Ποιος θα επιβαρυνθεί το κόστος από την ξαφνική αύξηση του ΦΠΑ από το 13% στο 23% στα ναυλοσύμφωνα των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής που ισχύει από τις 20 Ιουλίου και όχι από την 1η Οκτωβρίου όπως και στα ξενοδοχεία, διερωτάται μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ), Αντώνης Στελλιάτος, κάνοντας λόγο για εξαιρετικά ισχυρό πλήγμα στον κλάδο.
Ο κ.Στελλιάτος, ο οποίος είχε ήδη επαφές με στελέχη του υπουργείου Οικονομικών ενώ σήμερα θα έχει συνάντηση για το θέμα και με τον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα, ανέφερε ότι ήδη υπάρχουν ακυρώσεις ναυλοσυμφώνων, ενώ ο κλάδος αντιμετώπισε ήδη σοβαρά προβλήματα και ακυρώσεις με το κλείσιμο των τραπεζών καθώς ήταν δύσκολη η τροφοδοσία των σκαφών με πετρέλαιο, τρόφιμα και ποτά, αφοί όλοι οι προμηθευτές ζητούσαν άμεση εξόφληση με μετρητά. Προσθέτει, επίσης, ότι αυτή τη στιγμή τα ναυλοσύμφωνα που υπογράφονται για τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής στην Τουρκία δεν επιβαρύνονται με ΦΠΑ, ενώ στην Κροατία ο φόρος ναυλοσυμφώνου είναι στο 6% και στην Ιταλία 6,6%.
Οι ακυρώσεις ναύλων και το πάγωμα συμβολαίων, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΠΕΣΤ, αφορά όλους τους τύπους σκαφών, είτε μηχανοκίνητα είτε ιστιοπλοϊκά. Σε ό,τι αφορά τα ιστιοπλοϊκά, ανέφερε ότι τόσο πέρυσι όσο και στην αρχή της φετινής σεζόν ενώ καταγράφονταν πολύ μεγάλες αυξήσεις σε νέες κρατήσεις, στην πορεία αυτό ανατράπηκε.
Την ανάγκη λήψης άμεσων μέτρων από την πλευρά της κυβέρνησης για να μην αδικείται ο θαλάσσιος τουρισμός και ειδικότερα οι ναυλώσεις επαγγελματικών τουριστικών σκαφών, σε σχέση με τον στεριανό τουρισμό, ως προς τα φορολογικά βάρη, έχει ζητήσει με ερώτηση που κατέθεσε στη βουλή προς τους συναρμόδιους υπουργούς ο βουλευτής Χίου της Νέας Δημοκρατίας Νότης Μηταράκης.
Ερώτηση για ποιο λόγο τέθηκε σε άμεση ισχύ η επιβολή του μέτρου αύξησης του ΦΠΑ της τάξης του 23% στις ναυλώσεις των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής στο πλαίσιο της ψήφισης των νέων φορολογικών μέτρων απηύθυνε και ο βουλευτής Β΄ Πειραιά, Νίκος Ορφανός.
Ο κ.Ορφανός διερωτάται πως είναι δυνατόν το μέτρο να εφαρμόζεται εν μέσω της τρέχουσας τουριστικής περιόδου- χωρίς πρόβλεψη μεταβατικής- τη στιγμή που η αστάθεια της ελληνικής οικονομίας σε συνδυασμό με το μέτρο του περιορισμού των αναλήψεων έχει αυξήσει το ποσοστό των ακυρώσεων στο θαλάσσιο τουρισμό στο 60% με απρόβλεπτες συνέπειες για τα ναυλοσύμφωνα του επόμενου έτους.