“Το έχουμε δηλώσει επανειλημμένα ότι η Πολιτεία έχει την αποκλειστική ευθύνη για τη σύνταξη των προγραμμάτων σπουδών” είπε μεταξύ άλλων ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου, μιλώντας στον Realfm 97,8 και την εκπομπή των Βασίλη Λυριτζή και Δημήτρη Καμπουράκη.
“Εμείς δεν λέμε ότι μας πει η Εκκλησία αποτυπώνεται στο βιβλίο ή στον φάκελο του μαθητή. Το έχουμε δηλώσει επανειλημμένα ότι η Πολιτεία έχει την αποκλειστική ευθύνη για τη σύνταξη των προγραμμάτων σπουδών. Θα ήταν εκ μέρους της Πολιτείας πάρα πολύ επιπόλαιο να μην συμβουλευτεί επιστήμονες, άλλους φορείς, δημόσια πρόσωπα για διάφορα τέτοια ζητήματα. Την τελική ευθύνη για την τελευταία λέξη του όποιου βιβλίου την έχει η Πολιτεία” δήλωσε ο κ. Γαβρόγλου και πρόσθεσε:
“Τη σήμερον ημέρα θα πρέπει πολλά μαθήματα, ανάμεσα τους και τα Θρησκευτικά, να γίνουν με έναν τρόπο που τα παιδιά θα τα παίρνουν στα σοβαρά. Όλα τα μαθήματα είναι εξίσου σοβαρά. Ο μόνος τρόπος να παίρνουν τα παιδιά στα σοβαρά τα μαθήματα είναι αν το περιεχόμενο του μαθήματος συμβαδίζει με αυτό που γίνεται εκτός της σχολικής τάξης, στην κοινωνία”.
Αναφερόμενος στην απόφαση του ΣτΕ ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων σημείωσε μεταξύ άλλων: “Ο καθένας σε μία Δημοκρατία εκφράζει απόψεις και κρίνεται και σύμφωνα με τους κανόνες της Δημοκρατίας. Δεν δημιουργεί (σ.σ. η απόφαση) κανένα απολύτως πρόβλημα. Διότι όταν υπάρχει ο εκσυγχρονισμός των προγραμμάτων ενός μαθήματος, ακόμη και της Φυσικής και των Μαθηματικών, αυτό δεν σημαίνει ότι στην αρχή κάποιας σχολικής χρονιάς αρχίζουν όλα με το νέο ακριβώς πρόγραμμα και συνεχίζουν επί δεκαετίες. Υπάρχει μία μεταβατική περίοδος, όπου κάνουμε και μία αποτίμηση του κάθε χρόνου των παιδαγωγικών δυσκολιών, των παραλήψεων, όλων των ειδών των προβλημάτων. Γίνονται επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, άρα τα πρώτα χρόνια ενός νέου μαθήματος είναι χρόνια πολύ πιο διαλεκτικά και δυναμικά”.
“Μας κάνει τρομερή εντύπωση πώς ένα δικαστήριο, τουλάχιστον πώς κάποιοι στην κοινωνία, θεωρούν ότι ένα περιεχόμενο μαθήματος για το οποίο υπήρξε ομόφωνη απόφαση της ιεραρχίας, είναι τόσο προβληματικό… Η ουσία είναι με ποιες διαδικασίες φτιάχνεις ένα πράγμα καλύτερο”, τόνισε ο κ. Γαβρόγλου.
Ερωτηθείς εάν θα προχωρήσουν σε μία συνολικότερη αλλαγή των βιβλίων και σε άλλα μαθήματα ο κ. Γαβρόγλου απάντησε μεταξύ άλλων: “Βεβαίως. Προσεκτικά, πολύ συντηρητικά. Αυτά είναι πράγματα που γίνονται σε ολόκληρο τον κόσμο… Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση προϋποθέτει και αλλαγή νοοτροπιών. Θέλει πολύ συντηρητικά βήματα, για πράγματα που στο τέλος της πορείας θα πρέπει να είναι πολύ ριζοσπαστικά”.
Στο ερώτημα εάν εκτιμά ότι απόφαση του ΣτΕ επεκτείνεται και πέραν του εκπαιδευτικού ή του συντηρητικού κάποιων δικαστών, ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων σημείωσε μεταξύ άλλων ότι “θα ήταν άδικο και απρεπές εκ μέρους μου αν έκανε τέτοιου είδους προεκτάσεις. Γιατί την ίδια στιγμή με αυτήν την απόφαση το ίδιο Συμβούλιο δικαιώνει το υπουργείο Παιδείας ως προς το θέμα ένταξης των προσφυγόπουλων στα σχολεία μας. Εδώ υπάρχει ένα Σώμα με το δικό του προβληματισμό, με τις ερμηνείες του και νομίζω ότι αυτά πρέπει να συζητάμε επί της ουσίας”.
Σχετικά με το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τις σχέσεις Κράτους – Εκκλησίας ο κ. Γαβρόγλου δήλωσε “νομίζω ότι έχουν γίνει κάποια βήματα, έχουν κατοχυρωθεί στη συνείδηση της κοινωνίας μας οι διακριτοί ρόλοι. Νομίζουμε ότι στη συζήτηση που θα γίνει για το Σύνταγμα θα εκφραστούν πάρα πολλές απόψεις”.
Ερωτηθείς γιατί η αρχική ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας για την απόφαση του ΣτΕ ήταν πιο σκληρή σε σχέση με τη σημερινή τοποθέτησή του, και εάν σε αυτό έπαιξε ρόλο η δήλωση του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου, είπε : “Δεν είμαι θιασώτης του ότι οι εμφύλιοι λύνουν προβλήματα. Σέβομαι τη δήλωση του Αρχιεπισκόπου και την καλωσορίζω, αν θέλετε. Και νομίζω ότι με αυτόν τον τρόπο κρίνουμε αποφάσεις, πάμε παρακάτω και με τις συμφωνίες μας και με τις διαφωνίες μας”.
Ακούστε το ηχητικό: