Διπλασιάσθηκαν μέσα σε 15μέρες
οι online καταναλωτές του
ηλεκτρονικού εμπορίου ενόψει της κρίσης του κορονοϊού.
Όπως προκύπτει από σχετικά
στοιχεία του ΙΕΛΚΑ και του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (Elturn) του Οικονομικού
Πανεπιστημίου Αθηνών, οι online αγοραστές από
21% του πληθυσμού που ήταν στο τέλος του 2019, κατά τη δεύτερη εβδομάδα των μέτρων
περιορισμού της κίνησης ανήλθαν σε 33% ( αύξηση
57%) και μια εβδομάδα μετά σε 44%
( αύξηση 109%).
Το αξιοπερίεργο είναι όπως αναφέρουν οι συντελεστές της έρευνας
στην εφημερίδα Καθημερινή, ότι τα σούπερ μάρκετ εμφανίστηκαν λιγότερο
προετοιμασμένοι για αυτήν την τεράστια αλλαγή. Αντιθέτως μεγαλύτερη ετοιμότητα έδειξαν
τα τοπικά καταστήματα (κρεοπωλεία, οπωροπωλεία) όπως φαίνεται
από την ικανοποίηση που εξέφρασαν οι καταναλωτές.
Η έρευνα των ΙΕΛΚΑ –Elturn πραγματοποιήθηκε
κυλιόμενα, τις ημέρες 25 έως 27 Μαρτίου, δεύτερη εβδομάδα ισχύος των περιοριστικών μέτρων και 1 έως 3 Απριλίου, Τρίτη κατά σειράν εβδομάδα ισχύος των μέτρων.Στην έρευνα συμμετείχαν 1,000 καταναλωτές πανελλαδικά οι οποίοι
επέδειξαν ότι σε σχέση με πέρυσι
υπερδιπλασιάστηκε η τάση
αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα και από 21% που
ήταν πέρυσι, στις αρχές Απριλίου εκτοξεύθηκε
στο 44%.Ο διπλασιασμός αυτός ,όπως επισημαίνει
ο καθηγητής του Οικονομικού
Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργος
Δουκίδης, δεν σημαίνει διπλασιασμό της δαπάνης καθώς οι online πωλήσεις άλλων
αγαθών μειώθηκαν και σε ορισμένες
περιπτώσεις (π.χ ρουχισμός) η μείωση
αυτή ήταν σημαντική. Ο κ. Δουκίδης
χαρακτηρίζει ως προς τις αξίες,
πιο ρεαλιστική προσέγγιση εκείνη της εταιρείας Skroutz η οποία κάνει
λόγο για αύξηση των πωλήσεων κατά 41%.
Αντίστοιχη πορεία σημειώθηκαν και στην ηλεκτρονική υπηρεσία
παράδοσης έτοιμου φαγητού που
ανήλθε από 13% στο 25% του πληθυσμού, ενώ το ποσοστό εκείνων που παρήγγειλαν από ηλεκτρονικά σούπερ
μάρκετ ανέβηκε κατά 8 φορές. Από 1% του πληθυσμού που ήταν στο τέλος του 2019,
αρχές Απριλίου ανήλθε σε 8%.Παράλληλα αυξήθηκαν κατακόρυφα και οι αγορές τροφίμων
από απόσταση, αφού το 10% των πολιτών
έχει παραγγείλει τηλεφωνικά
από συνοικιακό κρεοπωλείο/οπωροπωλείο
και το 5% αντίστοιχα από κοντινό
/συνοικιακό κατάστημα σούπερ μάρκετ
.Τα στοιχεία δείχνουν ακόμη ότι τα σούπερ μάρκετ δεν ήταν έτοιμα να ανταποκριθούν
σε αυτή τη την υπέρμετρη ζήτηση.Αυτό
φάνηκε τόσο στους μεγάλους χρόνους
παράδοσης όσο και στις απόψεις των καταναλωτών.
Η πλειονότητα των
καταναλωτών που έχουν αξιοποιήσει το
ηλεκτρονικό εμπόριο τις τελευταίες 10
ημέρες φαίνεται να είναι γενικά ικανοποιημένη από τα ηλεκτρονικά καταστήματα
(66%) και το online fast food delivery (65%), ενώ στα σούπερ
μάρκετ η ικανοποίηση αυτή υποχωρεί στο 35%.
Ο χαμηλός βαθμός ικανοποίησης των
καταναλωτών από τα σούπερ μάρκετ απορρέει
κυρίως από τους χρόνους παράδοσης. Μόλις
1 στους 5 online καταναλωτές αξιολογεί θετικά τον χρόνο παράδοσης των προϊόντων
μια 1 στους 3 τη διαθεσιμότητα
των προϊόντων.
Το σίγουρο είναι ότι όπως τα capital controls το 2015 πολλαπλασίασαν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, η κρίση του κορονοϊού θα μεγεθύνει το ηλεκτρονικό εμπόριο .Σχεδόν το 50%
των καταναλωτών της έρευνας σημειώνει ότι θα συνεχίσει
τις νέες συνήθειες του και όταν ξεπεραστεί
η κρίση.
Με πληροφορίες από την εφημερίδα “Καθημερινή”