Με ένα νέο προκλητικό δημοσίευμα την Πέμπτη το ενημερωτικό blog Politico περιγράφει σε μια μακροσκελή ανάρτηση του την ανατολή του άστρου του δυναμικού διδύμου Γιανη Βαρουφάκη – Δανάης Στράτου όπως τους χαρακτηρίζει αλλά και την δύση του όταν από celebrities έγιναν θύματα βίαιης γελοιοποίησης στα Εξάρχεια.
Υπό τον τίτλο «Η μετεωρική άνοδος του ισχυρού ζευγαριού βρίσκεται σε αναστολή», το Politico προχωράει σε μια ανάλυση γύρω από τη φρενίτιδα που έχει πιάσει τα ελληνικά και τα ξένα ΜΜΕ με τον Γιάνη Βαρουφάκη και τη Δανάη Στράτου.
Ωστόσο, αυτή η άνοδός τους ως διασημότητες έχει και τις αρνητικές επιπτώσεις στη ζωή τους, καθώς όπως αναφέρει έχουν γίνει στόχος βίαιης γελοιοποίησης. Το άρθρο εκκινεί από το πρόσφατο επεισόδιο στα Εξάρχεια όπου η Δανάη Στράτου μπήκε μπροστά στον άνδρα της, Γιάνη Βαρουφάκη, για να τον προστατεύσει από την επίθεση που δέχθηκε από αντιεξουσιαστές.
«Δεν είναι η πρώτη φορά που η Στράτου έχει σώσει τον Βαρουφάκη – και πιθανόν δεν θα είναι ούτε και η τελευταία, καθώς αυτό το φαινομενικά αταίριαστο δίδυμο, μια ένωση μεταξύ ενός πολιτικού αριστερών φρονημάτων και μιας γυναίκας που ανήκει σε μια τις πιο παλιές οικογένειες με χρήματα στην Ελλάδα, αναδεικνύεται σε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ζευγάρια της Ευρώπης», αναφέρει το άρθρο και συνεχίζει, «το ζευγάρι αναδείχθηκε στο διεθνές προσκήνιο μέσα από την ελληνική κρίση. Από την προεκλογική περίοδο, ο Βαρουφάκης είχε γίνει η πνευματική δύναμη του ΣΥΡΙΖΑ. Αλλά η άνοδος του ντουέτου έχει σταματήσει και ενδεχομένως θα ανατραπεί. Η αίσθηση είναι ότι ο Βαρουφάκης έχει παραγκωνιστεί μετά τις περίπλοκες σχέσεις που ανέπτυξε με τους δανειστές της χώρας. Το χλιδάτο lifestyle τους έχει προκαλέσει την περιφρόνηση από τον Τύπο, ενώ η Στράτου αντιμετωπίζει οικονομικά και ενδεχομένως νομικά προβλήματα».
Πώς γνωρίστηκαν
Η γνωριμία τους έγινε πριν από μια δεκαετία. Ήταν τότε που η πρώην γυναίκα του Γιάνη Βαρουφάκη, Μαργαρίτα Πούλου, επέστρεψε στην Αυστραλία μαζί με την κόρη τους, Ξένια, αφήνοντας τον σε κατάσταση σοκ, όπως έχει γράψει και ο ίδιος στο blog του. Λίγους μήνες αργότερα, σώθηκε όταν συνάντησε την καλλιτέχνιδα Δανάη Στράτου σε μια ιδιωτική εκδήλωση. Ήταν έρωτας από την πρώτη ματιά.
Ο Γιώργος Κριμπάς, συνάδελφος του Βαρουφάκη στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας, θυμάται: «Τη στιγμή που συναντήθηκαν μπορούσε κανείς να δει ότι θα ενωθούν». Αυτός ήταν ο δεύτερος γάμος και για τους δύο. Ο πρώτος σύζυγος της Στράτου ήταν ο Γιώργος Μομφεράτος, ένας σύμβουλος επιχειρήσεων, υποψήφιος ευρωβουλευτής με την ΝΔ και γιος του εκδότη της εφημερίδας «Βραδυνή» που δολοφόνησε η 17η Νοέμβρη
Η ιδεολογία τους
Η Στράτου και ο Βαρουφάκης, ιδεολογικά, δεν ανήκουν στην κεντροδεξιά. Σε ένα από τα πρώτα ταξίδια τουτς στο εξωτερικό, ως ζευγάρι, επισκέφθηκαν μια σειρά «προβληματικών» σημείων του πλανήτη: το Κοσσυφοπέδιο, το Μπέλφαστ, την Αιθιοπία, την Παλαιστίνη, την Κύπρο, το Κασμίρ και τα σύνορα ΗΠΑ-Μεξικού. Το αποτέλεσμα ήταν ένα έργο τέχνης, μια εγκατάσταση που έφερε το όνομα «CUT-7, διαχωριστικές γραμμές» διά χειρός Δανάης Στράτου, ενώ ο Βαρουφάκης έγραψε μια σειρά πολιτικο-οικονομικών κειμένων. Ο Κριμπάς λέει: «Είναι πολύ κοντά στη ζωή, την αγάπη και την εργασία».
Διαφορετικές καταβολές
Ο παππούς της Στράτου ήταν συνιδρυτής της Πειραϊκής Πατραϊκής, μέχρι που η επιχείρηση χρεοκόπησε, αλλά ο πλούτος της οικογένειας παρέμεινε. Η Δανάη ήταν η μεσαία κόρη, ανάμεσα σε πέντε αδελφές, και ένα από τα αγαπημένα παιδιά του πατέρα της, Φαίδωνα, ενώ η μητέρα της Ελένη Πόταγα-Στράτου, ήταν μια από τις πιο σεβαστές καλλιτέχνιδες στην Ελλάδα.
Από την άλλη, ο Γιάνης Βαρουφάκης είναι γιος του Γιώργου Βαρουφάκη που ήταν συμπαθών του κομμουνισμού και φυλακίστηκε μεταξύ 1945-1949, κατά την περίοδο του εμφύλιου πολέμου, ενώ αργότερα έγινε στέλεχος της Χαλυβουργικής. Ο Βαρουφάκης αναφέρει πως στην πραγματικότητα, υπεύθυνος για την πορεία του ήταν ο Μαρξ – από τα παιδικά του χρόνια έως και σήμερα.
Η ελίτ
Το ζευγάρι είναι ένα ελληνικό παράδειγμα της αριστερής σαμπάνιας: εκείνος δίνει μαρξιστικά τσιμπήματα στις οικονομικές θεωρίες, εκείνη κάνει τέχνη τις κοινωνικές πτυχές. Μαζί, δέχονται πλούσιες οικογένειες και διάσημους Έλληνες καλλιτέχνες στο σπίτι της Δανάης στην Αίγινα. Από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν οι Έλληνες διανοούμενοι αναμειγνύονταν με την κομμουνιστική αντίσταση κατά των ναζί, η χώρα φιλοξένησε μια διπλή «έλικα» που περιλάμβανε πλούσιους συντηρητικούς και μαρξιστές – συχνά, εντός της ίδιας οικογένειας.
Ο συγγραφέας και αρθρογράφος, Τάκης Θεοδωρόπουλος, αναφέρει: «Η οικογένεια της Στράτου έχει ένα πολύ ισχυρό και υψηλό υπόβαθρο – είναι το παλαιό χρήμα. Μόνο που η ελληνική κοινωνία είναι μια κινητή κοινωνία, με αλλαγές, αναβαθμίσεις στις τάξεις και αντίστοιχες υποβαθμίσεις μέσα σε μια γενιά». Η ιδεολογική διαφορά ανάμεσα στον Βαρουφάκη και την οικογένεια της Στράτου, ήταν ένα δυναμικό εμπόδιο στο ειδύλλιό τους. Για την Στράτου, όμως, ήταν μια κοινή απόφαση να πορευτούν στο δικό τους κόσμο, ενώ δηλώνει απόλυτη συμφωνία με τις θέσεις και την ιδεολογία του συζύγου της.
Τα μαύρα κουτιά
Το 2010, ίδρυσαν από κοινού την μη κερδοσκοπική πλατφόρμα καλλιτεχνών υπό το όνομα «Vital Spaces», η οποία περιέχει κυρίως έργα της Στράτου υπό τον τίτλο «Είναι καιρός να ανοίξουμε τα μαύρα κουτιά». Πρόκειται για μια εγκατάσταση που αποτελείται από 100 μαύρα κουτιά, εμπνευσμένα από τα όργανα καταγραφής των αεροπορικών δυστυχημάτων. Ο Βαρουφάκης έγραψε ένα δοκίμιο σχετικά με το έργο, τονίζοντας τις σχέσεις της τέχνης με την παγκόσμια οικονομική κρίση – «τα σούπερ μαύρα κουτιά της κοινωνικής εξουσίας», όπως αναφέρει.
Εν μέσω κρίσης
Η δυναμική της σχέσης τους άλλαξε με την ελληνική οικονομική κρίση. Ο Βαρουφάκης λέει πως πριν από το 2009 ένας ένας απλός καθηγητής Οικονομικών που έγραφε απόκρυφα βιβλία για λίγους, αλλά η κρίση μετέτρεψε τον Βαρουφάκη σε σταρ στην Ελλάδα. Αμφισβήτησε τη συμβατική άποψη ότι για το χάος έφταιγε μόνο η Ελλάδα. Το blog του έγινε ευρέως γνωστό και δέχθηκε δουλειές ακόμη και από μια εταιρεία κομπιούτερ ως θεωρητικός των παιγνίων. Γυρίζοντας στην Ελλάδα, σάρωσε στις εκλογές με τον ΣΥΡΙΖΑ, ενώ έχει γυναίκες που τον ακολουθούν παντού.
Ποπ σταρ
Ένας υπουργός της Ευρωζώνης λέει τώρα πως στις πρώτες συναντήσεις με τον Βαρουφάκη, κατάλαβε πως εκείνος ένιωθε σαν ποπ σταρ. Λίγους μήνες μετά, δέχθηκε έντονη κριτική από τους ομολόγους του για την πομπώδη ρητορική του και το αντισυμβατικό ντύσιμό του. Η συνέχεια είναι γνωστή: ο Τσίπρας «κούρεψε» τις αρμοδιότητές του, αν και ο Βαρουφάκης σε συνέντευξή του στην Die Zeit είπε πως εκείνος θέτει τον τόνο.
Το άρθρο αναφέρει πως το σόου των Βαρουφάκη-Στράτου είναι υποχρεωτικό για την ελληνικήγ κυβέρνηση, αλλά και για το ίδιο το ζευγάρι. Οι Έλληνες θέλουν να υπάρξει συμφωνία, ενώ έχει μειωθεί η υποστήριξη προς τις τακτικές του Βαρουφάκη, αν και παραμένει ψηλά στις δημοσκοπήσεις.
Το Paris Match
Το πρελούδιο για τα στραβοπατήματα του ζευγαριού ήταν η φωτογράφηση στο Paris Match που προκάλεσε ποικίλα σχόλια. Ο κ. Θεοδωρόπουλος, λέει: «Στην Ελλάδα είναι εύκολο να γίνεις σταρ και νομίζω πως και οι δύο το αξιοποίησαν. Το πρόβλημα είναι ότι στην Ελλάδα χρειάζεται σεμνότητα και δεν αποτέλεσαν το καλύτερο παράδειγμα σεμνότητας». Η γελοιοποίηση δεν άργησε, ενώ η Στράτου βρέθηκε να χρωστάει στην εφορία. Το τελευταίο επεισόδιο ήταν εκείνη η θυελλώδης έξοδος σε ένα μαγαζί των Εξαρχείων όταν βρέθηκε αντιμέτωπος με αναρχικούς.