Τις δικές τους εξηγήσεις για τη σύνθεση του Εθνικού Ραδιοτηλεοπτικού
Συμβουλίου έδωσαν κυβερνητικές πηγές, επικαλούμενες τις προβλέψεις του
Συντάγματος. Συγκεκριμένα, το
non paper του Μαξίμου αναφέρει:
Ειδικότερα, η υπ’ αριθμ. 234-669/25-9-2015 γνωμοδότηση του Νομικού
Συμβουλίου του Κράτους, ύστερα από ερώτηση του Υπουργού Επικρατείας, είναι
σαφής: η αντικατάσταση των μελών του ΕΣΡ «πρέπει να πραγματοποιηθεί μέχρι
16-10-2015, οπότε εκπνέει η ταχθείσα για την διενέργειά της εξάμηνη προθεσμία,
η οποία, ως προαναφέρθηκε, άρχισε την 15-4-2015.
Σε περίπτωση απράκτου αυτής της προθεσμίας το ΕΣΡ δεν θα έχει νόμιμη
συγκρότηση».
Ειδικά για την περίπτωση του ΕΣΡ, η ολομέλεια του ΣτΕ έχει κρίνει (με
την υπ’ αριθμ. 3515/2013 απόφασή της) ότι, μετά την πάροδο εύλογου χρόνου, το
Σύνταγμα δεν ανέχεται την παράταση της θητείας των μελών της ανεξάρτητης αρχής.
Συγκεκριμένα, έκρινε ανίσχυρη τη ρύθμιση που επιτρέπει την αυτοδίκαιη παράταση
της θητείας των μελών του ΕΣΡ για μια ακόμη τετραετία.
Μάλιστα, επανειλημμένως το ΣτΕ ακύρωσε πρόστιμα που επέβαλε το ΕΣΡ σε
τηλεοπτικούς σταθμούς, ακριβώς λόγω της μη νόμιμης σύνθεσής του. [Ενδεικτικές
αποφάσεις ακύρωσης προστίμων από το ΣτΕ: 238/2012, 1044/2012, 2977/2012,
4070/2012, 3513/2013, 4164/2013, 4165/2013, 4166/2013, 4172/2014, 899/2015].
Μετά από όλες αυτές τις τόσο ξεκάθαρες τοποθετήσεις του ΝΣΚ και του
ΣτΕ, υπάρχει και η παραμικρή αμφιβολία ότι, σε περίπτωση που προχωρούσε η
αδειοδότηση με την προηγούμενη, παράνομη σύνθεση του ΕΣΡ, οι άδειες θα ήταν
αδύνατο να σταθούν έστω και μία μέρα στα δικαστήρια;