Του Γιώργου Κ. Ανδρή
Το θέμα των «μαϊμού» εξαγωγών είχε γνωστοποιηθεί πριν από περίπου 2 χρόνια στο Υπουργείο Μεταφορών από την Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδος (ΕΔΟΕ) αλλά πλέον φαίνεται πως η κατάσταση έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο καθώς τα στελέχη του ΥΜΕ διαπίστωσαν πως από τις 75.000 εξαγωγές ΙΧ δεν έχουν περάσει τα ελληνικά σύνορα τα 55.000 αυτοκίνητα!
Ηδη τα στελέχη του Υπουργείου Μεταφορών εξετάζουν τρόπους διασφάλισης της διαδικασίας εξαγωγής αυτοκινήτων ώστε να μην μπορεί κάποιος με την συγκεκριμένη αιτιολογία να «διαγράφει» από τα ηλεκτρονικά αρχεία του υπουργείου αλλά και της εφορίας το αυτοκίνητό του χωρίς όμως να το έχει εξάγει…
Μάλιστα πρόσφατα πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με πληροφορίες του Enikonomia ευρεία σύσκεψη στελεχών από τα Υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών στην οποία συμμετείχαν και στελέχη από τα Τελωνεία και αποφασίστηκε να αλλάξει ο τρόπος διαγραφής των αυτοκινήτων που εξάγονται. Ειδικότερα εξετάζετε αν κάποιος ιδιώτης εξάγει το όχημά του σε άλλη χώρα εκείνο να διαγράφεται από τα μητρώα του Υπουργείου Μεταφορών αλλά και της εφορίας μόνο αν ο κάτοχος προσκομίσει την νέα άδεια κυκλοφορίας του οχήματος από το κράτος που έχει εξαχθεί.
Για τους εμπόρους αυτοκινήτων τα κυβερνητικά στελέχη εξετάζουν να αρκεί το τιμολόγιο πώλησης του αυτοκινήτου σε κάποια άλλη εμπορία ή ιδιώτη καταναλωτή άλλου κράτους ώστε να μην υπάρχουν καθυστερήσεις.
Σύμφωνα πάντως με την καταγγελία της ΕΔΟΕ οι «μαϊμού» εξαγωγές των αυτοκινήτων πραγματοποιούνται ώστε να διαγράφονται τα ΙΧ από τα μητρώα και κατόπιν οι ιδιοκτήτες τους να τα πωλούν σε μάντρες ανταλλακτικών ή να τα κυκλοφορούν παράνομα στους ελληνικούς δρόμους με πλαστά έγγραφα.
Το θέμα έχει κοινοποιήσει η Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδας (ΕΔΟΕ) στο Υπουργείο Μεταφορών από τα τέλη του 2012 ωστόσο κανείς δεν έχει επιληφθεί του θέματος ώστε τουλάχιστον να περιοριστεί το φαινόμενο.
Ειδικότερα η επιστολή της ΕΔΟΕ προς το Υπουργείο Μεταφορών αναφέρει μεταξύ άλλων πως: «Κατά τη διάρκεια των 2 τελευταίων ετών έχει παρατηρηθεί μια μεγάλη αύξηση των αιτήσεων διαγραφής οχήματος λόγω εξαγωγής όπως προκύπτει από τα ετήσια στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών. Δυστυχώς αλλά αποτελεί κοινή διαπίστωση, τόσο των εταιρειών/διαλυτηρίων του δικτύου της ΕΔΟΕ όσο και στελεχών των Νομαρχιακών Διευθύνσεων Μεταφορών, ότι ένα μεγάλο μέρος αυτών των οχημάτων δεν εξάγεται. Πολλά από αυτά, αφού διαγραφούν, πωλούνται σε παράνομες μάντρες. Από εκεί και μετά από διάλυσή τους μέρη εξ αυτών προωθούνται στην «μαύρη αγορά» μεταχειρισμένων ανταλλακτικών.».
Οι επιπτώσεις των «εικονικών» εξαγωγών είναι πολλές καθώς διαλύονται αυτοκίνητα σε παράνομες μάντρες προκαλώντας περιβαλλοντική επιβάρυνση. Πωλούνται ανταλλακτικά χωρίς να αποδίδονται οι προβλεπόμενοι φόροι ενώ παράλληλα αποδίδονται από την χώρα μας λανθασμένα στοιχεία στην Eurostat όσον αφορά τις εξαγωγές των οχημάτων και τον αριθμό των ανακυκλώμενων οχημάτων.
Μάλιστα τις περιπτώσεις που έχει καταγγείλει η ΕΔΟΕ στο υπουργείο Μεταφορών οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων που τα έχουν «εξάγει» ζητούν να μέσω της διαγραφής του οχήματός τους στα κέντρα ανακύκλωσης της ΕΔΟΕ να χρησιμοποιήσουν τα κίνητρα για την αντικατάσταση αυτοκινήτων παλαιάς τεχνολογίας που δεν είναι άλλο από το γνωστό όφελος της απόσυρσης…
Ειδικότερα αυτοκίνητο που φαίνεται ότι έχει καταθέσει σε Διεύθυνση Μεταφορών την άδεια και τις πινακίδες κυκλοφορίας για εξαγωγή στις 27/8/2012 εμφανίζεται στις 3/9/2012 να «αποσύρεται» σε κάποιο κέντρο ανακύκλωσης της ΕΔΟΕ ζητώντας ο ιδιοκτήτης του και το όφελος της απόσυρσης!
Και στον δρόμο…
Πέραν της διάστασης που έχει εντοπιστεί από την ΕΔΟΕ για τις «μαϊμού» εξαγωγές πληροφορίες κάνουν λόγο και για επανατοποθέτηση στην κυκλοφορία των οχημάτων που έχουν διαγραφεί εξαιτίας εξαγωγής τους με πλαστές άδειες και πινακίδες κυκλοφορίας.
Παράλληλα σε κάποιες άλλες περιπτώσεις τα οχήματα που φαίνεται ότι έχουν εξαχθεί «αντικαθιστούν» τρακαρισμένα ίδια μοντέλα που δεν συμφέρει η επισκευή τους αντικαθιστώντας απλώς τα ταμπελάκια του αριθμού πλαισίου στο αμάξωμα ενώ σε δύσκολες περιπτώσεις επιστρατεύεται η τεχνολογία λέιζερ ώστε να γραφτούν και πάλι οι αριθμού πλαισίου που βρίσκονται στο αμάξωμα και ειδικότερα στους θόλους του αμαξώματος κάποιων μοντέλων!
Στέρεψε η αγορά…
Η πλήρης απαξίωση των αυτοκινήτων κυρίως με κινητήρες από 1.800 κ.εκ. και άνω λόγω του κόστους χρήσης, των τεκμηρίων αλλά και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης (από 2 λίτρα και άνω) ανάγκασε πολλούς ιδιοκτήτες να τα πουλήσουν σε ξένες αγορές ώστε να εισπράξουν λίγες χιλιάδες ευρώ καθώς στην Ελλάδα δεν έχουν κανένα απολύτως εμπορικό ενδιαφέρον.
Η μαζική φυγή των συγκεκριμένων αυτοκινήτων αύξηση ραγδαία τη ζήτηση σε μικρά και φθηνά αυτοκίνητα που όμως αποτελούν είδος προς εξαφάνιση στην ελληνική αγορά.
Το μέλος του δ.σ. του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος κ. Ευριπίδης Κωνσταντινίδης αναφέρει μεταξύ άλλων στο Enikonomia πως: «Η εγχώρια αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων έχει κυριολεκτικά στερέψει καθώς οι τράπεζες, οι εταιρείες χρονομίσθωσης και όποια άλλη πηγή είχαμε ξεμένει σιγά-σιγά από αυτοκίνητα όπως επίσης και τα αυτοκίνητα των ιδιωτών που πωλούνται. Μοναδική λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η αγορά των μεταχειρισμένων ΙΧ είναι η μείωση του Τέλους Ταξινόμησης στα εισαγόμενα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro4 ώστε να εισαχθούν φθηνά και ασφαλή αυτοκίνητα στην Ελλάδα σε τιμές προσιτές για τους Ελληνες καταναλωτές. Παράλληλα αν επιτευχθεί κάτι τέτοιο θα σταματήσουν να μπαίνουν λουκέτο στον κλάδο ενώ παράλληλα θα δημιουργηθούν πολλές νέες θέσεις εργασίας και θα τονωθούν τα δημοσιονομικά έσοδα.».
Πάντως χαρακτηριστικό παράδειγμα της απόγνωσης στην οποία βρίσκονται οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων κυρίως μεγάλου κυβισμού αποτελεί το γεγονός που πρόσφατα καταγράφηκε σε κάποιο κέντρο ανακύκλωσης της ΕΔΟΕ βάσει του οποίου κάτοχος υπερπολυτελούς τετρακίνητου μοντέλου ήθελε να το αποσύρει για να γλιτώσει από αυτό όπως χαρακτηριστικά ανέφερε. Ο ιδιοκτήτης της μονάδας μόλις έμαθε τι επιθυμούσε να κάνει ο κάτοχος του ΙΧ του αντιπρότεινε να το αγοράσει έναντι 500 ευρώ! Τελικά το πολυτελές όχημα δεν οδηγήθηκε προς καταστροφή αλλά «σώθηκε» από τον τολμηρό ιδιοκτήτη της μονάδας ανακύκλωσης που καλείται τώρα να καλύψει το τσουχτερό τεκμήριο του πολυτελούς αυτοκινήτου αλλά και να καταβάλλει το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης που επιβάλλεται σε ένα αυτοκίνητο αξίας… 500 ευρώ!