Όλο το παρασκήνιο για τη συμφωνία για τις φρεγάτες και τη συμμαχία Ελλάδας – Γαλλίας αποκαλύπτει η Realnews. Οι άγνωστες λεπτομέρειες από τις συναντήσεις Μητσοτάκη – Μακρόν σε Αθήνα και Παρίσι. Η τηλεφωνική συνομιλία του Γάλλου Προέδρου με τον Τζο Μπάιντεν. Τι προβλέπει το σχέδιο για την ενδυνάμωση της παρουσίας του γαλλικού στόλου σε Αιγαίο και νοτιοανατολική Μεσόγειο. Η ακτινογραφία των Belharra, που έχουν τη δυνατότητα να εποπτεύουν τη θαλάσσια περιοχή από τη Σαμοθράκη έως το Καστελλόριζο.
Των Π. ΓΑΛΙΑΤΣΑΤΟΥ, Μ. ΔΕΝΑΞΑ, ΧΡ. ΜΑΖΑΝΙΤΗ
Κρίσιμο ρόλο για την αίσια και ταχύτατη κατάληξη των διαπραγματεύσεων διαδραμάτισαν η συμφωνία AUKUS, η επίσκεψη του Εμανουέλ Μακρόν στην Αθήνα και η τηλεφωνική συνομιλία του Γάλλου Προέδρου με τον Τζο Μπάιντεν.
Στις 26 Αυγούστου, ο γερουσιαστής και επικεφαλής της Επιτροπής Εξωτερικών του Κογκρέσου, Μπομπ Μενέντεζ, ήρθε στην Αθήνα και συναντήθηκε με τον Κυριάκο Μητσοτάκη, τον υπουργό Άμυνας Νίκο Παναγιωτόπουλο και τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια.
Στο επίκεντρο των συζητήσεων βρέθηκε το νομοσχέδιο περί Αμυνας και Διακοινοβουλευτικής Εταιρικής Σχέσης ΗΠΑ – Ελλάδας 2021, το οποίο ο πρωθυπουργός και οι υπουργοί χαρακτήρισαν «νομοθεσία- ορόσημο που θα ενισχύσει περαιτέρω την πρόοδο που έχουμε κάνει στο επίπεδο των διμερών μας σχέσεων». Μετά από αυτή την επίσκεψη, όλοι θεώρησαν ότι η πλάστιγγα στο θέμα των φρεγατών είχε γείρει οριστικά υπέρ των ΗΠΑ.
Η αξιολόγηση για την απόκτηση των φρεγατών
Στο επιτελείο του πρωθυπουργού, όμως, είχαν λάβει τις αποφάσεις τους, που κινούνταν σε διαφορετική κατεύθυνση. Παρά το ασφυκτικό πρέσινγκ των Αμερικανών, ενόψει και της επέκτασης της συμφωνίας αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας και της προσφοράς να κατασκευαστούν οι τρεις από τις τέσσερεις νέες φρεγάτες σε ελληνικά ναυπηγεία, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε καταλήξει στο συμπέρασμα πως οι φρεγάτες έπρεπε να διασφαλίσουν το αξιόμαχο του Πολεμικού Ναυτικού για τις επόμενες δεκαετίες και πως σε αυτή την απόφαση δεν χωρούσαν ούτε γεωπολιτικοί υπολογισμοί, ούτε σκέψεις για αντισταθμιστικά ή άλλα οικονομικά οφέλη.
Αυτό, μάλιστα, το είχε πει σε συνομιλητές του στα τέλη Αυγούστου. Άλλωστε, ήδη από τον Ιούνιο, το Μαξίμου είχε δώσει εντολή να διαχωριστεί η αξιολόγηση του κυρίως πλοίου από τις προτάσεις για ενδιάμεση λύση ή αξιοποίηση των ελληνικών ναυπηγείων.
Το Πολεμικό Ναυτικό είχε καταλήξει. Ήθελε τις γαλλικές φρεγάτες και η κυβέρνηση είχε αποφασίσει να του δώσει αυτό που ζητούσε. Στην κυβέρνηση γνώριζαν ότι μια τέτοια απόφαση θα προκαλούσε αντιδράσεις.
Είχαν, άλλωστε, την εμπειρία από τις συνεννοήσεις με τη Γαλλία το καλοκαίρι του 2020 και τις αντιδράσεις τόσο από την αμερικανική πλευρά (που διεκδικούσε την προμήθεια των φρεγατών) όσο και από τη γερμανική πίεση προς τους Γάλλους (κυρίως για να μη δυσαρεστηθεί η Τουρκία).
Ωστόσο, με την Άνγκελα Μέρκελ να προετοιμάζεται για αποχώρηση από την καγκελαρία, ο γερμανικός παράγοντας αυτή τη φορά είχε αποδυναμωθεί. Το θέμα ήταν πώς θα το έπαιρναν οι Αμερικανοί.
Η συγκυρία της AUKUS
Στις 15 Σεπτεμβρίου έσκασε σαν βόμβα η είδηση για τη συμφωνία AUKUS ανάμεσα στις ΗΠΑ, τη Βρετανία και την Αυστραλία, η οποία δυσαρέστησε έντονα τη Γαλλία και έφερε σε πολύ δύσκολη θέση τον Γάλλο Πρόεδρο Εμ. Μακρόν, λόγω της ακύρωσης του συμβολαίου-μαμούθ για τα υποβρύχια της Αυστραλίας. Η συμφωνία αυτή άλλαξε τα δεδομένα για το ελληνικό εξοπλιστικό πρόγραμμα.
Σύμφωνα με γαλλικές πηγές, προκειμένου ο Εμ. Μακρόν να μειώσει τη «χασούρα» στον προϋπολογισμό και να φανεί ότι «παλεύει», έκανε βελτιωμένη προσφορά στην ελληνική πλευρά. Κάτι που από το 2018 έως σήμερα οι Γάλλοι διαπραγματευτές δεν το είχαν πράξει επί της ουσίας. Στις 17 Σεπτεμβρίου ο Μακρόν ήρθε στην Αθήνα για τη Διάσκεψη Κορυφής των μεσογειακών χωρών της Ε.Ε. (ΕUMED). Το βράδυ, μετά το δείπνο, το γαλλικό προεδρικό ζεύγος, συνοδευόμενο από το ζεύγος Μητσοτάκη, επισκέφθηκε ιδιωτικά την Ακρόπολη. Εκεί, σύμφωνα με πληροφορίες από κυβερνητικές πηγές, οι δύο ηγέτες έδωσαν τα χέρια για την προμήθεια των Belharra, των έξι επιπλέον Rafale και την αμυντική συμφωνία.
Διαβάστε εδώ κι εδώ ολόκληρο το δημοσίευμα της Realnews