Σε καθοδικό σπιράλ βρέθηκε, για τέταρτο συνεχές τρίμηνο, η παγκόσμια αγορά των tablets, με τις πωλήσεις να υποχωρούν την περίοδο Ιουνίου – Σεπτεμβρίου κατά 12,6%, σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα και να κατέρχονται στα 48,7 εκατ. τεμάχια. Η συνεχιζόμενη πτώση της αγοράς είναι ενδεικτική της μεταβατικής φάσης στην οποία βρίσκεται η προϊοντική κατηγορία των tablets.
Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος, οι οποίες σχετίζονται τόσο με το διογκούμενο ανταγωνισμό από έτερες συσκευές, όσο και με την έλλειψη καινοτομίας από πλευράς κατασκευαστών και με τη “ανομβρία” νέων μοντέλων, αποτυπώνονται και στα μεγέθη του 3ου τριμήνου.
Επιπλέον, ο μεγαλύτερος κύκλος ζωής των συσκευών και κυρίως, ο ανταγωνισμός από εναλλακτικές συσκευές, όπως τα smartphones με μεγάλη οθόνη και τα πολύ λεπτά και ελαφριά laptops, είναι από τους βασικούς παράγοντες, που στριμώχνουν την αγορά των tablets στα σχοινιά. Σύμφωνα, άλλωστε, με όσα αναφέρει η IDC, οι καταναλωτές, πλέον, κρατούν μια συσκευή tablet για περισσότερα από τέσσερα χρόνια.
Όπως σχολιάζουν οι αναλυτές της IDC, σε σχετικό report για την παγκόσμια αγορά tablet κατά το 3ο τρίμηνο του 2015, καθώς οι ώριμες αγορές της Βόρειας Αμερικής, της Δυτικής Ευρώπης και της Ασίας/Ειρηνικού μετρούν, ήδη, περισσότερα από 100 εκατ. συσκευές tablets έκαστη, τα περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης της κατηγορίας είναι στενά.
Υπό αυτά τα δεδομένα, οι αναλυτές της εταιρείας υπογραμμίζουν μεν ότι τα tablets έχουν σίγουρα μία θέση στην αγορά των συσκευών, προσθέτουν, ωστόσο, ότι αυξανόμενος ανταγωνισμός από τα smartphones, τόσο σε επίπεδο μεγέθους οθόνης όσο και χαρακτηριστικών, καθιστά αυτή τη θέση όλο και πιο ασαφή.
Οι κατασκευαστές
Έτερο χαρακτηριστικό στοιχείο της παγκόσμιας αγοράς των tablets – και το 3ο τρίμηνο – ήταν η αποδυνάμωση των δύο ηγετών του κλάδου, της Apple και της Samsung, οι οποίες είδαν τα μερίδια αγοράς τους να περιορίζονται. Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της IDC, η Apple διατήρησε την πρώτη θέση, αν και όπως σχολιάζει η εταιρεία “οι εποχές που το iPad θεωρούνταν το απόλυτο tablet έχουν μάλλον περάσει”. Πάντως, οι αναλυτές σημειώνουν ότι η επικείμενη έλευση του iPad Pro δεν αποκλείεται να ταράξει τα νερά στον κλάδο, δίνοντας του νέα δυναμική. Η Apple διέθεσε στην παγκόσμια αγορά 9,9 εκατ. συσκευές έναντι 12,3 εκατ. την αντίστοιχη περσινή περίοδο (πτώση 19,7%), με το μερίδιο αγοράς της να διαμορφώνεται στο 20,3%.
Η κατέχουσα τη δεύτερη θέση στην παγκόσμια αγορά, Samsung, είδε τις πωλήσεις της να μειώνονται το εξεταζόμενο διάστημα κατά 17,1% και να διαμορφώνονται σε 8 εκατ. τεμάχια, ενώ το μερίδιο της εταιρείας μειώθηκε στο 16,5%.
Την τρίτη θέση υπερασπίστηκε η Lenovo, διατηρώντας τη θέση της στην παγκόσμια κατάταξη κατά το 3ο τρίμηνο του 2015. Το καθοδικό ρεύμα της αγοράς, πάντως, επηρέασε και την κινεζική επιχείρηση, η οποία κατάφερε να διατηρήσει σταθερές τις πωλήσεις της (ενισχύθηκαν οριακά κατά 0,9%), επίδοση, η οποία απέχει, ωστόσο, από τους πολύ καλούς ρυθμούς των προηγούμενων τριμήνων.
Η Asus, η οποία κατέγραψε πτώση πωλήσεων και μάλιστα, κατά το ποσοστό του 43,4%, κατέλαβε την τέταρτη θέση της διεθνούς κατάταξης για το 3ο τρίμηνο του 2015. Τέλος, η κινεζική Huawei κατάφερε να ενισχύσει τις πωλήσεις της κατά το εντυπωσιακό 147,9%, συμπληρώνοντας την πεντάδα με τους κορυφαίους κατασκευαστές tablet για την περίοδο Ιουνίου – Σεπτεμβρίου 2015.
Top 5 Κατασκευαστών Tablet, Πωλήσεις, Μερίδιο Αγοράς και Αύξηση, 3ο τρίμηνο 2015, Προκαταρτικά Αποτελέσματα (πωλήσεις σε εκατ.)
Πηγή: ΣΕΠΕ, IDC Worldwide Quarterly Tablet Tracker (Οκτώβριος 2015)