Της ΜΑΙΡΗΣ Ι. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Στην Κέρκυρα αναμένεται να λειτουργήσει το πρώτο υδατοδρόμιο της χώρας,
μετά από την έγκριση που έδωσε το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής
(ΚΥΣΟΙΠ) για το σχέδιο νόμου που έχει εισηγηθεί το Υπουργείο Υποδομών,
Μεταφορών και Δικτύων και αφορά την ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση
αεροδρομίων επί υδατικών επιφανειών.
Μέχρι σήμερα, η πρώτη άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου έχει δοθεί στον
Οργανισμό Λιμένα Κέρκυρας, ενώ στο τελικό στάδιο αδειοδότησης βρίσκεται και το
υδατοδρόμιο στο Λιμένα των Παξών. Από μία μακρά λίστα υποψήφιων περιοχών, το
δρόμο της αξιολόγησης έχουν πάρει 19 αιτήσεις για ίδρυση και λειτουργία
υδατοδρομίων. Αφορούν τις εξής περιοχές: Στην Αγία Μαρίνα Γραμματικού, στο
Ρέθυμνο, στην Αλόννησο, στη Σκόπελο, στη Σκύρο, στην Πάτμο, στο Βόλο, στην
Τήνο, στο Λαύριο, στην Πάτρα, στη Ζάκυνθο, στην Αμφιλοχία, στη Σούδα, στη
Θεσσαλονίκη, στην Καλαμάτα, στη Σητεία, στη Σίφνο, στο Ηράκλειο Κρήτης και στη
Χίο.
Από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ)
διαβεβαιώνουν ότι η δημιουργία υδατοδρομίων βρίσκεται ψηλά στην λίστα
προτεραιοτήτων τους γι’ αυτό και καταβάλλουν κάθε προσπάθεια για να ξεπεράσουν
τα οποιαδήποτε προβλήματα κρατούν τα υδροπλάνα, καθηλωμένα στο έδαφος.
Αν κι έχουν βγει εκτός χρονοδιαγράμματος – αφού είχαν στόχο να
δημιουργήσουν 10 υδατοδρόμια μέχρι το Μάρτιο του 2016 και 50 σε βάθος τριετίας
– ωστόσο από το Ταμείο θα επιδιώξουν να «πατήσουν γκάζι» ώστε να ξεκινήσει το
επενδυτικό πρόγραμμα για τη δημιουργία των υδατοδρομίων, το οποίο επιπλέον θα
δώσει και τονωτική ένεση στον τουρισμό.
Να σημειωθεί, ότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει στην κυριότητά του 12 μεγάλους
οργανισμούς λιμένος και αρκετά λιμενικά ταμεία. Μία από τις πρώτες αλλαγές που
έφερε η διοίκηση του Ταμείου ήταν να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο, προκειμένου οι
εταιρείες του κλάδου να μπορούν να απογειώσουν αμέσως τα υδροπλάνα τους, μόλις
αποκτήσουν τις σχετικές άδειες.
Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι, τα οφέλη που προκύπτουν από τη
δημιουργία υδατοδρομίων είναι πολλαπλά για τις τοπικές κοινωνίες. Η επένδυση χαρακτηρίζεται από χαμηλό
περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ενώ το αρχικό κόστος για την αδειοδότηση, ξεκινά από
τα 15 χιλ. ευρώ.
Με την λειτουργία υδατοδρομίων,
ενισχύεται μεταξύ άλλων ο τομέας του τουρισμού, που αποτελεί για τα
νησιά βασικό πυλώνα ανάπτυξης, ενώ δημιουργείται ένα σημαντικό πεδίο επένδυσης
με σημαντικά οφέλη, ιδιαίτερα για τις νησιωτικές κοινωνίες. Επιπλέον, η
αξιοποίηση των υδροπλάνων έχει
αποδειχθεί ότι ενισχύει την προσπάθεια για άρση της απομόνωσης σημαντικών
τμημάτων της ελληνικής επικράτειας και συμβάλει στο να αντιμετωπιστούν οι
ολοένα και αυξανόμενες απαιτήσεις των μετακινήσεων, δεδομένου ότι τα υδροπλάνα
δύνανται να εκτελούν πτήσεις για τη μεταφορά επιβατών και φορτίων.
o