Με αφορμή την Εβδομάδα Ηλεκτρονικού Εμπορίου που θα διαρκέσει έως την 7η Δεκεμβρίου 2016, η Αναπληρώτρια Συνήγορος Καταναλωτή και διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας, Αθηνά Κοντογιάννη έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης του καταναλωτή σε ό,τι αφορά τη διευθέτηση των προβλημάτων που μπορεί να ανακύψουν από τις ηλεκτρονικές συναλλαγές έχει τεθεί στην υπηρεσία προμηθευτών και καταναλωτών μια νέα μορφή εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών, η ηλεκτρονική επίλυση (ODR).
Άρα όταν ψωνίζουμε ηλεκτρονικά, μπορούμε να λύνουμε και τις διαφορές που προκύπτουν, εγχώριες ή διασυνοριακές, επίσης ηλεκτρονικά. Και αυτό γίνεται με απλές, αξιόπιστες και σύντομες διαδικασίες, μέσα από τη διαδικτυακή πλατφόρμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία λειτουργεί ενιαία για όλη την ΕΕ, καθώς και για τη Νορβηγία και την Ισλανδία.
Για κάθε σχετική πληροφορία και υποστήριξη καταναλωτές και προμηθευτές μπορούν να απευθύνονται στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας που έχει ορισθεί σημείο επαφής για το νέο αυτό εργαλείο(https://www.eccgreece.gr/el/online-dispute-resolution/).
Η Ανεξάρτητη Αρχή Συνήγορος του Καταναλωτή έχει ήδη επιλύσει ηλεκτρονικά, χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση για τα μέρη, 11 υποθέσεις, εκ των οποίων οι δύο διασυνοριακές. Θυμίζουμε στα ηλεκτρονικά καταστήματα και τις ενώσεις τους τις υποχρεώσεις που υπέχουν, από τις 15 Φεβρουαρίου 2016, με βάση το νέο θεσμικό πλαίσιο (Οδηγία 2013/11/ΕΕ για την εναλλακτική επίλυση των καταναλωτικών διαφορών, Κανονισμός524/2013 για την ηλεκτρονική επίλυση των καταναλωτικών διαφορών), να παρέχουν, μέσα από τις ιστοσελίδες τους, α) ηλεκτρονικό σύνδεσμο προς την πλατφόρμα Ηλεκτρονικής Επίλυσης Διαφορών (https://webgate.ec.europa.eu/odr), για ενημέρωση των καταναλωτών που συναλλάσσονται μαζί τους, καθώς β) και τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου τους, ώστε να τους διαβιβάζονται από την ευρωπαϊκή πλατφόρμα τυχόν καταγγελίες καταναλωτών και να υπάρχει επικοινωνία κατά τη σχετική διαδικασία.
Η συγκεκριμένη υποχρέωση καταλαμβάνει κάθε ηλεκτρονικό κατάστημα, ασχέτως, δηλαδή, εάν αυτό έχει αναλάβει δέσμευση ή υποχρέωση να χρησιμοποιήσει φορέα/φορείς Εξωδικαστικής Επίλυσης Διαφορών, με την επισήμανση όμως ότι, εφόσον έχει αναλάβει τέτοια δέσμευση, οφείλει να καθιστά, επιπλέον, γνωστή τη δυνατότητα επίλυσης των καταναλωτικών διαφορών μέσω της πλατφόρμας και παρέχει τη σχετική ενημέρωση στους καταναλωτές, κατά περίπτωση, μέσω e-mail ή μέσω των ΓΟΣ Αλλά και οι προμηθευτές, γενικότερα, (είτε είναι ηλεκτρονικά καταστήματα είτε όχι) έχουν πλέον υποχρέωση να ενημερώνουν τους καταναλωτές αναφορικά με τη δυνατότητα εναλλακτικής επίλυσης διαφορών από συμβάσεις πώλησης προϊόντων ή παροχής υπηρεσιών».