Του Τάσου Δασόπουλου
Δύσκολη όσο και η ψήφιση του πολυνομοσχεδίου είναι η εξασφάλιση των κονδυλίων ύψους 12 δις ευρώ για την «χρηματοδότηση γέφυρα» της Ελλάδας με 12 δις ευρώ (7 δις ευρώ για τον Ιούλιο και 5 δις ευρώ για τον Αύγουστο) ώστε να καλύψει τις άμεσες ανάγκες της για τοκοχρεωλύσια μέχρι να εγκριθεί το τρίτο μνημόνιο.
Η ομάδα εργασίας του Ευρώ που συνεδρίασε χθες ειδικά για το θέμα της Ελλάδας έβαλαν στο τραπέζι πολλές διαφορετικές προτάσεις ώστε η Ελλάδα να χρηματοδοτηθεί άμεσα αλλά λύση μάλλον δεν βρήκαν.
Η πρώτη λύση που προτάθηκε ήταν η χρήση του υπολοίπου των 11 δις ευρώ από το ειδικό ταμείο των 60 δις του πρώην Ευρωπαϊκού Μηχανισμούς Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) το οποίο είχε χρησιμοποιηθεί για να διασωθούν οι χώρες πέριξ της ΕΕ.
Γαλλία και Αγγλία είχαν υποστηρίξει χρηματοδοτικά το ταμείο και είχαν συμφωνήσει ότι δεν θα ξαναχρησιμοποιηθεί ξανά μετά το 2012.
Οι τεχνοκράτες του ευρώ κατέληξαν ότι η χρήση των κονδυλίων μπορεί να γίνει υπό την προϋπόθεση ότι θα συγκεντρώσει την σύμφωνη γνώμη της πλειοψηφίας των κρατών μελών της ΕΕ.
Η Αγγλία δια του υπουργού οικονομικών κ. Τζώρτζ Οσμπορν απέκλεισε κατηγορηματικά το ενδεχόμενο αυτό με το σεκπτικό ότι η Αγγλία δεν είναι μέλος της Ευρωζώνης και άρα τα δικά της κονδύλια δεν μπορούν να υποστηρίζουν το Ευρώ.
Η δεύτερη λύση που προτάθηκε είναι αυτή που ακολουθήθηκε και το 2010 πριν την δημιουργία του EFSF.
Δηλαδή η σύναψη άμεσων διμερών δανείων με τα κράτη μέλη της ΕΕ κάτι που όμως θα χρειάζονταν πολύ περισσότερο χρόνο από ότι διαθέτει η Ελλάδα για να ολοκληρωθούν οι συμφωνίες και να εκταμιευτούν τα χρήματα.
H τρίτη λύση έχει σημείο αναφοράς η ΕΚΤ να πληρώσει το εαυτό της. Να μεταφέρει δηλαδή στην Ελλάδα κέρδη ύψους 3,5 δις ευρώ από τα ομόλογα που έχει στο χαρτοφυλάκιο της με τα οποία η Ελλάδα θα αποπλήρωνε το χρέος της.
Η λύση αυτή θα μπορούσε να έχει δύο εκδοχές:
Είτε θα εγγράφονταν ως δάνειο προς την Ελλάδα το οποίο θα αποπληρώνονταν εν καιρό.
Είτε ως κεφαλαιακή μεταφορά προς την Ελλάδα όπως άλλωστε προβλέπονταν και στο δεύτερο πρόγραμμα σταθεροποίησης. Δηλαδή της επιστροφής των κερδών που είχε η ΕΚΤ αφού ατ ομόλογα που έχει στην κατοχής της δεν συμμετείχαν στο PSI και δεν αναχρηματοδοτήθηκαν.
Μια τέταρτη λύση που εξετάστηκε ήταν η Ελλάδα να δανειστεί από τα χρηματοδοτικά αποθέματα των προϋπολογισμών (cash buffers) των κρατών μελών της Ευρωζώνης με εγγυήσεις περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου ίσης αξίας και αυτή η λύση ήταν τεχνικά πολύπλοκη.
Μια πέμπτη λύση που προτάθηκε ήταν η προείσπραξη από τη Ελλάδα αναπτυξιακών κεφαλαίων που έχουν δεσμευτεί για την Ελλάδα μέσω του ΕΣΠΑ ή του ΕΣΠΑ ΙΙ τα οποία στην συνέχεια θα συμπληρώνονταν όταν βελτιώνονταν οι συνθήκες ρευστότητας Και εδώ εντοπίστηκαν σημαντικά προβλήματα αφού προϋποθέτει αλλαγή του κανονισμού των κοινοτικών κονδυλίων που θέλει να κάνει η επιτροπή περιφερειών αφού το παράδειγμα της Ελλάδας θα ακολουθήσουν και άλλες χώρες.
Το θέμα παραπέμφθηκε σε αποφάσεις στο έκτακτο Eurogroup που θα γίνει για να επικυρώσει την υλοποίηση των προαπαιτουμένων δράσεων της Ελλάδας ενώ μέσα στις τεχνικές λύσεις εξετάζεται και η παράταση της διάρκειας αποπληρωμής των ομολόγων της ΕΚΤ.
Παρακολουθήστε όλες τις εξελίξεις από το Liveblog του Enikonomia.gr