Του Χρήστου Μαζανίτη
Δύο μεγάλα προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων, που έχουν την μορφή του κατεπείγοντος μπαίνουν στον “πάγο” εξαιτίας του κορονοϊού. Το ένα έχει να κάνει με την αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ, που μέχρι πρότινος έτρεχε με πυρετώδεις ρυθμούς, ώστε να κλείσει μέχρι τον Ιανουάριο του 2021 το αργότερο, και τώρα φαίνεται ότι μπορεί να μετατεθεί ακόμη και για τα μέσα ίσως και το τέλος της επόμενης χρονιάς.Το δεύτερο, εξίσου σημαντικό, είναι η απόκτηση των τεσσάρων ελικοπτέρων MH-60R Seahawk, γνωστά και ως Romeo. Το Πολεμικό Ναυτικό έχει προγραμματιστεί να ενισχυθεί με τα ελικόπτερα, που διαθέτουν αυξημένες ιδιότητες στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο. Είναι κάτι που είχε αναγγείλει ο ίδιος ο υπουργός, Νίκος Παναγιωτόπουλος σε συνέντευξή του στον Νίκο Χατζηνικολάου, στο δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1, στις 16 Δεκεμβρίου.
Η Ελλάδα κατάφερε να επωφεληθεί της ευκαιρίας στην παραγγελία από την Ινδία 24 ελικοπτέρων του τύπου και να μπει στην ουρά της παραγωγής πετυχαίνοντας την ίδια τιμή, που είναι η χαμηλότερη διεθνώς. Όμως, ο κορονοϊός έχει φρενάρει όλες τις διαδικασίες για το κλείσιμο της συμφωνίας από ελληνικής πλευράς, δεδομένου ότι θα πρέπει να περάσει για κύρωση από την Βουλή κι αυτό τον καιρό θεωρείται μάλλον αδύνατο. Αυτό, βέβαια, θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν είχαν επιταχυνθεί οι διαδικασίες το προηγούμενο διάστημα, αφού όλα τα έγγραφα και οι εισηγήσεις είναι έτοιμα από τον Ιανουάριο, όπως και η διακρατική συμφωνία με τις ΗΠΑ.
Η Ινδία, περίπου μία εβδομάδα πριν από την έξαρση του κορονοϊού έκλεισε την συμφωνία για την παραγγελία. Αλλά και το εργοστάσιο της Lockheed Martin στο Κονέκτικατ των Ηνωμένων Πολιτειών συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά. Μάλιστα, όπως πληροφορούμαστε, η εταιρεία έχει ενθαρρύνει όσους εργαζόμενους το επιθυμούν να συνεχίσουν την εργασία τους από το σπίτι ενώ κάθε ημέρα γίνεται συστηματική απολύμανση σε όλους τους χώρους του εργοστασίου. Ίσως, η επιδημία του φονικού ιού να δώσει στην ελληνική πλευρά την πολυπόθητη παράταση που χρειάζεται πλέον το υπουργείο, ώστε το συντομότερο να τρέξει τις διαδικασίες της συμφωνίας.
Πάντως, σε ότι αφορά το θέμα απόκτησης νέων φρεγατών, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι κάτι έχει φρενάρει στις συζητήσεις με τους Γάλλους και σε αυτό δεν ευθύνεται ο κορονοϊός. Οι Γάλλοι φαίνεται ότι έχουν εκτινάξει την τιμή των δύο πλοίων σε εξωφρενικά νούμερα (σ.σ. έχουμε κατ᾽ επανάληψη γράψει ότι θα στοιχίσουν περίπου 3,4 δισ. ενώ οι νεότερες πληροφορίες κάνουν λόγο για ποσό που πλησιάζει τα 4 δισ.!) ενώ ακόμη δεν έχουν παρουσιάσει πρόγραμμα χρηματοδότησης, που θεωρείται απαραίτητο για την πρόοδο των συζητήσεων έως ότου καταλήξουν σε συμφωνία.
Πηγή: enikos.gr