Με αισιοδοξία αντιμετώπισαν οι Έλληνες καταναλωτές τις εξελίξεις στην οικονομία το τέταρτο τρίμηνο του 2014, σύμφωνα με έρευνα της GfK.
Ειδικότερα, ο δείκτης του καταναλωτικού κλίματος αυξήθηκε από τις -32,5 μονάδες που βρισκόταν τον Ιανουάριο του 2014 στις -10,0 μονάδες τον Ιούνιο, που είναι η πιο υψηλή τιμή από τον Δεκέμβριο του 2009.
Οι οικονομικές προσδοκίες σημείωσαν μικρή μείωση κατά το δεύτερο μισό του έτους, αλλά, βρισκόμενες στις -16,3 μονάδες τον Δεκέμβριο, ήταν ξεκάθαρα υψηλότερες από την αρχή του έτους.
Αυτό, σύμφωνα με την GFK, αντικατοπτρίζει και τη θετική οικονομική ανάπτυξη. Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, η οικονομία σημείωσε ανάπτυξη για πρώτη φορά από το 2007.
Μάλιστα η ανεργία στη χώρα άγγιξε μόλις το 25,8% και εξακολουθεί να βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα παρόλο που σημειώθηκαν πτωτικές τάσεις.
Η διάθεση των καταναλωτών σε ολόκληρη την Ευρώπη βελτιώθηκε και πάλι κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2014 σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας της GFK.
Οι δείκτες οικονομικών και εισοδηματικών προσδοκιών και οι δείκτες προθυμίας για αγορές, αυξήθηκαν προς το τέλος του έτους σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
Επίσης, το καταναλωτικό κλίμα για την ΕΕ των 28 βελτιώθηκε κατά 1,3 μονάδες το τελευταίο τρίμηνο, κλείνοντας το έτος στις 5,5 μονάδες.
Ως προς την οικονομική κατάσταση, επιδεινώθηκε και το πλαίσιο συνθηκών. Σε πολλές χώρες η αύξηση του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ) υπολείπετο των προβλέψεων.
Στο μεταξύ, ορισμένες χώρες παρουσίασαν ακόμα και μείωση. Αυτό επηρεάστηκε ακόμα περισσότερο από ένα εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο πληθωρισμού.
Συγκεκριμένα, οι χώρες του ευρωπαϊκού νότου όπως η Ισπανία αγωνίστηκαν ενάντια στον αποπληθωρισμό. Ακόμα, υπήρξε ο κίνδυνος της αρνητικής τιμής για την ανάπτυξη της ΕΕ ως σύνολο.
Το ποσοστό πληθωρισμού για την ΕΕ των 28 ήταν -0,1% τον Δεκέμβριο, ενώ το ποσοστό στην ευρωζώνη ήταν ακόμα χαμηλότερο στο -0,2%. Αυτό οφείλεται κυρίως στην κατάρρευση των τιμών της ενέργειας.
Όλα αυτά τα συμβάντα συμβάλουν σε μια ξεκάθαρη αύξηση της ανησυχίας στους Ευρωπαίους καταναλωτές.
Όλες οι τιμές των δεικτών έπεσαν προς το τέλος του καλοκαιριού και το φθινόπωρο, και σε ορισμένες περιπτώσεις αρκετά σημαντικά.
Ωστόσο, κατά το τέταρτο τρίμηνο, επικράτησε μια αίσθηση αισιοδοξίας για ακόμα μια φορά στις περισσότερες χώρες. Αν και πολλοί δείκτες παραμένουν υπό του μηδενός, έχουν ανοδικές τάσεις σε σχεδόν όλες τις χώρες.
Εντούτοις, εξακολουθούν, σύμφωνα με την GFK, να υπάρχουν κίνδυνοι που ενδέχεται να εμποδίσουν τη θετική οικονομική ανάπτυξη μέσα στους επόμενους μήνες.
Μετά τις εκλογές στην Ελλάδα, αυτό που απομένει πλέον να φανεί είναι η οικονομική πορεία που θα ακολουθήσει η επόμενη κυβέρνηση και κατά πόσο θα τηρήσει τις συμφωνίες με άλλες ευρωπαϊκές χώρες και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Αυτή η εξέλιξη αντικατοπτρίζεται και στο καταναλωτικό κλίμα της GfK για την ΕΕ των 28. Στο πλαίσιο της αισιόδοξης διάθεσης σε όλες τις χώρες της ΕΕ, ο δείκτης σκαρφάλωσε τον Ιούνιο στις 9,1 μονάδες, που είναι η υψηλότερη τιμή από τον Απρίλιο του 2008.
Τον Σεπτέμβριο έπεσε στις 4,2 μονάδες. Ως το τέλος του έτους, ο δείκτης είχε σημειώσει ελαφριά ανάκαμψη, φτάνοντας τις 5,5 μονάδες τον Δεκέμβριο.