Μικρή πτώση καταγράφουν
οι τιμές του “Χριστουγεννιάτικου Τραπεζιού” στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ της Ελλάδας
παρά την αύξηση του ΦΠΑ, σύμφωνα με το Ινστιτούτο
Έρευνάς Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Η έρευνα αφορά 21 τυπικές
κατηγορίες προϊόντων που περιλαμβάνονται στο Χριστουγεννιάτικο τραπέζι (π.χ.
κουραμπιέδες, μελομακάρονα, βασιλόπιτα, γαλοπούλα, αρνί, κάστανα, αυγά,
πατάτες, κ.α.).
Τα αποτελέσματα της έρευνας
έδειξαν ότι:
1.Ο μέσος όρος τιμών των προϊόντων του τυπικού Χριστουγεννιάτικου
τραπεζιού στα μεγάλα σουπερμάρκετ καταγράφουν μικρή μείωση (κατά 0.28%) το 2016 σε σχέση με το με το αντίστοιχο διάστημα 2015.
2.Η τιμές έχουν επηρεαστεί από την αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ
από 23% σε 24% με τις τιμές προ ΦΠΑ να είναι μειωμένες κατά 0.61%.
3.Συνολικά για το τυπικό αυτό καλάθι, ο αναλογούν ΦΠΑ
αυξήθηκε κατά 25% σε σχέση με το 2014.
4.Όπως συνηθίζεται τα τελευταία χρόνια υπάρχουν σημαντικές
ευκαιρίες να εκμεταλλευτεί τις προσφορές των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ
δίνοντας στον καταναλωτή τη δυνατότητα να επιλέξει και εξοικονομήσει
μεσοσταθμικά περίπου 12% της αξίας των
αγορών του.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι αθροιστικά την τελευταία 5ετία σε
σχέση με τα Χριστούγεννα του 2010 οι τιμές του Χριστουγεννιάτικου Τραπεζιού
παρουσιάζουν μείωση της τάξης του 25%. Η μείωση αυτή οφείλεται στην αύξηση της
έντασης του ανταγωνισμού κάθε έτος και ειδικά την τελευταία 3ετία ανάμεσα στις
επιχειρήσεις του κλάδου και στην προσαρμογή των επιχειρήσεων του κλάδου (προμηθευτές
και λιανέμποροι) στην ανάγκη των καταναλωτών για μειωμένες τιμές. Επίσης, από
την ανάλυση των στοιχείων προκύπτει ότι συνολικά η μείωση τιμών για τα προϊόντα
του Χριστουγεννιάτικου τραπεζιού φαίνεται πως είναι μεγαλύτερη για τις μεγάλες
αλυσίδες σουπερμάρκετ συγκριτικά με τα μικρά σημεία πώλησης, κάτι το οποίο
οφείλεται κυρίως στις οικονομίες κλίμακας που επιτυγχάνουν οι μεγάλες αλυσίδες
του κλάδου.
Από τις 21 υποκατηγορίες προϊόντων που εξετάζονται (πίνακας
1) στις 12 οι τιμές παρουσιάζουν μείωση, σε 2 οι τιμές είναι αμετάβλητες και σε
7 παρουσιάζουν αύξηση. Οι μεγαλύτερες μεταβολές παρατηρούνται στα γλυκά
μελομακάρονα-κουραμπιέδες, η οποία όμως οφείλεται στην αλλαγή των εξεταζόμενων
προϊόντων καθώς πολλές αλυσίδες σουπερμάρκετ τα τελευταία χρόνια αναβαθμίζουν
την ποιότητα των προϊόντων της συγκεκριμένης κατηγορίας με νέα προϊόντα. Οι
τιμές των κρεάτων οι οποίες αναμένεται να διαμορφωθούν ανάλογα με τις συνθήκες
της αγοράς τις επόμενες εβδομάδες εκτιμάται ότι ύστερα από τον έντονο
ανταγωνισμό των προηγούμενων ετών θα παρουσιάσουν μεικτή εικόνα με μείωση στις
τιμές γαλοπούλας και αρνιού και μικρή αύξηση στην τιμή του χοιρινού. Η αυξήσεις
που παρατηρούνται σε συγκεκριμένα οπωροκηπευτικά εκτιμάται ότι οφείλονται στις
καιρικές συνθήκες του φετινού Φθινοπώρου.
Σε σχέση με το εύρος τιμών, η μέση διακύμανση των τιμών των
προϊόντων παραμένει αυξημένη και υπολογίζεται περίπου στο 35% της αξίας τους.
Αυτή η τάση είναι και αποτέλεσμα των έντονων προσφορών και προωθητικών
εκπτωτικών ενεργειών των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ και των προμηθευτικών
εταιρειών, οι οποίες πλέον παίρνουν διάφορες μορφές.
Συνολικά εκτιμάται ότι τα
φετινά Χριστούγεννα σχεδόν 1 στα 2 προϊόντα που θα αγοραστεί θα σχετίζεται με
κάποια προωθητική ενέργεια. Συγκεκριμένα:
• Εκπτώσεις
σε συγκεκριμένα προϊόντα
• Εκπτώσεις
σε συγκεκριμένες κατηγορίες
• Προσφορά
επιπλέον προϊόντος (π.χ. 2+1 δώρο)
• Εκπτωτικά
κουπόνια
• Δωροεπιταγές
για επόμενες αγορές
• Επιστροφή
χρημάτων με τη χρήση πιστωτικών καρτών
Το δείγμα προϊόντων που εξετάζονται στο πλαίσιο της μελέτης
ανανεώθηκαν το 2014-2015 και περιλαμβάνουν: Γαλοπούλα Νωπή (κιλό), Γαλοπούλα
Κατεψυγμένη (κιλό), Χοιρινό χωρίς κόκκαλο (κιλό), Αρνί (κιλό), Μελομακάρονα
(κιλό), Κουραμπιέδες (κιλό), Βασιλόπιτα (κιλό), Βούτυρο (500 γρ.), Αυγά L (6 τμχ), Πατάτες (5 κιλά),
Τομάτες (κιλό), Μαρούλι (1 τμχ), Αλεύρι για όλες τις χρήσεις (κιλό), Ρύζι
καρολίνα (500 γρ.), Φέτα βαρέλι (κιλό), Καρύδια (500 γρ.), Κάστανα (500 γρ.),
Ζάχαρη άχνη (κιλό), Φύλλο κρούστας (500 γρ.), Κρασί Μοσχοφίλερο Λευκό (750 ML), Γάλα νωπό πλήρες (1
λίτρο), Αναψυκτικό τύπου Cola
(1,5 λίτρο).