Τις προτάσεις και τα σχόλια του υπέβαλε ο ΕΣΜΥΕ για το υπό διαβούλευση νέο σχήμα λειτουργικής ενίσχυσης των ΜΥΗΕ και των ΑΠΕ γενικότερα.
Πιο αναλυτικά, ο σύνδεσμος υποστηρίζει τα εξής σε ανακοίνωσή του σχετικά με το προτεινόμενο σχέδιο της κυβέρνησης:
Θετικά στοιχεία του σχεδίου:
Η γενικότερη προσπάθεια για την νομιμοποίηση για 1η φορά ενός συστήματος στήριξης των ανανεώσιμων πηγών.
Η προσπάθεια του γενικότερου εξορθολογισμού του μέσου κόστους παραγωγής ενέργειας με την επιλογή τιμών που στοχεύουν στην ελαχιστοποίηση της επιβάρυνσης του τελικού καταναλωτή με ταυτόχρονη εξασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας των έργων.
H νέα κατηγοριοποίηση των ΜΥΗΕ και συγκεκριμένα ο καθορισμός κατηγορίας έργων < 3 MW, η οποία αντικατοπτρίζει την κατηγορία έργων που χαρακτηρίζει την ελληνική αγορά και έχουν επενδυτικό ενδιαφέρον.
Η δυνατότητα παραμονής στο FiT έργων με υπογεγραμμένη σύμβαση αγοραπωλησίας μέχρι το τέλος του 2015, η οποία θα συμβάλει στην ομαλή μετάβαση στο νέο σχήμα και στην αποφυγή κενού στο ρυθμό υλοποίησης έργων ΑΠΕ.
Η επιλογή του συστήματος μεταβλητού περιθωρίου πριμοδότησης (slide premium), με την προσαύξηση να είναι εγγυημένη για το χρόνο ισχύος της στήριξης της μονάδας (20 έτη για τα ΜΥΗΕ)
Η αποζημίωση για το σύνολο της πραγματικά εγχυθείσας ενέργειας και η ταυτόχρονη εξασφάλιση της απορρόφησής της, για όλη τη διάρκεια ισχύος της στήριξης.
Η εισαγωγή μηχανισμού προστασίας/μεγιστοποίησης των εσόδων της αγοράς ανάλογου με αυτόν που ισχύει σήμερα με τη ΜΜΚΘΣΣ.
Σημεία του σχεδίου διαβούλευσης που απαιτούν βελτιώσεις και αλλαγές και σχετικές προτάσεις:
Α. Υφιστάμενες συμβάσεις αγοραπωλησίας
Στο υπό διαβούλευση σχέδιο θα πρέπει να συμπεριληφθεί ρητή διευκρίνιση ότι τα έργα με υφιστάμενες κατά το τέλος του 2015 υπογεγραμμένες συμβάσεις αγοραπωλησίας (PPA), θα παραμείνουν στο σύστημα εγγυημένων τιμών FiT με το ύψος αποζημίωσης που προέβλεπε η νομοθεσία κατά το χρόνο υπογραφής τους (με διατήρηση σε ισχύ της διάκρισης των έργων Με Ενίσχυση (ΜΕ) και Χωρίς Ενίσχυση (ΧΕ)) σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία) και δεν θα υποστούν αναδρομική περικοπή.
Β. Προθεσμία ολοκλήρωσης έργων με υφιστάμενη σύμβαση αγοραπωλησίας
Η πρόταση του σχεδίου σχετικά με την καταληκτική προθεσμία ολοκλήρωσης των έργων με υφιστάμενη σύμβαση αγοραπωλησίας, πιστεύουμε ότι πρέπει να συμπληρωθεί/βελτιωθεί ως εξής:
«Η προθεσμία των 27 μηνών για την ολοκλήρωση των έργων με υφιστάμενη σύμβαση αγοραπωλησίας, παρατείνεται για όσο χρόνο υφίσταται αναστολή της ισχύος οποιασδήποτε άδειας της επένδυσης, για οποιαδήποτε αιτία συμπεριλαμβανομένων των δικαστικών αποφάσεων.»
Γ. Καθορισμός του συνολικού σταθμισμένου Κόστους της Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΣΚΠΗΕ) και της αντίστοιχης τιμής αναφοράς (ΤΑ)
Το σχέδιο διαβούλευσης καθορίζει τιμές αναφοράς για τα ΜΥΗΕ με ισχύ < 3 MW ίση με 100 €/ΜWh και για τα ΜΥΗΕ με ισχύ > 3 MW ίση με 98 €/ΜWh. Οι παραπάνω τιμές είναι μειωμένες κατά -4,76% και -6,67% αντίστοιχα σε σχέση με τις μέχρι και σήμερα ισχύουσες τιμές που καθορίσθηκαν τον Απρίλιο 2014 με το ν.4254/2014.
Θεωρούμε ότι οι παραπάνω μειώσεις δεν αιτιολογούνται αν λάβει κανείς υπόψη την επιδείνωση των παραμέτρων ρίσκου και γενικότερα των οικονομικών δεικτών του επενδυτικού περιβάλλοντος, την αύξηση της φορολογίας, τις πρόσθετες επιβαρύνσεις που επιβλήθηκαν στις ΑΠΕ, την αύξηση του κόστους κατασκευής των έργων, το διαρκώς αυξημένο ποσοστό του κόστους διασύνδεσης στο συνολικό κόστος του έργου, κ.ά. και πρέπει να αναθεωρηθούν προς τα πάνω.
Επίσης θεωρούμε ότι ο υπολογισμός της τιμής αναφοράς για τα ΜΥΗΕ δεν έχει υπολογιστεί με βάση το πραγματικό μέγεθος των συνιστωσών κόστους, και συγκεκριμένα το CAPEX, το OPEX, το συντελεστή χρησιμοποίησης, καθώς και τα επιπλέον τέλη και κόστη που επιβαρύνουν τα ΜΥΗΕ, με αποτέλεσμα να υποτιμάται το ΣΚΠΗΕ και εν τέλει η ΤΑ που καθορίζεται.