Η απευθείας χρήση των καρτών πληρωμών (χρεωστικών, πιστωτικών ή
προπληρωμένων) στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και ειδικά στο μετρό, θα εξασφαλίσει
ιδιαίτερα σημαντικά οφέλη τόσο στους κατόχους των καρτών όσο και στο δημόσιο
και τις εταιρίες, κάτι που έχει γίνει ήδη φανερό στις χώρες που εφαρμόζεται.
Στο μετρό για παράδειγμα, ο
επιβάτης θα έχει τη δυνατότητα να περάσει από τις μπάρες και να εισέλθει στους
σταθμούς του μετρό απλά με τη κάρτα του, χωρίς αγορά εισιτηρίου.
Ο επικεφαλής της Visa για την Ελλάδα, την Κύπρο και την Βουλγαρία, Νίκος Καμπανόπουλος, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι ο επιβάτης
που χρησιμοποιεί την κάρτα του για διαδρομές στο μετρό θα χρεώνεται στο τέλος
της ημέρας με ποσό ανάλογα με τις διαδρομές που έχει κάνει, με την επιλογή της
οικονομικότερης λύσης που προσφέρεται στο σύστημα.
Είπε ακόμη ότι κατά τη διάρκεια της παρουσίας της Visa στην Διεθνή
Έκθεση Θεσσαλονίκης, συμμετέχοντας στο περίπτερο των ΗΠΑ που ήταν η τιμώμενη
χώρα, στις συναντήσεις που είχε η Visa με αρμόδιους φορείς για το ζήτημα αυτό, υπήρξε ενδιαφέρον για την υλοποίηση
του, τόσο στο μετρό της Αθήνας, όσο και στο υπό κατασκευή μετρό της
Θεσσαλονίκης.
Στο Λονδίνο η χρήση της τεχνολογίας του
ανοικτού κυκλώματος, που επιτρέπει να χρησιμοποιούνται οι κάρτες ως εισιτήρια,
έχει ήδη σημαντικά οφέλη κατά τη διάρκεια των δύο πρώτων ετών λειτουργίας του
συστήματος. Έχουν ήδη πραγματοποιηθεί στη διάρκεια του τελευταίου έτους ένα
δισεκατομμύριο ταξίδια (διαδρομές) με απευθείας χρέωση στην κάρτα του επιβάτη,
χωρίς αγορά εισιτηρίου, με αποτέλεσμα το κόστος διαχείρισης των εισιτηρίων να
έχει μειωθεί από 16% του συνόλου των εσόδων στο 8%, με προοπτικές να μειωθεί
σημαντικά περισσότερο. Η αναμονή στα εκδοτήρια μειώθηκε αισθητά καθώς ολοένα
και μεγαλύτερος αριθμός χρησιμοποιεί απευθείας την χρεωστική του κάρτα για να
εισέλθει στο μετρό, εξασφαλίζοντας τη καλύτερη οικονομική τιμή που διατίθεται
στους επιβάτες. Αναφέρεται επίσης σε μια άλλη μελέτη σύμφωνα με την οποία τα
συστήματα μεταφορών διεθνώς από την χρήση των ανοικτών κυκλωμάτων από το ένα
δολάριο που έχουν έσοδα και δαπανούν 15,4 σεντς για την διαχείριση των
εισιτηρίων θα το μειώσουν στα 4,2 σεντς με την χρήση καρτών.
Ο κ.Καμπανόπουλος επεσήμανε ότι από την
στιγμή που ληφθούν αποφάσεις και υπογραφούν οι σχετικές συμφωνίες εκτιμάται ότι
η χρήση ανοικτού κυκλώματος στο μετρό της Αθήνας μπορεί να γίνει ακόμη και μέσα
σε 6 μήνες περίπου, ενώ στη περίπτωση του μετρό της Θεσσαλονίκης θα είναι
ιδιαίτερα χρήσιμο να γίνει από την έναρξη λειτουργίας του ώστε να μην
χρειαστούν μετατροπές και επιπλέον δαπάνες μετά.
Ερωτηθείς για τις τάσεις στο αμέσως
προσεχές μέλλον αναφορικά με τα συστήματα πληρωμών ο κ.Καμπανόπουλος αναφέρθηκε
ενδεικτικά σε μερικές λύσεις που παρουσιάστηκαν από την Visa στο περίπτερο της ΔΕΘ στην Θεσσαλονίκη. Για παράδειγμα
δοκιμάζεται ήδη σε πιλοτικό στάδιο η λειτουργία συσκευής που δέχεται φωνητικές
εντολές για παραγγελίες προϊόντων καθημερινής κατανάλωσης όπως καφές,
μεσημεριανό κλπ οι οποίες μεταβιβάζονται αυτόματα στα καταστήματα που είναι
διασυνδεδεμένα, η πληρωμή γίνεται on line χωρίς την ανθρώπινη μεσολάβηση και η παραγγελία έρχεται
στο γραφείο ή το σπίτι. Επίσης η Visa έχει αναπτύξει συνεργασία με διεθνή ξενοδοχειακό όμιλο δίνοντας την
ευκαιρία στην πελατεία της μέσω χάρτη της πόλης να αναζητούν και να προχωρούν
σε αγορές προϊόντων, κρατήσεις σε εστιατόρια κλπ.
Αναφερόμενος στις πληρωμές μέσω καρτών στην
Ελλάδα ο κ.Καμπανόπουλος τόνισε την ραγδαία αύξηση των ανέπαφων πληρωμών στη
διάρκεια της τελευταίες διετίας, που στο σύνολο τους ξεπερνούν πλέον το 40% στα
650.000 τερματικά που υπάρχουν σήμερα στην Ελλάδα, από αμελητέο σχεδόν ποσοστό
πριν τα δύο χρόνια.
Στο σημείο αυτό ο κ.Καμπανόπουλος επανέλαβε τα
σημαντικά οφέλη που έχει για την οικονομία η χρήση καρτών στην καταπολέμηση της
φοροδιαφυγής και αναφέρεται σε πρόσφατα αποτελέσματα έρευνας του ΙΟΒΕ σύμφωνα
με την οποία η διείσδυση των ηλεκτρονικών πληρωμών είχε σημαντικά θετικό
αντίκτυπο στη φορολογική συμμόρφωση, συμβάλλοντας τουλάχιστον στο 50% της
ετήσιας αύξησης των εσόδων από ΦΠΑ που καταγράφηκε το 2017. Με βάση μάλιστα
διεθνείς πρακτικές για το μερίδιο χρήσης καρτών προς ιδιωτική κατανάλωση, τα
ετήσια έσοδα ΦΠΑ θα ήταν υψηλότερα κατά 21% (3,3 δισ. ευρώ) αν η Ελλάδα έφτανε το
μέσο επίπεδο χρήσης καρτών της ΕΕ.
Πηγή πληροφοριών: ΑΠΕ-ΜΠΕ