Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων
Εσόδων (ΑΑΔΕ) και το ελληνικό Δημόσιο προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας,
ζητώντας να αναιρεθεί απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, με την οποία
απαλλάχθηκε η αντιπροσωπεία της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Mercedes στην
Ελλάδα από τον καταλογισμό διαφυγόντων φόρων (φόρο πολυτελείας, τελών
ταξινόμησης, κ.λπ.), ύψους 85 εκατ. ευρώ περίπου, που της είχαν επιβληθεί.
Στην εταιρεία Mercedes
Hellas είχαν καταλογισθεί διαφυγόντες φόροι, τέλη και πρόστιμα λαθρεμπορίας, ύψους περίπου 85 εκατ. ευρώ, για 6.299 αυτοκίνητα που εισήχθησαν στην χώρα
μας τη χρονική περίοδο από 1.1.2011 έως 31.12.2013.
Κατά το ελληνικό Δημόσιο, η
Mercedes χρησιμοποίησε ιδιαίτερα τεχνάσματα που είχαν ως αποτέλεσμα αφενός τη
μείωση των τιμών των αυτοκινήτων και αφετέρου την καταβολή μειωμένων τελών
ταξινόμησης, φόρου πολυτελείας και ΦΠΑ κατά τον εκτελωνισμό των 6.299
αυτοκινήτων το διάστημα από 1.1.2011 έως 31.12.2013.
Οι αρμόδιες Αρχές επέβαλαν
σε βάρος της Mercedes Hellas πολλαπλό τέλος συνολικού ποσού 62.294.889 ευρώ συν
χαρτοσήμου και εισφοράς ΟΓΑ (συνολικά περίπου 85 εκατ. ευρώ). Επίσης,
επιβλήθηκε το ποσό των 20.636.000 ευρώ για διαφυγόντες φόρους, τους οποίους
στερήθηκε το ελληνικό δημόσιο.
Η Mercedes Hellas προσέφυγε
στα Διοικητικά Δικαστήρια και το Εφετείο Αθηνών στην υπ΄ αριθμ. 4352/2018 απόφασή
του ανάφερε ότι «δεν συντρέχει περίπτωση χρησιμοποίησης ιδιαίτερου τεχνάσματος,
κατά την έννοια των σχετικών διατάξεων του ν. 2960/2001 και ως εκ τούτου, δεν
στοιχειοθετείται λαθρεμπορία» και έτσι οι ισχυρισμοί του Δημοσίου απορρίφθηκαν
ως αβάσιμοι και το δικαστήριο διέταξε την επιστροφή του ποσού που είχε
καταβάλει η Mercedes Hellas.
Στην συνέχεια, η ΑΑΔΕ και το Δημόσιο προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας
κατά της αυτοκινητοβιομηχανίας, ζητώντας να αναιρεθεί η εφετειακή απόφαση και
να επιλυθούν νομικά ζητήματα που ανέκυψαν.
Η ΑΑΔΕ ζητά να απαντηθεί από
το ΣτΕ εάν:
1) Συνιστά τέχνασμα η
ευκαιριακή μείωση των τιμών χονδρικής πώλησης των εισαγομένων αυτοκινήτων «με
βάση την οποία προσδιορίζεται η φορολογητέα αξία, επί της οποίας υπολογίζεται
το τέλος ταξινόμηση και οι άλλοι φόροι, δηλαδή απώλεια οφειλομένων προς το
Δημόσιο δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων, χωρίς να μεταφέρεται στην λιανική τιμή
πώληση των αυτοκινήτων, ούτε η μείωση των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων, ούτε η
μείωση της χονδρικής τιμής και μετ΄ ολίγον αίρεται η μείωση και οι χονδρικές
τιμές επανέρχονται στα προ της μείωσης αρχικά επίπεδα» και
2) Σύμφωνα με την φορολογική
νομοθεσία «θεσπίζεται υποχρέωση των εμπόρων αυτοκινήτων να μετακυλήσουν στην
κατανάλωση, με αντίστοιχη ελάφρυνση της τελικής τιμής λιανικής πώλησης, τη
φορολογική ελάφρυνση που προκαλείται σε περιπτώσεις μείωσης της χονδρικής
τιμής, επί της οποίας υπολογίζονται οι φόροι που επιβαρύνουν το αυτοκίνητο
(τέλος ταξινόμησης, φόρος πολυτελείας)».
Πηγή πληροφοριών: ΑΠΕ-ΜΠΕ