Ο αγωγός ΤΑΡ δεν αποδίδει ιδιαίτερα οφέλη για την Ελλάδα, δήλωσε σήμερα ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτης Λαφαζάνης τονίζοντας ότι ο συντελεστής φορολογίας της Κοινοπραξίας κατασκευής του έργου είναι 4%.
“Δεν μπορεί να λέμε ότι περνάει ο αγωγός, βγάζουν κέρδη οι εταιρίες και δεν μένει τίποτα, ή μένουν ελάχιστα, στη χώρα”, είπε ο υπουργός, απαντώντας σε ερωτήσεις στο πλαίσιο ενεργειακού συνεδρίου.
“Βεβαίως είναι σημαντική η γεωπολιτική αναβάθμιση από τη διέλευση των αγωγών αλλά είναι εύλογο να έχουμε και οικονομική στήριξη ιδιαίτερα σε αυτήν την περίοδο κρίσης”.
Ο κ. Λαφαζάνης επανέλαβε ότι γίνονται διαπραγματεύσεις με την Κοινοπραξία, οι οποίες “είναι δύσκολες καθώς οι συμβάσεις έχουν κλείσει”, ωστόσο όπως είπε παρά τις δυσκολίες και τις αντιστάσεις αν δίνει κανείς τη μάχη με επιμονή και εύλογα αιτήματα μπορεί να πετύχει κάτι θετικό. Η διαπραγμάτευση αφορά τις τιμές με τις οποίες αποζημιώνονται οι αγρότες για τη γη που δεσμεύεται για τη διέλευση του αγωγού, αλλαγές στη χάραξη ώστε να μη δεσμεύεται γη υψηλής παραγωγικότητας και αντισταθμιστικά οφέλη για το Δημόσιο και τις τοπικές κοινωνίες.
Τόνισε, δε, ότι δεν επιτρέπεται από το Κοινοτικό δίκαιο η είσπραξη τελών διέλευσης από τον αγωγό ενώ η Τουρκία, όπως είπε, εισπράττει. Διαφορετική είναι η περίπτωση του αγωγού μεταφοράς ρωσικού φυσικού αερίου στον οποίο, όπως είπε ο υπουργός, το Δημόσιο θα συμμετέχει με 50%, θα έχει έσοδα και ευνοϊκές τιμές φυσικού αερίου.
Στο πλαίσιο της ίδιας εκδήλωσης ο υπουργός ΠΑΠΕΝ ανέφερε μεταξύ άλλων:
-“Η συνεργασία με την Κύπρο ειδικά στον τομέα των ερευνών υδρογονανθράκων είναι κρίσιμη λόγω και των ειδικών δυσκολιών στη χάραξη των θαλάσσιων συνόρων εξαιτίας των παράλογων και απαράδεκτων απαιτήσεων της Τουρκίας.
Η ανάπτυξη διασυνδέσεων μεταξύ των δυο χωρών βοηθούν να βελτιωθεί το κλίμα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας και ο ρωσικός παράγοντας θα βοηθήσει καθώς ο αγωγός θα περνά από τις δύο χώρες και η Ρωσία θα θέλει ασφαλώς να υπάρχει σταθερότητα και ειρήνη στην περιοχή.
Ο αγωγός λοιπόν είναι βοηθητικός για την ειρήνη, τις καλές σχέσεις και την μείωση αν όχι εξαφάνιση των παράλογων και απαράδεκτων απαιτήσεων της Τουρκίας”.
-“Στρατηγική της κυβέρνησης είναι η μείωση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας. Τα τιμολόγια είναι πανύψηλα και δυσβάστακτο βάρος για επιχειρήσεις και νοικοκυριά, ιδιαίτερα τα φτωχά.
Δεν είναι ώρα για εύκολες εξαγγελίες αλλά το μελετάμε και προσπαθούμε να σχεδιάσουμε τρόπους μείωσης των τιμών. Η διασύνδεση των νησιών θα συμβάλει στη μείωση των τιμών καθώς θα περιορίσει την επιβάρυνση για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας.
Οι λογαριασμοί επιβαρύνονται με τέλη ΥΚΩ, ΕΤΜΕΑΡ, δημοτικά τέλη κλπ. Δεν είναι ευχάριστη η κατάσταση, το ρεύμα επιβαρύνεται με βάρη που δεν του αναλογούν αλλά τα πράγματα είναι δύσκολο να αλλάξουν σε αυτή τη φάση”.
-“Η κυβέρνηση είναι ανοιχτή σε ιδιωτικές επενδύσεις για την εκμετάλλευση λιγνιτωρυχείων και την κατασκευή λιγνιτικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής ωστόσο στους διαγωνισμούς για να υπάρχουν ίσοι όροι ανταγωνισμού θα συμμετάσχει και η ΔΕΗ”.
Παρακολουθήστε όλες τις εξελίξεις από το Liveblog του Enikonomia.gr