Με ηλεκτρονικό τρόπο θα μπορούν οι πολίτες να βλέπουν όλα τα στοιχεία των ακινήτων τους, ενώ οι επαγγελματίες μόνο ό,τι απαιτεί η άσκηση της δραστηριότητάς τους, όπως γνωστοποίησε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στο πλαίσιο της σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου με αντικείμενο την ψηφιοποίηση του Κτηματολογίου. Όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης «Μια ακόμα πάρα πολύ σημαντική καινοτομία, την ελεύθερη και γρήγορη πρόσβαση στο κτηματολόγιο προσθέτει το gov.gr στις 1.138 εφαρμογές του, ένα χρόνο μετά τη λειτουργία του. Στο εξής όλα τα στοιχεία για τα ακίνητα της χώρας γίνονται προσιτά στους ιδιοκτήτες τους, αλλά και στους επαγγελματίες που ασχολούνται με τις συναλλαγές γύρω από αυτά, καταργώντας γραφειοκρατία και ταλαιπωρία και εξοικονομώντας φυσικά χρόνο και πόρους».
Με ηλεκτρονικό τρόπο, «οι πολίτες θα μπορούν να βλέπουν όλα τα στοιχεία των ακινήτων τους, ενώ οι επαγγελματίες μόνο ό,τι απαιτεί η άσκηση της δραστηριότητάς τους», τόνισε ο πρωθυπουργός, προσθέτοντας πως «με λίγα κλικ θα γίνεται γνωστή η νομική κατάσταση κάθε ακινήτου, ενόψει κάποιας μεταβίβασης, η φερεγγυότητά του για τη λήψη ενός δανείου. Ακόμα όλες οι πληροφορίες οι οποίες χρειάζονται για την έκδοση οικονομικών θα είναι προσβάσιμες αλλά θα καταχωρούνται και πράξεις όπως συμβόλαια και θα υποβάλλονται αιτήσεις για διορθώσεις στις κτηματογραφικές εγγραφές».
«Σε παραπάνω από 100.000 μηχανικούς, συμβολαιογράφους, δικηγόρους, επιμελητές, προσφέρει η εφαρμογή αυτή χρόνο, μειώνοντας έξοδα και βέβαια για τις υπηρεσίες του Δημοσίου μεταφράζεται σε μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα αλλά και σε μία συνολική επιτάχυνση της κτηματογράφησης», ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης, όταν όπως είπε «επί 23 ολόκληρα χρόνια, η ευθύνη αφηνόταν στη διακριτική ευχέρεια των υπαλλήλων του, κάτι που σήμαινε κόστος, συνεχείς μετακινήσεις, αλλά φυσικά και πολύ συχνές παρεξηγήσεις» και «σήμερα η μεταβίβαση ενός ακινήτου χωρίς ιδιάζον ιδιοκτησιακό καθεστώς χρειάζεται τουλάχιστον δύο μήνες για να ολοκληρωθεί».
«Αυτή η πολυπλοκότητα είναι ανεπίτρεπτη για την Ελλάδα του 21ου αιώνα, εκτός από την ταλαιπωρία που προκαλεί στους πολίτες, λειτουργεί και ως ένα εμπόδιο στην ανάπτυξη και στις επενδύσεις. Νομίζω ότι σε μία πτυχή αυτού του προβλήματος έρχεται να δώσει λύση η εφαρμογή την οποία θα παρουσιάσουμε σήμερα, η οποία εντάσσεται σε μία συνολική πολιτική για την ακίνητη περιουσία στη χώρα μας, πτυχές της οποίας, παραδείγματος χάρη, είναι ο μετασχηματισμός των 390 παλιών υποθηκοφυλακείων σε 92 σύγχρονα νέα κτηματολογικά γραφεία», συμπλήρωσε, τονίζοντας πως «από όλα αυτά προκύπτει ένα συνεκτικό πλαίσιο που μπορεί να προσδώσει σημαντική υπεραξία στην ακίνητη περιουσία των Ελλήνων».
Πιερρακάκης: Πρώτο ισχυρό βήμα για να χτίσουμε ένα ψηφιακό οικοδόμημα
«Είναι ένα πρώτο ισχυρό βήμα, προκειμένου να χτίσουμε ένα ψηφιακό οικοδόμημα πλέον, είναι η αντίληψη, το γνωρίζετε και εσείς, ότι το κτηματολόγιο βασικά είναι μία ψηφιακή υπηρεσία η οποία πρέπει να είναι προσβάσιμη σε όλους. Και βέβαια αυτό που κάνουμε -και με μία πρόσθετη συνθήκη- ανοίγουμε τα δεδομένα αυτά δωρεάν, όπως είναι και η φιλοσοφία συνολικά της κυβέρνησης για τα δεδομένα του Κράτους», υπογράμμισε κατά την παρουσίαση ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης.
«Εγώ θα δώσω βάση σε τέσσερα σημεία: στην απομακρυσμένη διαβαθμισμένη δωρεάν πρόσβαση 24 ώρες την εβδομάδα, στη λειτουργία σε πραγματικό χρόνο, στην ασφάλεια των δεδομένων, είναι ανοιχτά δεδομένα -open data και στην αξιοπιστία των δεδομένων. Για φανταστείτε πόσα στατιστικά δεδομένα προκύπτουν από αυτή την πληροφορία, μία πληροφορία η οποία την έχει πληρώσει ο ελληνικός λαός για να συλλεχθεί και τώρα του την επιστρέφουμε, την παρέχουμε πίσω δωρεάν», σημείωσε ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης αρμόδιος για Ειδικά Ψηφιακά Έργα και το Κτηματολόγιο, Γιώργος Στύλιος.
Το Κτηματολόγιο εξυπηρετεί σήμερα 43.000 δικηγόρους, 52.000 μηχανικούς, 2.800 συμβολαιογράφους και 2.000 δικαστικούς επιμελητές. Οι υπηρεσίες για τις οποίες οι πολίτες απευθύνονται στο Κτηματολόγιο, είναι έρευνα για στοιχεία ακινήτων (ΚΑΕΚ), πληροφορίες για διόρθωση μιας εγγραφής, αίτηση για μεταγραφή συμβολαίου, αίτηση για έκδοση πιστοποιητικών και παραλαβή, παραλαβή πράξης και διόρθωση σφάλματος (νομικού ή γεωχωρικού). Ο φορέας εκδίδει 9 είδη πιστοποιητικών, 4 από τα οποία είναι ήδη ψηφιακά διαθέσιμα από τον Οκτώβριο του 2020, ενώ τα υπόλοιπα θα εκδίδονται ηλεκτρονικά μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2021 για το σύνολο της χώρας. Το 2020 εκδόθηκαν είτε ψηφιακά είτε σε φυσική μορφή 735.000 πιστοποιητικά και αντίγραφα για το 33% των δικαιωμάτων. Παράλληλα υπάρχουν 4 κατηγορίες εγγραπτέων πράξεων (μεταγραφές, υποθήκες, προσημειώσεις και δικαστικές αποφάσεις, από τις οποίες υποστηρίζονται ήδη ψηφιακά από τον Ιούλιο του 2020 εκείνες που αφορούν δικηγόρους και από τον Οκτώβριο του 2020 για τους συμβολαιογράφους. Το 2020 υπεβλήθησαν 148.000 εγγραπτέες πράξεις για το 33% των δικαιωμάτων.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν επίσης, ο Υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Θοδωρής Λιβάνιος, ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ αρμόδιος για τον Συντονισμό του Κυβερνητικού Έργου Άκης Σκέρτσος και μέσω τηλεδιάσκεψης, ο Πρόεδρος της Κτηματολόγιο ΑΕ Δημήτρης Σταθάκης, ο Διευθύνων Σύμβουλος Στέφανος Κοτσώλης και στελέχη της Διεύθυνσης Πληροφορικής της εταιρείας.