Ποιά προβλήματα για την υποχρεωτική εφαρμογή των POS επισημαίνει η ΓΣΕΒΕΕ

Επιστολή προς την υφυπουργό Οικονομικών, Κατερίνα Παπανάτσιου και τον
γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Αντώνη Παπαδεράκη
απέστειλε η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος
(ΓΣΕΒΕΕ), με την οποία αναφέρεται σε συγκεκριμένα προβλήματα σε σχέση με την
υποχρέωση προμήθειας μηχανημάτων POS από έναν μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων έως τις 27 Ιουλίου.



Η ΓΣΕΒΕΕ αναφέρεται ειδικότερα σε επιχειρήσεις σε απομακρυσμένες
επιχειρήσεις, για τις οποίες ζητά την απαλλαγή τους από την υποχρέωση
προμήθειας POS. Ζητά, επίσης, να μην
επιβάλλεται πρόστιμο για τη μη αγορά των μηχανημάτων αυτών, αν αυτό οφείλεται
σε καθυστέρηση ή απόρριψη από τις τράπεζες, ενώ ζητά να υπάρξει πλαφόν 1% στην
προμήθεια των τραπεζών. Θέτει επίσης θέμα ακατάσχετου επιχειρηματικού
λογαριασμού, μέσω του οποίου θα πληρώνονται κατά προτεραιότητα η μισθοδοσία, οι
προμηθευτές και οι λογαριασμοί παγίων.



Η ΓΣΕΒΕΕ εκτιμά ότι όπως διαμορφώνεται η κατάσταση θα οδηγήσει άμεσα σε
εμπέδωση της εμπιστοσύνης και αποκατάσταση της αλυσίδας συναλλαγών μεταξύ
επιχειρήσεων- τραπεζών- φορολογικών αρχών, αλλά καλεί το υπουργείο να αναλάβει
τις αντίστοιχες νομοθετικές πρωτοβουλίες που προκύπτουν για διάφορες
δυσλειτουργίες του συστήματος.



Συγκεκριμένα, η επιστολή αναφέρει ότι στις 27 Ιουλίου 2017 εκπνέει η
προθεσμία για την προμήθεια ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής από ένα μεγάλο
υποσύνολο επιχειρήσεων βιοτεχνών, εμπόρων και επαγγελματιών. Ωστόσο, το
τελευταίο διάστημα πολλαπλασιάζονται οι αναφορές σχετικά με δυσλειτουργίες που
αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις στις διαδικασίες αίτησης και έγκρισης προμήθειας
τερματικών μηχανών.



Συγκεκριμένα, οι αναφορές σύμφωνα με τη ΓΣΕΒΕΕ εστιάζουν στα εξής:



– Υπάρχει πλήθος επιχειρήσεων που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα σε
εποχιακή βάση και βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές, με χαμηλό κύκλο
εργασιών και αδυναμία πρόσβασης/ ή και προμήθειας κατάλληλου τεχνολογικού
εξοπλισμού, εξ αιτίας έλλειψης ψηφιακών υποδομών σε τοπικό επίπεδο. Για αυτές
τις επιχειρήσεις, θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα ώστε να απαλλαγούν από την
υποχρεωτικότητα προμήθειας ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής, για το διάστημα έως και
την πλήρη εφαρμογή του μέτρου. Προτείνεται ότι αυτή η διάταξη θα μπορούσε να
ισχύει για τις επιχειρήσεις κατ’ αναλογία της Πολυγραφημένης Υπουργικής
Εγκυκλίου (ΠΟΛ) για τους υπόχρεους συλλογής αποδείξεων με ηλεκτρονικά μέσα (ΠΟΛ
1005/2017, «Φορολογούμενοι που κατοικούν μόνιμα σε χωριά με πληθυσμό έως 500
κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, σύμφωνα με την
τελευταία απογραφή»).



– Οι τράπεζες καθυστερούν ή απορρίπτουν την έκδοση τερματικού μηχανήματος,
όταν αξιολογούν ότι η επιχείρηση δεν αποτελεί ελκυστικό πελάτη. Η υποχρεωτική
εφαρμογή του μέτρου εγκατάστασης τερματικού ως τις 27 Ιουλίου σε ορισμένες
ομάδες επαγγελμάτων θα οδηγήσει σε πρόστιμα ύψους 1.500 ευρώ, αλλά είναι
άγνωστο τι θα συμβεί αν η υπαιτιότητα για τη μη προμήθεια του τερματικού
βαρύνει τις τράπεζες ή κάποιον άλλον προμηθευτή. Βραχυπρόθεσμα, θα πρέπει να
διερευνηθεί η δυνατότητα παράτασης της υποχρεωτικότητας ως το τέλος του 2017.
Προτείνεται να είναι υποχρεωτική η έγγραφη απόρριψη των αιτημάτων από μέρους
των τραπεζών, ώστε να υπάρχει αποδεικτικό μέσο για την ελεγχόμενη επιχείρηση.



– Οι χρεώσεις παραμένουν απαγορευτικές για ορισμένες κατηγορίες
επιχειρήσεων, καθώς υπερβαίνουν το 1%, ενώ σε αυτό θα πρέπει να συνυπολογιστούν
τα κόστη συντήρησης και προμήθειας του εξαρτήματος. Προτείνεται για λόγους
ανταγωνισμού, η επιβολή ορίων χρέωσης στις επιχειρήσεις (που δεν θα υπερβαίνουν
το 1%), σε διαφορετική περίπτωση, να δύναται η επιχείρηση να λειτουργήσει χωρίς
να διαθέτει ηλεκτρονικό μέσο πληρωμής (ας επιλέγεται η κατάθεση σε τραπεζικό
λογαριασμό).



– Οι
δεσμεύσεις/κατασχέσεις λογαριασμών οδηγούν τις επιχειρήσεις σε αντίστροφη
επιλογή, δηλαδή, δημιουργείται κίνητρο διακράτησης χρήματος εκτός του επίσημου
τραπεζικού τομέα, γεγονός που επιδρά αρνητικά στην καταθετική βάση, στη
χρηματοπιστωτική ευστάθεια, στα φορολογικά έσοδα και στην εξομάλυνση των
οικονομικών σχέσεων στην αγορά. Συνέπεια των παραπάνω είναι να αποκτά στρεβλό
συγκριτικό πλεονέκτημα η επιχείρηση, η οποία δεν έχει τραπεζικό λογαριασμό και
έχει ελάχιστες συναλλαγές με τερματικά POS (αντίθετα με το διακηρυγμένο στόχο
των φορολογικών αρχών). Προτείνεται η εφαρμογή ενός ακατάσχετου επιχειρηματικού
λογαριασμού, μέσα από τον οποίο θα καλύπτονται κατά προτεραιότητα η μισθοδοσία,
οι προμηθευτές, οι λογαριασμοί παγίων.








Zc< �

Exit mobile version