Κοντοές: Το νέο λιμάνι της Πάτρας δίνει προοπτικές ανάπτυξης στην περιοχή της Δ. Ελλάδας

Η κατασκευή και η λειτουργία του εμπορικού τμήματος στο νέο λιμάνι της Πάτρας αναμένεται να δώσει προοπτικές ανάπτυξης, όχι μόνο στο ίδιο το λιμάνι, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Ελλάδας.

Την εκτίμηση αυτή διατυπώνει, μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Πατρών Νίκος Κοντοές, ο οποίος ταυτόχρονα τονίζει ότι είναι απαραίτητο να συνδεθεί το λιμάνι με τη νέα σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων που ήδη κατασκευάζεται, ώστε να λειτουργήσει ως πλήρης κόμβος συνδυασμένων μεταφορών.

Όπως αναφέρει ο Νίκος Κοντοές, «το λιμάνι της Πάτρας είναι ενταγμένο στο κεντρικό δίκτυο διευρωπαϊκών μεταφορών και μάλιστα στον πυρήνα του».

Επίσης, σημειώνει ότι το «λιμάνι της Πάτρας, σε όλα τα επίσημα κείμενα χαρακτηρίζεται ως κόμβος συνδυασμένων μεταφορών, αλλά του λείπει μία σημαντική δραστηριότητα, που σήμερα ασκείται περιορισμένα».

Και αυτή δεν είναι άλλη, σύμφωνα με τον κ. Κοντοέ, «από το εμπορικό τμήμα του λιμανιού. Δυστυχώς προσθέτει, «η κατασκευή του εμπορικού τμήματος δεν έχει συμπεριληφθεί στο στρατηγικό πλαίσιο μεταφορών 2014 – 2020». Αυτό, όπως υπογραμμίζει, «μπορεί να γίνει, σύμφωνα με την απόφαση έγκρισης τού στρατηγικού πλαισίου μεταφορών, στην πρώτη αναθεώρησή του, το Νοέμβριο του 2017».

Μάλιστα, όπως τονίζει σε αυτό το σημείο ο Νίκος Κοντοές, «ο ΟΛΠΑ ΑΕ έχει κάνει τις δέουσες ενέργειες και έχει μεταφέρει στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας την αναγκαιότητα να αναθεωρηθεί το στρατηγικό πλαίσιο Μεταφορών και να ενταχθεί το λιμάνι στον κατάλογο των έργων του στρατηγικού πλαισίου, έτσι ώστε να είναι ευχερέστερη η χρηματοδότηση του εμπορικού τμήματος».

Βεβαίως, όπως προσθέτει, «η ένταξη του εμπορικού τμήματος στον κατάλογο των έργων δεν είναι μόνο υπόθεση του υπουργείου Ναυτιλίας, αλλά και άλλων συναρμόδιων υπουργείων».

Σχετικά με το κόστος κατασκευής, ο πρόεδρος του ΟΛΠΑ ΑΕ λέει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ότι «ο προϋπολογισμός μελέτης του έργου φθάνει περίπου τα 90 εκατομμύρια ευρώ, αλλά εκτιμάται πως η πραγματική δαπάνη είναι της τάξης των 60 εκατομμυρίων ευρώ».

Όπως προσθέτει, «είναι μία δαπάνη, η οποία δεν είναι μικρή, αλλά για το λιμάνι και το ρόλο που μπορεί να παίξει στις μεταφορές, είναι ένα ποσό που πρέπει να βρεθεί και που μπορεί να δώσει σημαντικές προοπτικές στο λιμάνι, συνακόλουθα στην ευρύτερη περιοχή, αλλά νομίζω και στη χώρα γενικότερα».

Όπως εξηγεί στη συνέχεια, «από τη στιγμή που το λιμάνι θα έχει εμπορικό τμήμα, θα είναι πραγματική εμπορευματική πύλη της χώρας προς τη Δυτική Ευρώπη, μαζί με αυτό της Ηγουμενίτσας και όχι μόνο στα κείμενα, όπως συμβαίνει μέχρι τώρα».

Βεβαίως, συνεχίζει ο Νίκος Κοντοές, «για να λειτουργήσει το λιμάνι ως κόμβος συνδυασμένων μεταφορών, πέρα από την κατασκευή του εμπορικού τμήματος, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η σύνδεσή του με τα χερσαία δίκτυα μεταφοράς και κυρίως με την σιδηροδρομική γραμμή, αφού ήδη ο οδικός άξονας της ΠΑΘΕ έχει σχεδόν ολοκληρωθεί».

Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠΑ ΑΕ, «η σιδηροδρομική σύνδεση αποτελεί την πεμπτουσία της συνδυασμένης μεταφοράς» και εξηγεί: «Η σιδηροδρομική σύνδεση θα δώσει στο λιμάνι τη δυνατότητα να διευρύνει την εμβέλειά του σχεδόν στο σύνολο της χώρας, καθώς αυτή τη στιγμή κινεί επί της ουσίας εμπορεύματα της ενδοχώρας που προέρχονται κυρίως από την Αττική, τη Βοιωτία, την Πελοπόννησο και από τμήματα της Φωκίδας, της Αιτωλοακαρνανίας και των Ιόνιων Νησιών».

Έτσι λοιπόν, υπογραμμίζει ο Νίκος Κοντοές, «η σιδηροδρομική γραμμή θα αναβαθμίσει το λιμάνι της Πάτρας και θα του δώσει σημαντικές δυνατότητες, γιατί θα είναι το μοναδικό ευρωπαϊκό λιμάνι κατά μήκος των ανατολικών ακτών του θαλασσίου διαδρόμου της Αδριατικής, που θα έχει σιδηροδρομική σύνδεση».

Επομένως, σύμφωνα με τον ίδιο, «το λιμάνι της Πάτρας μπορεί να μπει με αξιώσεις στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων, γεγονός που θα μας επιτρέψει να επιδιώξουμε την επίτευξη ακόμα ενός στόχου». Όπως εξηγεί, «το λιμάνι της Πάτρας θα μπορεί να λειτουργήσει σαν συμπληρωματικό και όχι ανταγωνιστικό με το λιμάνι του Πειραιά, αφού απέχει μόλις 200 χιλιόμετρα» και προσθέτει: «Ένα μέρος των φορτίων που φτάνουν στον Πειραιά και διακινούνται χερσαία προς χώρες της κεντροδυτικής Ευρώπης, θα μπορούσαν να οδηγηθούν μέσω του λιμανιού της Πάτρας και του θαλάσσιου διαδρόμου της Αδριατικής και να φθάσουν στους προορισμούς τους, με πάρα πολλά πλεονεκτήματα».

Όπως αναφέρει σε αυτό το σημείο ο Νίκος Κοντοές, «οι χερσαίες μεταφορές είναι ακριβότερες, ειδικά αυτές που κατευθύνονται από τη χώρα μας προς την κεντροδυτική Ευρώπη, μέσω των βόρειων γειτονικών μας κρατών και κυρίως υπάρχει ένα ακόμα μειονέκτημα, αφού τα φορτία διέρχονται και από χώρες που είναι εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των εμπορευμάτων, για τις καθυστερήσεις στα σύνορα κοκ»

Επομένως, τονίζει «υπάρχει ένα δυναμικό φαινόμενο που θα αναπτυχθεί και που ελπίζουμε ότι θα δώσει προοπτικές ανάπτυξης, όχι μόνο στο λιμάνι της Πάτρας και στην περιφέρεια της Δυτικής Ελλάδας, αλλά και γενικότερα στη χώρα».

Άλλωστε, όπως σημειώνει, «η μετακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων και η εφοδιαστική αλυσίδα γενικότερα, θα προσδώσει έναν άλλο αναπτυξιακό χαρακτήρα, αφού κινεί μία ευρεία γκάμα επαγγελμάτων» και προσθέτει: «Υπό αυτή την έννοια, το εμπορικό λιμάνι θα χρειαστεί αποθηκευτικούς χώρους και ένα εμπορευματικό κέντρο. Ως εκ τούτου, όλα τα συναφή επαγγέλματα που εμπλέκονται με αυτές τις δραστηριότητες, δημιουργούν προοπτικές ανάπτυξης και μείωσης της ανεργίας στην περιοχή».

Όσον αφορά στην αξιοποίηση των χώρων του πρώην εργοστασίου της «Πειραϊκής – Πατραϊκής» που ανήκουν στον ΟΛΠΑ ΑΕ, ο Νίκος Κοντοές είπε ότι «θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν υποστηρικτικά με τη λειτουργία τους ως διαμετακομιστικού κέντρου, γεγονός που θα μπορούσε να βοηθήσει σημαντικά την εμπορευματική κίνηση».


Exit mobile version