Του Τάσου Δασόπουλου
Σύγκλιση για το ΦΠΑ αλλά απόκλιση σε δημοσιονομικό και αποκρατικοποιήσεις που επηρεάζουν την πορεία του χρέους σημειώθηκε κατά την χθεσινή ημέρα της διαπραγμάτευσης με την ομάδα των Βρυξελλών.
Μετά τις διαδοχικές κόντρες με την ανταλλαγή σεναρίων με δύο ή και τρείς συντελεστές μεταξύ της ελληνικής ομάδας διαπραγμάτευσης και του Brussels Group στο θέμα του ΦΠΑ υπήρξε χθες σύγκλιση.
Η διαφορά βρίσκεται πλέον στο ύψος των επιπλέον εσόδων που θα προκύψουν από την αλλαγή των συντελεστών.
Το ελληνικό σενάριο με το τριπλό συντελεστή (22%, 14% ,7%) αναμένεται να αποδώσει επιπλέον έσοδα 500 εκ ευρώ ενώ οι δανειστές ζητούν η εισπραξιμότητα να αυξηθεί κατά τουλάχιστον 1 δις ευρώ.
Αυτός είναι και ο λόγος που επιμένουν στο σενάριο με χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ στο 11% και υψηλό στο 23% με μετάταξη των ενεργειακών προϊόντων από τον χαμηλό στον υψηλό συντελεστή.
Πάντως η πιθανότητα για λύση μέσα στο Σαββατοκύριακο είναι μεγάλη καθώς η ελληνική πλευρά προσπαθεί να πείσει ότι ο στόχος επιτυγχάνεται με το σενάριο των τριών συντελεστών κάποια μεταφορά προϊόντων από τον χαμηλό στον υψηλό συντελεστή καθώς και την θέσπισης μέτρων για την αύξηση της εισπραξιμότητας του φόρου.
Αντίθετα το θέμα οξύνθηκε σε ότι αφορά τους δημοσιονομικούς στόχους οι οποίοι θα πρέπει να τεθούν μέχρι και το 2018.
Οι εκπρόσωποι των θεσμών παραδέχονται πλέον ότι ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 5,7 δις ευρώ (3 % του ΑΕΠ) είναι πλέον ανέφικτος, μάλλον προσανατολίζονται σε ένα στόχο κοντά στο 1-1,5% του ΑΕΠ.
Το πρόβλημα που ανέκυψε χθες αφορά τον σχεδιασμό του μεσοπρόθεσμου δημοσιονομικού σχεδίου 2015 -2018 και τους στόχους για το πρωτογενές πλεόνασμα των επόμενων χρόνων.
Η ελληνική πλευρά επιμένει σε ένα μέσο όρο πρωτογενούς πλεονάσματος στο 2,5% του για τα επόμενα χρόνια ενώ οι εκπρόσωποι των δανειστών επιμένουν ο μέσος όρος να μην πέσει κάτω από το 3,5% του ΑΕΠ.
Για φέτος οι θεσμοί προβλέπουν πρωτογενές έλλειμμα από 1-1,5% του ΑΕΠ ( το ΔΝΤ έως και 0,5% η ΕΕ.
Ζητούν λοιπόν την λήψη νέων μέτρων από 3 έως και 5 δις ευρώ ώστε να επιτευχθεί ο στόχος για πλεόνασμα στο 1% του ΑΕΠ.
Το σκεπτικό των θεσμών είναι η αναθεώρηση των στόχων να μην αποκλίνει πολύ από τα εναλλακτικά σενάρια του ΔΝΤ για την πορεία του χρέους τα επόμενα χρόνια ώστε να μην χρειαστούν μεγάλες παρεμβάσεις για επανέλθει σε καθοδική τροχιά.
Υπενθυμίζεται ότι για φέτος η ΕΕ έχει προβλέψει ήδη αύξηση του χρέους από το 177,1% ΑΕΠ του 2014 στο 180,6% του ΑΕΠ Στην ίδια βάση (δηλαδή την επιρροή που θα υπάρξει στο δημόσιο χρέος) υπάρχουν μεγάλες διαφορές και στο στόχο για τις αποκρατικοποιήσεις.
Η ομάδα των Βρυξελλών ζητά επίσης να επιτευχθεί ο στόχος για έσοδα αποκρατικοποιήσεων ύψους 18,5 δις μέχρι και το 2020 ο οποίος έχει συμφωνηθεί από το 2014.
Δεν κρύβουν όμως ότι μπορούν να δεχθούν μια μικρή αναθεώρηση λόγω των συνθηκών. Μέχρι στιγμής έχει γίνει αποδεικτή και η πρόταση της ελληνικής πλευράς για αποκρατικοποιήσεις και όχι ιδιωτικοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου.
Η φόρμα δηλαδή που θέλει το κράτος να διατηρεί σε κάθε αποκρατικοποιούμενη επιχείρηση τουλάχιστον το ποσοστό της καταστατικής μειοψηφίας (33%).
Δεν αρέσει όμως καθόλου η ιδέα να στηρίζονται τα ασφαλιστικά ταμεία με έσοδα του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.
Από την άλλη μεριά η ελληνική πλευρά δεσμεύεται για έσοδα αποκρατικοποιήσεων περίπου 1,5 δις ευρώ το χρόνο με ένα σωρρευτικά έσοδα μέχρι και το 2020 που δεν ξεπερνούν σε καμμία περίπτωση τα 10 δις ευρώ.
Για φέτος η ομάδα συνεχίζει να δεσμεύεται ότι θα προχωρήσει τις αποκρατικοποιήσεις του ΟΛΠ και του ΟΛΘ και -αν το επιτρέψουν οι συνθήκες- τις αποκρατικοποιήσεις των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και του Αστέρα Βουλιαγμένης.
Οι διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν όλο το Σαββατοκύριακο με την ατζέντα των θεμάτων να εμπλουτίζεται από χθες με το θέμα της απελευθέρωσης των αγορών προϊόντων και υπηρεσιών το οποίο έχει μείνει πίσω στην διαπραγμάτευση.