Αύξηση του τζίρου στα σούπερ μάρκετ συνεχίζει να φέρνει ο πληθωρισμός το εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2023, αν και οι καταναλωτές κάνουν φθηνότερες επιλογές και στρέφονται ολοένα και περισσότερο στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών Circana (πρώην IRI) στο εννεάμηνο η αξία των πωλήσεων της αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων ανήλθε στα 6,779 δισ. ευρώ έναντι 6,170 δισ. ευρώ που ήταν πέρσι την ίδια περίοδο.
Η αύξηση είναι της τάξης του 9,9%. Τα 5,163 δισεκατομμύρια ευρώ από την αξία των πωλήσεων αφορούν την κατηγορία των τροφίμων. Την ίδια χρονική περίοδο ο όγκος των πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 1,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή.
Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
Τη δυναμική τους πορεία συνεχίζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (PL), σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία. Συγκεκριμένα το μερίδιο των PL σε αξία το εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου, συμπεριλαμβανομένων και των πωλήσεων της Lidl Hellas, διαμορφώθηκε στο 26,2% από 25,5% που ήταν πέρσι το ίδιο διάστημα. Ο ρυθμός ανάπτυξης να είναι 12,6%, όταν την ίδια ώρα στα επώνυμα προϊόντα ο ρυθμός ανάπτυξης είναι 8,9%. Στα τρόφιμα μάλιστα, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι ελαφρώς υψηλότερο στο 26,6% από 26,2% το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Στην κατηγορία των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι 21% ενώ στην κατηγορία των ειδών νοικοκυριού φτάνει το 25,7%.
Ενισχυμένες είναι και οι προωθητικές ενέργειες με το 25,1% της αξίας των πωλήσεων των FMCGs να έχει γίνει υπό καθεστώς προσφοράς. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana οι προωθητικές ενέργειες στο σύνολο των τροφίμων αυξήθηκαν κατά 24,9%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς 28,4% και στα απορρυπαντικά/ καθαριστικά κατά 25,7%.
Αναφορικά με τις τρεις μεγάλες κατηγορίες ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών από τα στοιχεία της Circana προκύπτει ότι στα συσκευασμένα τρόφιμα η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 9,9%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς 9,7% και στα απορρυπαντικά/καθαριστικά 9,9%. Την ίδια ώρα, ο όγκος πωλήσεων στα συσκευασμένα τρόφιμα ενισχύθηκε κατά 1,1%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς κατά1,2% ενώ στα απορρυπαντικά/ καθαριστικά μειώθηκε κατά 0,3%.
Τι πουλάνε περισσότερο
Σε ό,τι αφορά στις 11 κυριότερες κατηγορίες προϊόντων, το εννεάμηνο Ιανουαρίου Σεπτεμβρίου 2023 καταγράφηκε αύξηση του όγκου πωλήσεων σε επτά κατηγορίες και συγκεκριμένα στα μη αλκοολούχα ποτά (4,4%), στα αλκοολούχα ποτά (3,9%), στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (0,9%), στα είδη ατομικής υγιεινής (1,6%), στα σνακς (4,8%), στα γαλακτοκομικά (1,8%) και στα άλλα είδη νοικοκυριού (0,2%). Στον αντίποδα, μείωση του όγκου πωλήσεων σημειώθηκε στα συσκευασμένα τρόφιμα (0,1%), στα κατεψυγμένα τρόφιμα (1,3%), στα υλικά μαγειρικής (2,5%) και στα απορρυπαντικά και καθαριστικά (0,9%).
Πρωταθλητές των ανατιμήσεων στο εννεάμηνο αναδεικνύονται τα απορρυπαντικά και καθαριστικά με τις αυξήσεις τιμών να φτάνουν το 12,7%. Ακολουθούν τα γαλακτοκομικά και τα υλικά μαγειρικής με αυξήσεις τιμών 10,2%, τα σνακς με αυξήσεις τιμών 9,1% και τα κατεψυγμένα τρόφιμα με αυξήσεις τιμών 9%. Οι μικρότερες αυξήσεις τιμών στη διάρκεια του εννεαμήνου σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα καταγράφηκαν στα αλκοολούχα ποτά (3,9%) και στα μη αλκοολούχα (6,9%).
Τα στοιχεία του εννεαμήνου δείχνουν επίσης ότι οι καταναλωτές εμπιστεύονται τα πολύ μικρά καταστήματα (έως 400 τ.μ.). Στα καταστήματα αυτά καταγράφεται αύξηση τζίρου (15,3%) ενώ το συνολικό τους μερίδιο στον τζίρο των σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται 11,6%. Στα σούπερ μάρκετ (πάνω από 2.500 τ.μ) καταγράφεται αύξηση τζίρου 14,1% με το μερίδιο να διαμορφώνεται στο 11,4% ενώ στα μεσαία καταστήματα (400 έως 1.000 τ.μ.) αύξηση τζίρου 10,3% με το μερίδιό τους στις συνολικές πωλήσεις να διαμορφώνεται σε 33,5%. Τέλος, αύξηση 7,2% καταγράφεται στα μεγάλα καταστήματα (1.000 έως 2.500 τ.μ.), στα οποία πραγματοποιήθηκε το 43,5% του συνολικού τζίρου.