Το νομοσχέδιο για την
αδειοδότηση, κατασκευή και λειτουργία των υδατοδρομίων τορπιλίζει όλες τις
ιδιωτικές επενδυτικές πρωτοβουλίες δημιουργώντας έτσι αρνητικό κλίμα για ακόμη
μία φορά στο επενδυτικό κοινό των υδροπλάνων, εκτιμά η Hellenic Seaplanes.
Η εταιρεία κάνει λόγο
για ένα νομοσχέδιο που απαξιώνει πλήρως και υποβαθμίζει το ρόλο του ιδιώτη
επενδυτή και ακυρώνει όλα τα ιδιωτικά υδατοδρόμια, ή το ολιγότερο ανατρέπει
πλήρως τα δεδομένα που υπήρχαν μέχρι σήμερα σχετικά με την ανάπτυξη δικτύου
υδατοδρομίων στην Ελλάδα, τουλάχιστον όλων όσων έχουν ξεκινήσει με ιδιωτική
πρωτοβουλία.
Η Hellenic Seaplanes
θεωρεί απαράδεκτο το νέο νομοσχέδιο, σύμφωνα με τον Πρόεδρο & Διευθύνων
Σύμβουλο της Νικόλα Χαραλάμπους.
Όπως δήλωσε, η εταιρεία
θα αντιδράσει δυναμικά και θα εργασθεί σκληρά για αποτροπή και αναχαίτιση της
αρνητικής πορείας που προδιαγράφει το νέο νομοσχέδιο σε βάρος της λειτουργίας
ενός πραγματικά αναπτυξιακού μοντέλου.
Σύμφωνα με τον κ.
Χαραλάμπους, το νομοσχέδιο είναι απαράδεκτο γιατί ακυρώνει τη φιλοσοφία
εισαγωγής νέων επενδύσεων στη χώρα, εξουδετερώνει το ρόλο των ιδιωτικών
υδατοδρομίων, εκθεμελιώνει και εκτροχιάζει βίαια τη μέχρι σήμερα πορεία
υλοποίησης των υδατοδρομίων από ιδιώτες και ανατρέπει το μοντέλο ανάπτυξης του
δικτύου υδατοδρομίου, μεταφέροντας την ιδιοκτησία σε δημόσιους φορείς.
Ειδικότερα, η Hellenic
Seaplanes υποστηρίζει ότι:
Το καινούριο νομοσχέδιο
ακυρώνει τα ιδιωτικά υδατοδρόμια και δεν αφήνει πλέον τους ιδιώτες να
επενδύσουν παρά μόνο με σύμπραξη με το δημόσιο, συγκεκριμένα στο Άρθρο 2 παρ. 2
αναφέρει: Η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου χορηγείται μόνο στο Δημόσιο, σε νομικά
πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού, και σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού
δικαίου των οποίων την πλειοψηφία των μετοχών έχει το Δημόσιο…
Ενώ στις μεταβατικές
διατάξεις το δημόσιο υφαρπάζει όλες τις εκκρεμείς άδειες των ιδιωτών,
συγκεκριμένα την ιδιοκτησία (άδεια ίδρυσης) την παίρνει το λιμενικό ταμείο ή
δήμος και ο ιδιώτης επενδυτής παρακολουθεί την επένδυσή του να
κρατικοποιείται…
Άρθρο 32 παρ. Α
αναφέρει: Οι διατάξεις του παρόντος νόμου έχουν εφαρμογή και επί των εκκρεμών
αιτήσεων οι οποίες κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου δεν έχουν λάβει άδεια
ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίου. Στις περιπτώσεις αυτές εφόσον έχει
εκδοθεί απόφαση του αρμόδιου φορέα για την παραχώρηση του χώρου της χερσαίας
ζώνης λιμένα για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίου η άδεια ίδρυσης
χορηγείται στον φορέα που προέβη στην παραχώρηση αυτή.
Σύμφωνα με τον Γενικό
Διευθυντή της εταιρείας κ. Ευάγγελο Ζαγοράκη, ο αποκλεισμός των ιδιωτών στερεί
τη δυνατότητα λειτουργίας υδατοδρομίων σε πολλούς προορισμούς: «Πολλά Λιμενικά
Ταμεία δεν έχουν τους πόρους για να καλύψουν το κόστος της αδειοδότησης και
κατασκευής των υδατοδρομίων και παραχωρούν χώρο της χερσαίας ζώνης λιμένα για
την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίου από ιδιώτη επενδυτή. Έτσι λοιπόν σε
περίπτωση που αποκλειστεί η λύση του Ιδιώτη, περιορίζουμε δραματικά τις
επιλογές των Λιμενικών Ταμείων με σίγουρο αποτέλεσμα, να μην προχωρήσουν λόγω
έλλειψης πόρων και τελικά να χαθούν πολλοί προορισμοί».
Πρόσθεσε ότι η εν λόγω
ρύθμιση αποτελεί άμεσο χτύπημα στη βιωσιμότητα της Hellenic Seaplanes, η οποία
τα τελευταία τριάμισι χρόνια έχει επενδύσει σημαντικά ποσά στην ανάπτυξη
δικτύου ιδιωτικών υδατοδρομίων και μέχρι τώρα έχει εξασφαλίσει μέσα από
διαγωνιστικές διαδικασίες τα δικαιώματα για 15 υδατοδρόμια τα οποία τα
περισσότερα είναι έτοιμα προς κατασκευή: Σκύρος, Αλόννησος, Σκόπελος,
Αμφιλοχία, Τήνος, Πάτμος, Θάσος, Σητεία, Αιδηψός, Κάρυστος, Χαλκίδα, Κύμη,
Χίος, Ψαρά, Οινούσσες.
H εταιρεία σημειώνει
ακόμη ότι για τα ανωτέρω υδατοδρόμια έχει επενδύσει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ,
έως σήμερα που αφορούν κυρίως μισθώματα των προηγούμενων ετών, εγγυητικές
επιστολές και τα έξοδά τους, έξοδα μελετών (Περιβαλλοντικών και Τεχνικών),
αμοιβές προσωπικού, παράβολα αιτήσεων κτλ.
Το νομοσχέδιο για τα
υδατοδρόμιο δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση έως τις 9 Σεπτεμβρίου.