Μεγάλη μετατόπιση για τις ευρωπαϊκές οικογενειακές επιχειρήσεις προς την ανάπτυξη εκτός Ε.Ε. και την πρόσβαση σε νέες πηγές κεφαλαίων για τη χρηματοδότηση επενδύσεων
Τάσεις των ευρωπαϊκών οικογενειακών επιχειρήσεων: Μοντέρνοι καιροί;
Οι ευρωπαϊκές οικογενειακές επιχειρήσεις επιδεικνύουν αυξημένη εμπιστοσύνη στο μέλλον, θετικές επιδόσεις και μια σαφή επιθυμία και ικανότητα για προσαρμογή στις νέες τάσεις της αγοράς σε αντίθεση με τη συντηρητική εικόνα
Οι οικογενειακές επιχειρήσεις έχει αποδειχθεί ότι είναι όχι μόνο επιτυχημένες αλλά και ευέλικτες. Η σημασία τους για την οικονομία είναι προφανής. Ας ρίξουμε μια ματιά στην Ευρώπη, όπου 14 εκατομμύρια οικογενειακών επιχειρήσεων παρέχουν πάνω από 60 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στον ιδιωτικό τομέα (πηγή: European Family Businesses). Στις διάφορες χώρες, αντιπροσωπεύουν μεταξύ 55% και 90% όλων των εταιρειών (πηγή: European Family Businesses) και είναι παρούσες σε επιχειρηματικές δραστηριότητες όλων των μεγεθών, από μικρά καταστήματα έως μεγάλες εταιρείες.
Πολλές οικογενειακές επιχειρήσεις είναι όλο και πιο υπερήφανες που είναι «οικογενειακές» εταιρείες και επιδιώκουν να επιδείξουν τη μοναδική συνταγή τους για συνεχή ανάπτυξη και επιτυχία: αξιοποίηση των «οικογενειακών» πλεονεκτημάτων με παράλληλη προσαρμογή στη νέα και διαρκώς μεταβαλλόμενη αγορά. Οι ευρωπαϊκές οικογενειακές επιχειρήσεις θα αναπτυχθούν, θα υποστούν στρατηγικές αλλαγές και θα αξιοποιήσουν ευκαιρίες εκτός Ευρώπης, ενώ αυξάνουν ολοένα και περισσότερο τον επαγγελματισμό τους βελτιώνοντας τη διαχείρισή τους και προσλαμβάνοντας εξωτερικά ταλέντα. Και ενώ έρχονται αντιμέτωπες με έναν πλήθος σημαντικών προκλήσεων, αποδεικνύουν την ικανότητά τους για προσαρμογή και λήψη γρήγορων αποφάσεων προκειμένου να διασφαλίσουν ένα λαμπρό μέλλον για την οικογένεια και την επιχείρηση.
75% των ευρωπαϊκών οικογενειακών επιχειρήσεων αισθάνονται αισιοδοξία για το μέλλον της επιχείρησης
Παρ’ ότι η συνολική οικονομία της Ε.Ε. μπορεί να φαίνεται αδύναμη και ασταθής, οι ευρωπαϊκές οικογενειακές επιχειρήσεις επιδεικνύουν αυξανόμενη εμπιστοσύνη και σταθερή ανάπτυξη. Περίπου το μισό των ερωτηθέντων στην πρόσφατη έρευνα της KPMG (58%) δηλώνουν αύξηση του κύκλου εργασιών κατά τους τελευταίους έξι μήνες και το 46% – νέες προσλήψεις. Με έκδηλη αυτοπεποίθηση, τα τρία τέταρτα (75%) των οικογενειακών επιχειρήσεων που ρωτήθηκαν σχεδιάζουν μελλοντική ανάπτυξη και νέες επενδύσεις το επόμενο έτος.
Οι ευρωπαϊκές οικογενειακές επιχειρήσεις αξιοποιούν τις παγκόσμιες οικονομικές ευκαιρίες
Οι ευρωπαϊκές οικογενειακές επιχειρήσεις θέτουν υπό αμφισβήτηση την κοινή πεποίθηση ότι είναι λιγότερο διατεθειμένες να αναπτυχθούν παγκοσμίως και αυξάνουν με γρήγορους ρυθμούς τις δραστηριότητές τους στο εξωτερικό: 74% των εταιρειών που ρωτήθηκαν δραστηριοποιούνται ήδη πέρα από τα εθνικά σύνορά τους, σε σύγκριση με 60% πριν από δύο χρόνια.
Επιπλέον, περίπου το ένα τέταρτο (23%) σχεδιάζουν να επενδύσουν περαιτέρω στην ανάπτυξη στο εξωτερικό και δηλώνουν τη στροφή/εξαγωγή σε νέες αγορές μεταξύ των κορυφαίων επιχειρηματικών προτεραιοτήτων τους για τα επόμενα δύο χρόνια.
Παρά την κοινή παρανόηση, οι οικογενειακές επιχειρήσεις είναι ανοιχτές σε νέες πηγές χρηματοδότησης και είναι έτοιμες να προσφέρουν μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας στο σωστό επενδυτή
Ο σωστός επενδυτής είναι κυρίως ένας επενδυτής με παρόμοια διάθεση για επιχειρηματικούς κινδύνους και αποδόσεις, καθώς και παρόμοιες αξίες και κατανόηση της φύσης της οικογενειακής επιχείρησης. Άτομα υψηλής καθαρής αξίας έχει αποδειχθεί ότι αποτελούν τον «σωστό επενδυτή» αυτού του είδους. 42% των οικογενειακών επιχειρήσεων έχουν προηγουμένως λάβει άμεση επένδυση από άτομα υψηλής καθαρής αξίας και 92% από αυτές θεωρούν την εμπειρία ως θετική.
Άλλες βασικές διαπιστώσεις της αναφοράς περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:
· Οι ευρωπαϊκές οικογενειακές επιχειρήσεις επιδεικνύουν μια ισχυρή ικανότητα προσαρμογής στο περιβάλλον τους και είναι έτοιμες να παίρνουν γρήγορες στρατηγικές αποφάσεις: 41% των ερωτηθέντων σχεδιάζουν να αναλάβουν μια στρατηγική αλλαγή στην επιχείρησή τους κατά τους επόμενους δώδεκα μήνες. Οι κύριες επιλογές αυτής της ομάδας είναι η μεταβίβαση της διοίκησης της εταιρείας στην επόμενη γενιά (26%) ή η πώληση της επιχείρησης (21%), και τα δύο από τα οποία συνεπάγονται μια δραστική αλλαγή στο στυλ διοίκησης και ιδιοκτησίας της εταιρείας.
· Στην προσπάθειά τους για περαιτέρω ανάπτυξη, πολλοί ιδιοκτήτες ευρωπαϊκών οικογενειακών επιχειρήσεων λαμβάνουν μέτρα για να επιτύχουν υψηλότερο επαγγελματισμό εντός των εταιρειών τους: βελτιώνουν τις δομές διαχείρισης και προσλαμβάνουν εξωτερικά ταλέντα. 88% αυτών έχουν ήδη θέσει σε εφαρμογή ορισμένους επίσημους μηχανισμούς διαχείρισης, ενώ το 76% έχουν ήδη ενσωματώσει διευθυντικές θέσεις εκτός της οικογένειας.
· Οι οικογενειακές επιχειρήσεις επεκτείνουν φιλανθρωπικές δραστηριότητες: 34% των ερωτηθέντων θεωρούν τους εαυτούς τους σημαντικούς για την επιχείρησή τους, σε σύγκριση με 18% πριν από δύο χρόνια. Οι οικογενειακές επιχειρήσεις εξακολουθούν να παραμένουν κρυφοί «ήρωες»: οι φιλανθρωπικές δραστηριότητές τους είναι συχνά τοπικές και όχι ευρύτερα γνωστές.
Ενώ οι οικογενειακές επιχειρήσεις δείχνουν υψηλές δυνατότητες και επιθυμία για μελλοντική ανάπτυξη, υπάρχει ένας αριθμός σημαντικών προκλήσεων που θα μπορούσαν να δυσχεράνουν την επιτυχία τους. Οι πιο κρίσιμες ανησυχίες αφορούν τον ανταγωνισμό, την πρόσληψη και διατήρηση ταλέντων και τη μείωση της κερδοφορίας. Επιπλέον, το μέγεθος της επιχείρησης επηρεάζει την ικανότητα της εταιρείας για ανάπτυξη και ανταγωνισμό. Ορισμένες φορές αυτές οι προκλήσεις απαιτούν από τους ιδιοκτήτες των εταιρειών να λαμβάνουν δύσκολες αποφάσεις για το μέλλον της επιχείρησής τους.
«Η αγορά των οικογενειακών επιχειρήσεων αλλάζει με γρήγορους ρυθμούς. Οι εταιρείες βγαίνουν στο προσκήνιο προβάλλοντας ολοένα και περισσότερο το ‘είμαστε οικογενειακή επιχείρηση’. Με ευχαρίστηση διαπιστώνουμε ότι αναπτύσσονται και επιδεικνύουν μια ισχυρή επιθυμία και ικανότητα για περαιτέρω ανάπτυξη και επιτυχία. Αλλά οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες είναι ανησυχητικές και, εάν δεν αντιμετωπιστούν με έγκαιρο τρόπο, μπορεί να έχουν επιζήμιες επιπτώσεις στη μελλοντική επιτυχία τους», δηλώνει ο Christophe Bernard, Παγκόσμιος Επικεφαλής Οικογενειακών Επιχειρήσεων της KPMG. «Οι οικογενειακές επιχειρήσεις δεν αποτελούν μόνο τη ραχοκοκαλιά των οικονομιών πολλών χωρών σήμερα, αλλά μπορεί να αποτελούν επίσης το μέλλον τους. Υπό την προϋπόθεση ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις μαθαίνουν να κινούνται γρήγορα στις προκλήσεις που συναντούν, το μέλλον τους σίγουρα φαίνεται λαμπρό».