Βελτιώνεται σημαντικά το καταναλωτικό κλίμα στην Ευρώπη, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας της GfK Consumer Climate Europe σε 15 ευρωπαϊκά κράτη για το πρώτο τρίμηνο του 2015.
Ειδικότερα για την Ελλάδα, στην έρευνα της GFK επισημαίνεται ότι η νίκη του ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές στο τέλος Ιανουαρίου άλλαξε τη διάθεση των καταναλωτών στη χώρα.
Για παράδειγμα, οι οικονομικές προσδοκίες αυξήθηκαν κατά 30,6 μονάδες από τον Δεκέμβριο, φτάνοντας τις 14,3 μονάδες τον Μάρτιο.
Για την ακρίβεια, ο δείκτης του καταναλωτικού κλίματος ανέβηκε κατά 32 μονάδες μέχρι τον Φεβρουάριο και έφτασε τις 15,7 μονάδες, που ήταν η υψηλότερη τιμή από τον Απρίλιο του 2004. Ένα χρόνο νωρίτερα, ο δείκτης βρισκόταν στις -24,6 μονάδες.
Σύμφωνα με την GFK, είναι προφανές ότι οι Έλληνες καταναλωτές βασίζονται στην εκ νέου συνεπή και αξιόπιστη πληρωμή μισθών και αποδοχών μέσα στους επόμενους μήνες καθώς και στην εύρεση εργασίας για περισσότερα άτομα.
Μόνο αυτό μπορεί να εξηγήσει την εξίσου υπερβολική αύξηση των εισοδηματικών προσδοκιών των τελευταίων μηνών κατά 29,1 μονάδες, φτάνοντας έτσι τις 6,9 μονάδες. Πρόκειται για την υψηλότερη τιμή από τον Οκτώβριο του 2009. Ο δείκτης αυξήθηκε κατά 26,1 μονάδες μόνο κατά την περίοδο μεταξύ Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου.
Ωστόσο, μέχρι σήμερα οι περισσότεροι Έλληνες, σύμφωνα με την GFK, έχουν την οικονομική δυνατότητα να καλύπτουν μόνο τις πιο βασικές ανάγκες.
Δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να ικανοποιήσουν πέρα από τις καθημερινές τους ανάγκες. Στην ουσία, η προθυμία για αγορές έπεσε ξανά αισθητά το πρώτο τρίμηνο και έφτασε στις -36,8 μονάδες τον Μάρτιο.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας της GFK Consumer Climate (Καταναλωτικό Κλίμα), η Ευρώπη ανακάμπτει σταθερά από την χρηματοοικονομική κρίση και η οικονομία είναι εμφανές ότι αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου του περασμένου έτους ουσιαστικά σε κάθε ευρωπαϊκή χώρα.
Σχεδόν όλες οι χώρες σημείωσαν ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης συνολικά για το 2014.
Επίσης, οι προβλέψεις είναι θετικές για φέτος, με τους ειδικούς οικονομικών θεμάτων να αναθεωρούν τις προβλέψεις τους ανοδικά για το 2015 σε πολλές χώρες. Την παρούσα στιγμή προβλέπεται άνοδος 1,8% στη Γερμανία, 2,8% στην Ισπανία, 1,3% στην ευρωζώνη και 1,7% στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ).
Βελτίωση σημείωσε επίσης η κατάσταση στην αγορά εργασίας. Το ποσοστό ανεργίας μειώνεται με αργούς αλλά σταθερούς ρυθμούς στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Ωστόσο, η κατάσταση παραμένει εξαιρετικά δύσκολη στην Ισπανία, την Πορτογαλία, τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ελλάδα. Υπάρχουν αρκετοί λόγοι πίσω από τις αναπάντεχα καλές οικονομικές επιδόσεις.
Οι μεταρρυθμίσεις, οι οποίες εφαρμόστηκαν και εξακολουθούν να εφαρμόζονται στις χώρες της κρίσης, αλλά και σε πολλές άλλες χώρες, ξεκινούν πλέον να φέρνουν αποτελέσματα. Επιπλέον, η τιμή του πετρελαίου βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο εδώ και χρόνια, γεγονός που καθιστά φθηνότερη για πολλές εταιρείες την κατασκευή και τη μεταφορά των προϊόντων τους.
Σύμφωνα με την GFK, οι καταναλωτές χρειάζονται λιγότερα χρήματα για το φυσικό αέριο και τη θέρμανση.
Ακόμα, το ασθενές ευρώ της τρέχουσας περιόδου διευκολύνει τις χώρες της ενιαίας νομισματικής ζώνης να κάνουν εξαγωγές, καθώς οι εξαγωγές τους είναι φθηνότερες συγκριτικά με εκείνες των χωρών που δεν ανήκουν στην ευρωζώνη.
Αυτή η συνεχής θετική τάση αντικατοπτρίζεται επίσης και στη διάθεση των καταναλωτών. Η διάθεση στις δυτικές και τις νοτιο-ανατολικές ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, σημείωσαν αισθητή βελτίωση σε ορισμένες περιπτώσεις.
Οι Έλληνες ελπίζουν σε σημαντική οικονομική βελτίωση και αύξηση των εισοδημάτων μετά την εκλογή νέας κυβέρνησης στο τέλος Ιανουαρίου. Και οι δύο δείκτες αυξήθηκαν κατά περίπου 30 μονάδες το πρώτο τρίμηνο και είναι πλέον αρκετά πάνω από το μηδέν.
Αυτό που απομένει να φανεί είναι αν μπορεί να διατηρηθεί αυτή η ανοδική πορεία, δεδομένων των δυσκολιών που εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν τα χρηματοοικονομικά του κράτους. Η οικονομία της Ισπανίας βελτιώνεται σταθερά, με τους ειδικούς οικονομικών θεμάτων να προβλέπουν ανάπτυξη της τάξης του 2,8% για φέτος.
Εξίσου θετική είναι και η εκτίμηση των καταναλωτών. Φτάνοντας τις 41 μονάδες τον Μάρτιο, οι οικονομικές προσδοκίες βρίσκονται στο υψηλότερο σημείο που έχουν βρεθεί από τη στιγμή που ξεκίνησαν οι καταγραφές το 1986.
Εν αντιθέσει, η εικόνα στην ανατολική Ευρώπη επηρεάζεται σημαντικά από τις συρράξεις στην Ουκρανία, πέρα από την ένταση ανάμεσα στη Δύση και τη Ρωσία και τις κυρώσεις που προκύπτουν από αυτή.
Η συνολική θετική διάθεση των Ευρωπαίων καταναλωτών αντικατοπτρίζεται και στο καταναλωτικό κλίμα της GfK για την ΕΕ των 28.
Κατά τους τρεις πρώτους μήνες του 2015, ο δείκτης αυξήθηκε αξιοσημείωτα κατά 4,3 μονάδες, φτάνοντας τις 9,8 μονάδες τον Μάρτιο. Πρόκειται για την υψηλότερη τιμή από τον Απρίλιο του 2008.
Πηγή: ΑΠΕ