Βυθισμένες στα ελλείμματα θα συνεχίσουν να λειτουργούν οι ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) και οι ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) και το 2017, σύμφωνα με τους προϋπολογισμούς τους, που εγκρίθηκαν ύστερα από ολιγοήμερη καθυστέρηση.
Οι αισιόδοξες –όπως πάντα– προβλέψεις του προϋπολογισμού των συγκοινωνιακών εταιρειών θέλουν και τις δύο εταιρείες να ξοδεύουν περισσότερα από όσα εισπράττουν.
Παρά το γεγονός ότι προς το τέλος του έτους αναμένεται η πλήρης λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, το οποίο εκτιμάται ότι θα εξαλείψει σε μεγάλο βαθμό μία από τις βαθύτερες πληγές των συγκοινωνιακών φορέων, που είναι η εισιτηριοδιαφυγή, δεν αναμένεται να αντιστρέψει την ελλειμματική εικόνα των οικονομικών τους.
Αναλυτικά το συνολικό έλλειμμα και για τις δύο εταιρείες έχει προϋπολογιστεί να φθάσει τα 58,2 εκατ. ευρώ για το τρέχον έτος, πρόβλεψη που θεωρείται ωστόσο αρκετά αισιόδοξη.
Σημειώνεται ότι στην πλειονότητα των περιπτώσεων τα μεγέθη που προβλέπονται στους προϋπολογισμούς των συγκοινωνιακών εταιρειών αναθεωρούνται επί τα χείρω, με αποτέλεσμα να επανακαθορίζεται στην πορεία του έτους και το ύψος της κρατικής επιδότησης.
Φέτος, ωστόσο, δεν προβλέπεται κρατική επιχορήγηση για την ενίσχυση των συγκοινωνιακών φορέων, γεγονός το οποίο δεν αποκλείεται να υπονομεύσει ακόμη και τη βιωσιμότητά τους. Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι η μέχρι πρότινος κερδοφόρα και απαλλαγμένη από την ανάγκη κρατικής χρηματοδότησης εταιρεία ΣΤΑΣΥ (διαχειρίζεται μετρό, ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, τραμ) θα «κλείσει» με έλλειμμα 22,4 εκατ. ευρώ. Αντιστοίχως, οι ΟΣΥ πρόκειται να καταγράψουν ζημίες 35,8 εκατ. ευρώ το 2017.
Τα μεγέθη του προϋπολογισμού για το 2017 εγκρίθηκαν από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Γ. Χουλιαράκη και τον υπουργό Υποδομών Χρ. Σπίρτζη.
Σημειώνεται ότι ο προϋπολογισμός του 2016 προέβλεπε μεγαλύτερα ελλείμματα (συνολικά 77 εκατ. ευρώ και για τις δύο εταιρείες) από αυτά του 2017.
Οι ΣΤΑΣΥ προβλεπόταν να «κλείσουν» το 2016 με ζημίες 32,5 εκατ. ευρώ, οι οποίες θεωρούνται αρκετά υψηλές για την εν λόγω εταιρεία. Τα έσοδα της εταιρείας, στην απίθανη περίπτωση που δεν θα εμφανίσει αποκλίσεις από τον προϋπολογισμό, θα διαμορφωθούν στα 111,5 εκατ. ευρώ και τα έξοδά της θα ανεβούν στα 144 εκατ. ευρώ. Ζημίες ύψους 44,683 εκατ. ευρώ προβλεπόταν να εμφανίσουν οι ΟΣΥ, καθώς τα έξοδά τους θα διαμορφώνονταν στα 233 εκατ. ευρώ, ξεπερνώντας τις εισροές που αναμένονταν να φθάσουν μόλις τα 188,3 εκατ. ευρώ.
Ανάθεση μελέτης
Εν μέσω μάλιστα αυτών των εκτιμήσεων ο ΟΑΣΑ υπέγραψε την απόφαση ανάθεσης μελέτης, η οποία θα κοστίσει στην εταιρεία σχεδόν 75.000 ευρώ. Το οξύμωρο ωστόσο είναι ότι η μελέτη θα εξετάσει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του υφιστάμενου συστήματος κομίστρου (χάρτινο εισιτήριο), καθώς και την εισιτηριοδιαφυγή, κατά τους τελευταίους μήνες εφαρμογής του.
Την ίδια στιγμή, εξακολουθεί να εκκρεμεί η γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η οποία είχε θέσει βέτο στην αναγραφή του ΑΜΚΑ των κατόχων μαζικών προϊόντων (μηνιαίες – ετήσιες κάρτες απεριορίστων διαδρομών) πάνω στις νέες ηλεκτρονικές κάρτες.
Πηγή: Καθημερινή