Πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ για 10 χρόνια από το 2018 μέχρι και το 2028 και υπόλοιπο δανείου 23 δισ. ευρώ από τα 86 δισ. ευρώ που ενέκρινε πέρσι το καλοκαίρι ο ΕΜΣ στο τέλος του τρίτου μνημονίου, προβλέπει μεταξύ άλλων η έκθεση βιωσιμότητας χρέους που περιέχεται στην έκθεση συμμόρφωσης του αναθεωρημένου μνημονίου.
«Για ποια συμφωνία χρέους μιλάτε;» ήταν η απάντηση της κ. Λαγκάρντ – συνοδευόμενη από γέλια -. «Η απάντησή μου βρίσκεται μέσα στην ερώτηση που σας αντέτεινα», πρόσθεσε.
Μετά από αυτό το σκωπτικό σχόλιο η επικεφαλής του ΔΝΤ είπε πως «όταν έρθει η ώρα, θα επανεκτιμήσουμε τη βιωσιμότητα του χρέους, την πρόοδο των μεταρρυθμίσεων και τις προβλέψεις της ανάλυσης της χώρας και θα κρίνουμε ποιες είναι οι αναγκαίες διεργασίες σχετικά με το χρέος» .
Όταν ένας άλλος δημοσιογράφος επανήλθε και τη ρώτησε αν με το σχόλιό της η κα. Lαγκάρντ εννοούσε πως δεν βρίσκει ικανοποιητική τη συμφωνία του Μαΐου αναφορικά με τις δεσμεύσεις για το χρέος, η επικεφαλής του ΔΝΤ απάντησε πως “είναι δύσκολο για εμάς να σχολιάσουμε μία συμφωνία στην οποία δεν συμμετέχουμε”.
Τότε έγινε κάτι μάλλον αναπάντεχο, αφού η κα. Λαγκάρντ διεκόπη από τον κ. Νταϊσελμπλούμ που της είπε “ήσασταν παρόντες κατά τη διάρκεια των συζητήσεων”.
Ο δημόσιος αυτός διάλογος είναι ενδεικτικός του κλίματος που επικρατεί ανάμεσα στους δύο βασικούς δανειστές μας οι οποίοι υπέγραψαν μεν εκεχειρία εν όψει του βρετανικού δημοψηφίσματος αλλά θεωρείται βέβαιο ότι θα επανέλθουν μετά το Brexit.
Η απάντηση της κ. Λαγκάρντ έχει την βάση της όχι μόνο στην αναβολή της τελική λύσης για το χρέος αλλά και τις εκτιμήσεις της έκθεσης βιωσιμότητας του χρέους όπως περιελήφθη στην έκθεση συμμόρφωσης (Compliance Report) της Commission για το πρώτο ελληνικό πρόγραμμα.
Οι προβλέψεις
H έκθεση βασίζεται στην πολύ καλύτερη της αναμενόμενης πορείας των δημοσιονομικών για το 2015 παρότι δέχεται ότι οφείλεται εν μέρει σε έκτακτες καταστάσεις .Επισημαίνεται με έμφαση ότι η ιδιωτική κατανάλωση είχε θετικό πρόσημο παρά τα capital control και το πρωτογενές πλεόνασμα να υπερβαίνει τον στόχο του προϋπολογισμού κατά περίπου 1% φτάνοντας το 0,7% του ΑΕΠ έναντι πρόβλεψης για έλλειμμα 0,25% του ΑΕΠ.
Εξ αυτών προκύπτουν προβλέψεις που θέλουν τον ρυθμό ανάπτυξης να φτάνει το 2,7% του ΑΕΠ το 2017 και το 3,1% το 2018 και στην συνέχεια, να κινείται σε μέσα επίπεδα να μειώνεται κοντά στο 1,5% του ΑΕΠ μετά το 2021.
Τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις μέχρι και το 2020 αναμένεται να φτάσουν τα 6 δισ. ευρώ ενώ μέχρι και το 2018 ενώ μέχρι και το 2030 τα έσοδα αναμένεται να φτάσουν τα 18 δισ. ευρώ χωρίς αποκρατικοποίηση των συμμετοχών του δημοσίου στις τέσσερις συστημικές τράπεζες .
Η έκθεση της Commission προβλέπει επίσης ότι η αναχρηματοδότηση του χρέους με δανεισμό από τις αγορές θα απαιτήσει επιτόκια 5,1% το 2016 που θα αυξηθεί στο 5,6 % το 2024 λόγω της υπερσυγκέντρωσης υποχρεώσεων του χρέους και στην συνέχεια θα υποχωρήσει στο 4,8% μέχρι και το 2050 διαμορφώνοντας ένα μέσο όρο επιτοκίου κοντά στο 5% για όλη την εξεταζόμενη περίοδο μέχρι και το 2060.
Με βάση αυτές τις προβλέψεις το χρέος ως ποσοστό τους ΑΕΠ αναμένεται να φτάσει το 182.9% το 2016, το 181.8% το 2017, το 157.3% το 2020, το 145.5% το 2022 και το 100.7% το 2060.
Οι χρηματοδοτικές ανάγκες της Ελλάδας ως ποσοστό του ΑΕΠ θα φτάσουν το 16.9% το 2016, το 18.2% το 2017, και στην συνέχεια αναμένεται να μειωθούν σημαντικά στο 7.4% το 2020 και το 8.4% το 2022. Από εκεί και πέρα οι χρηματοδοτικές ανάγκες θα αυξηθούν φτάνοντας το 23.3% το 2060. Με αυτά τα δεδομένα η έκθεση βιωσιμότητας καταλήγει στο ότι υπάρχουν σοβαρά ερωτηματικά για την βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Δείτε όλα τα αρχεία στα αγγλικά.
Δείτε εδώ τις προβλέψεις του συμπληρωματικού μνημονίου.
Δείτε εδώτην έκθεση συμμόρφωσης.
Δείτε εδώτο πρώτο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και εδώτην επικαιροποίησή του.