ΡΑΕ: Νέα στοιχεία για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές – Ο ρόλος της «καθολικής υπηρεσίας»

Όλο και περισσότεροι οικιακοί και εμπορικοί
καταναλωτές υπάγονται στο καθεστώς
της καθολικής υπηρεσίας επειδή
είτε έχει καταγγελθεί η σύμβαση τους
είτε δεν μπορούν να βρουν άλλον
πάροχο.

Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία της ΡΑΕ, ο αριθμός των
παρόχων τον Δεκέμβριο του 2019 εκτοξεύθηκε στις 135.278 από
22.127 τον αντίστοιχο μήνα του 2017. Δηλαδή αυξήθηκαν
κατά 511%. Το 2018 τα
νοικοκυριά και οι μικροί επαγγελματίες και έμποροι
της χαμηλής τάσης της καθολικής
υπηρεσίας ήταν 34.591 ήτοι
κατά 56% περισσότεροι σε
σχέση με τη περασμένη χρονιά.


‘Ακρως
ανησυχητική ήταν και η διόγκωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των πελατών της καθολικής
υπηρεσίας. Από 8, 7 το 2017,
πολλαπλασιάστηκαν στα 47, 3 εκατ. ευρώ το 2019. Μάλιστα σύμφωνα με την
ΡΑΕ την τριετία ( 2016-2019) από το σύνολο
των 122. 132 πελατών που υπάχθηκαν στο καθεστώς της καθολικής
υπηρεσίας το 67, 7% των υπερήμερων οφειλετών
(82.659 ) διατηρούσε το
προαναφερόμενο ποσό των απλήρωτων λογαριασμών ρεύματος.


Ο μέσος χρόνος
παραμονής τους, σύμφωνα με την
Ανεξάρτητη διοικητική Αρχή είναι στις 170 ημέρες, δηλαδή 6 έως 7 μήνες. Από τους 82.659
υπερήμερους οφειλέτες το 63% ήταν οικιακοί πελάτες, το 31% ήταν μικροί
εμπορικοί και το 6% δικαιούχοι του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου.



Υπενθυμίζεται ότι
τα τελευταία χρόνια την παροχή καθολικής
υπηρεσίας αναλαμβάνει η ΔΕΗ,
καθώς σύμφωνα με την υφιστάμενη νομοθεσία
όταν ο διαγωνισμός γα τη ν ανάληψη της
αποβαίνει άκαρπος , τότε την παρέχει ο προμηθευτής
με το μεγαλύτερο μερίδιο στην
αγορά.




Η κατάχρηση



Η ΡΑΕ ερμηνεύοντας
τα προαναφερόμενα στοιχεία διαπιστώνει «καταχρηστική
άσκηση του δικαιώματος μετάπτωσης στο καθεστώς της καθολικής υπηρεσίας»:


«Οι πελάτες που μεταπίπτουν σε καθεστώς καθολικής υπηρεσίας, φαίνεται
να μην είναι πελάτες που απλώς έχουν αδρανήσει στην άσκηση του δικαιώματός τους
για σύναψη σύμβασης Προμήθειας με Εκπρόσωπο Φορτίου», σημειώνει και
συνεχίζει: «Αντιθέτως,
φαίνεται ότι πρόκειται για πελάτες, που διατηρούν ληξιπρόθεσμες οφειλές, με
αποτέλεσμα την αδυναμία εύρεσης εναλλακτικού Προμηθευτή στην
απελευθερωμένη αγορά, με βάση τους υφιστάμενους εμπορικούς όρους», συμπληρώνει και φανερώνει… το κόλπο που χρησιμοποιεί η
πλειοψηφία των καταναλωτών για να αποφύγει την αποπληρωμή παλιότερων οφειλών
τους:



«Οι εν λόγω
πελάτες ενδέχεται, επίσης, να προβαίνουν σε αλλαγή προμηθευτή κατόπιν της
ένταξής τους στο καθεστώς καθολικής υπηρεσίας, προκειμένου να αποφύγουν τη
διακοπή λόγω οφειλής προς τον προηγούμενο προμηθευτή, ιδίως στις περιπτώσεις
που εξοφλούνται κανονικά οι οφειλές έναντι της καθολικής υπηρεσίας. Αυτό
προκύπτει και από το γεγονός ότι, αν και η τιμολόγηση σε αυτή είναι ακριβότερη, ο μέσος όρος παραμονής
είναι αισθητά υψηλός (άνω των 7 μηνών για τα έτη 2016-
2017 και 5,7 μήνες κατά τα έτη 2016-2019), που μπορεί να συνιστά ένδειξη
καταχρηστικής άσκησης του δικαιώματος μετάπτωσης στην καθολική υπηρεσία».


Με πιο απλά λόγια
κι όπως επισημαίνει η ΡΑΕ
διαπιστώνεται αδράνεια των στρατηγικών κακοπληρωτών
στην καθολική υπηρεσία.


Η Αρχή κατόπιν τούτου γνωμοδοτεί
στο υπουργείο Περιβάλλοντος και
Ενέργειας τη θέσπιση ανώτατου ορίου
παραμονής 3 μηνών στην καθολική υπηρεσία για τους
υπερήμερους οφειλέτες:


«Η
προμήθεια ενέργειας στο καθεστώς καθολικής υπηρεσίας
διενεργείται προσωρινά και για μέγιστο χρονικό διάστημα 3 μηνών στην περίπτωση που ο πελάτης
διαθέτει ληξιπρόθεσμες οφειλές
προς τον προμηθευτή πουν τον εκπροσωπούσε πριν
μεταπέσει στον προμηθευτή καθολικής υπηρεσίας του ( “παλαιός προμηθευτής “ ) οι οποίες είτε
δεν έχουν τύχει διακανονισμού είτε ο πελάτης έχει αθετήσει
τον συμφωνηθέντα διακανονισμό».






Με πληροφορίες από την εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ”

Exit mobile version