Η ΕΣΕΕ με την ευκαιρία των φθινοπωρινών ενδιάμεσων εκπτώσεων, θα πραγματοποιήσει και φέτος την περιοδική έρευνα για το λιανεμπόριο, ενώ θα διερευνήσει με συγκριτικά πλέον στοιχεία τη φετινή και την περυσινή κίνηση κατά τη διάρκεια του συγκεκριμένου δεκαημέρου 1 με 10 Νοεμβρίου.
Παράλληλα με την χρήση του ίδιου δομημένου ερωτηματολογίου σε τυχαίο δείγμα εμπορικών επιχειρήσεων σε παραδοσιακές εμπορικές αγορές των αστικών κέντρων και της περιφέρειας, θα καταγραφούν οι απόψεις των εμπόρων από όλη τη χώρα για τον τζίρο, τη κίνηση του εκπτωτικού δεκαήμερου και το άνοιγμα της πρώτης Κυριακής του Νοεμβρίου.
Τα εμπορεύματα που θα διαθέσουν οι επιχειρήσεις με έκπτωση θα αφορούν το σύνολο των εμπορευμάτων τους, ενώ το μεγαλύτερο μέρος θα αποτελεί νέες παραλαβές της σεζόν, καθιστώντας έτσι το εκπτωτικό δεκαήμερο αρκετά δελεαστικό ως προς την εποχή, την ποικιλία και τις τιμές για τους καταναλωτές.
Η περυσινή εκπτωτική περίοδος του Νοεμβρίου, όσον αφορά τις πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων συνολικά κινήθηκε σε χαμηλά επίπεδα. Το 40% των επιχειρήσεων είδε τις πωλήσεις τη συγκεκριμένη περίοδο του 2014 να παραμένουν στα ίδια επίπεδα του 2013 και το 37% σε χαμηλότερα.
Σε μεγαλύτερο βαθμό είχαν πληγεί οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε πωλήσεις ειδών οικιακού εξοπλισμού, όπου το 47% εμφάνισε χαμηλότερες πωλήσεις. Μεγάλη μείωση είχε παρατηρηθεί και για το 44% των επιχειρήσεων της περιφέρειας. Μόνο μία στις πέντε εμπορικές επιχειρήσεις εμφάνισε αύξηση πωλήσεων την συγκεκριμένη εκπτωτική περίοδο. Πανελλαδικά οι επιχειρήσεις που δεν συμμετείχαν στο προαιρετικό εκπτωτικό δεκαήμερο του Νοεμβρίου πέρυσι, άγγιξαν το ένα τρίτο του συνόλου του δείγματος και συγκεκριμένα το 28%. Ενδιαφέρον παρουσίασε το επίπεδο των εκπτώσεων ανάλογα με τον τομέα δραστηριότητας των επιχειρήσεων, αφού το επίπεδο των ποσοστών των εκπτώσεων κυμάνθηκε στην πλειονότητά τους μεταξύ 10% και 20%. Είναι χαρακτηριστικό ότι συνολικά μία στις τρεις επιχειρήσεις δεν συμμετείχαν στις εκπτώσεις του Νοεμβρίου, ενώ τρεις στις πέντε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ένδυση πραγματοποίησαν μάλλον περιορισμένες εκπτώσεις.
Το εκπτωτικό δεκαήμερο του Νοεμβρίου, το 2014, δεν επηρέασε τον συνολικό τζίρο, στο διάστημα της φθινοπωρινής και την αρχή της χειμερινής σεζόν, για το 43% των επιχειρήσεων. Επίσης, ένας στους τέσσερις εμπόρους πίστευε ότι τελικά θα μειωθεί ο συνολικός τζίρος, ενώ ένας στους τρεις ότι θα έχει θετικό αντίκτυπο. Το ίδιο περίπου ποσοστό με τις επιχειρήσεις που αύξησαν τον τζίρο τους λόγω του εκπτωτικού δεκαημέρου, δηλαδή το ένα τρίτο, συμφωνούσε με την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου, αντιθέτως η πλειονότητα (52%) του εμπορικού κόσμου διαφωνούσε με τη συνέχιση της εφαρμογής του. Τα αποτελέσματα της περυσινής έρευνας της ΕΣΕΕ, επιπλέον ανέδειξαν τα εξής:
• Σύμφωνα με τους κατά τόπους Εμπορικούς Συλλόγους, οι πωλήσεις των καταστημάτων λιανεμπορίου το εν λόγω διάστημα των ενδιάμεσων εκπτώσεων του 2014 κινήθηκαν συνολικά πτωτικά.
• Στο πλαίσιο της ίδιας έρευνας, οι έμποροι που ρωτήθηκαν εάν ωφελήθηκαν από το άνοιγμα της επιχείρησής τους την πρώτη Κυριακή του Νοεμβρίου, οι τρεις στους τέσσερις απάντησαν ότι τελικά η Κυριακή δεν επηρέασε θετικά τον τζίρο τους. Με άλλα λόγια ο τζίρος της Κυριακής απορρόφησε εκείνον των προηγούμενων και επόμενων ημερών.
• Αναφορικά με την απασχόληση της κυριακάτικης λειτουργίας, το 65% των περιπτώσεων επωμίστηκε προσωπικά την κάλυψη της ανάγκης εργαζομένων, ενώ το 33% είχε επεκτείνει το ωράριο του προσωπικού του.
• Όσον αφορά το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης, το 45% των επιχειρήσεων απάντησαν ότι επιβαρύνεται είτε πάρα πολύ, είτε πολύ, από το άνοιγμα των Κυριακών, το 35% λίγο, ενώ μόλις το 16% δήλωσε ότι δεν έχει επιβαρυνθεί καθόλου.
• Ο «διαιωνιζόμενος» αποπληθωρισμός δημιούργησε συνθήκες περαιτέρω υποχώρησης των τιμών, με αποτέλεσμα τη συνεχή αναβολή αγορών. Παράλληλα, η αναβλητικότητα λόγω φόβου της καταναλωτικής δαπάνης μείωσε τον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων, διογκώνοντας το ήδη οξύ πρόβλημα της ελλιπούς ρευστότητας, αλλά και των φτωχών επιχειρηματικών αποτελεσμάτων.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, κ. Βασίλης Κορκίδης σχολίασε στα ΜΜΕ:
«…Οι προσδοκίες μας φέτος είναι να βελτιώσουμε τα περυσινά ποσοστά και τα αποτελέσματα του τζίρου και της επισκεψιμότητας στα καταστήματα μας. Οι εξελίξεις δυστυχώς συντηρούν την ισχνή οικονομική δραστηριότητα, ενώ οι «πολλά υποσχόμενες» ενδιάμεσες εκπτώσεις, δεν κατάφεραν μέχρι σήμερα να τονώσουν τον τζίρο των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων. Ας ελπίσουμε ότι το φετινό εκπτωτικό δεκαήμερο του Νοεμβρίου, ο καταναλωτής που θα βρεθεί αντιμέτωπος με δελεαστικές διπλές τιμές, θα τις εκμεταλλευτεί στο μέτρο του δυνατού, για να κάνει “έξυπνες” χειμερινές αγορές. Καλό μήνα και καλές δουλειές σε όλο τον εμπορικό κόσμο… »