Ενδείξεις ανάκαμψης παρουσιάζουν οι ναυλαγορές τις τελευταίες εβδομάδες, πλην όμως από τα ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα στα οποία είχαν περιέλθει νωρίτερα φέτος και εν μέσω αμφιβολιών για το κατά πόσον η ανάκαμψη αυτή μπορεί να είναι διατηρήσιμη.
Ο δείκτης-βαρόμετρο της αγοράς ξηρού φορτίου Baltic Dry Index κινείται, πλέον, στην περιοχή των 800 – 900 μονάδων, δηλαδή 80% υψηλότερα από εκεί που ξεκίνησε το 2016 και κατά 200% υψηλότερα από το ιστορικό χαμηλό των 290 μονάδων στις 10 Φεβρουαρίου.
Αδύναμη η ζήτηση
Και ενώ οι ενδείξεις από πλευράς προσφοράς παραπέμπουν σε συγκράτηση των ρυθμών αύξησης της μεταφορικής δυναμικότητας του παγκόσμιου στόλου –καθώς οι παραγγελίες για νέες ναυπηγήσεις και οι παραδόσεις έχουν μειωθεί κατακόρυφα και οι διαλύσεις πλοίων συνεχίζονται–, η πλευρά της ζήτησης παραμένει ανησυχητική.
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, ο ρυθμός ανάπτυξης του εμπορίου διεθνώς κατά το 2016 ενδέχεται να είναι ο βραδύτερος ρυθμός από το 2009 και μετά και να διαμορφωθεί μόλις στο 1,7%. Η εκτίμηση αυτή είναι σημαντικά χαμηλότερη έναντι της προηγούμενης του ΠΟΕ την άνοιξη που μιλούσε για ανάπτυξη της τάξης του 2,8%.
Ακόμα πιο ανησυχητική, όμως, είναι, σύμφωνα με την Καθημερινή, η υποβάθμιση των εκτιμήσεων του Οργανισμού για το επόμενο έτος και ειδικότερα από το 3,6%, στο 1,8% και έως το 3%. Ανάλογες προειδοποιήσεις γα το παγκόσμιο εμπόριο έκαναν όμως και η UNCTAD και η ΕΚΤ, με κοινό παρονομαστή την ανησυχία για την παγκόσμια ανάπτυξη εν γένει.
Ομως οι κεφαλαιαγορές τείνουν να αρχίσουν να προεξοφλούν μια διαφορετική εικόνα. Σύμφωνα με την Fearnley Securities αλλά και άλλους επενδυτικούς οίκους που ειδικεύονται στην ποντοπόρο, η εκτίμηση ότι οι αξίες των πλοίων αλλά και οι ναύλοι έφτασαν στο ναδίρ τους νωρίτερα φέτος δημιουργεί προϋποθέσεις για επιστροφή των επενδυτών στον κλάδο, καθώς διαπιστώνονται προσεγγίσεις για υποτιμημένα επίπεδα σε άυλα και πραγματικά περιουσιακά στοιχεία.
Μεγάλα δεξαμενόπλοια
Την ίδια ώρα ισχυρές ανοδικές τάσεις καταγράφονται στους ναύλους των μεγάλων δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου, με τη ζήτηση να είναι ισχυρή τόσο στα δρομολόγια από τον Περσικό Κόλπο όσο και από τη Δυτική Αφρική, ενώ οι κινεζικές εισαγωγές παραμένουν εύρωστες.
Αν και σε επίπεδα χαμηλότερα από αυτά της αντίστοιχης περυσινής περιόδου οι ναύλοι για τα VLCC (Very Large Crude Carriers) τις τελευταίες ημέρες αυξάνουν με μέσο ρυθμό αύξησης της τάξης του 20%. Οι ναυλαγορές των δεξαμενοπλοίων δεν έχουν πιεστεί, όπως αυτές του ξηρού φορτίου ή των εμπορευματοκιβωτίων, αλλά έχουν διορθώσει από τα υψηλά τους. Οι τελευταίες αυξήσεις στα VLCC ενισχύουν τις προσδοκίες ότι μπορεί, όπως παρατηρείται συχνά, να παρασύρουν υψηλότερα και τα ημερήσια έσοδα για τα μικρότερου μεγέθους τάνκερ.